Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af overskud m.m.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej dygtige aminoer,

Jeg er i min lille enkeltmandsvirksomhed på det seneste stødt på nogle spørgsmål, som jeg selv er ude af stand til at svare kvalificeret på.

Lige nu sidder jeg bl.a. med den udfordring, at jeg har penge på kontoen :-) Med en samarbejdspartner har jeg arrangeret en konference, som har givet en samlet indtægt fra deltagergebyr på 134.000. Heraf skal betales honorar til oplægsholdere, forplejning m.m., men der vil formentlig stadig være et pænt overskud. Pengene er blevet udbetalt til en separat konto i mit firma, og indgår vel som sådan som overskud i firmaet når årsregnskabet skal gøres op?

Dermed skal der jo desværre også betales skat af beløbet. Betyder det, at hvis jeg fx udbetaler et beløb som "løn" til min partner efter årskiftet, at jeg skal betale skat af beløbet, idet det var overskud i indeværende regnsskabsår - og at hun samtidig selvfølgelig selv skal betale (B?)skat af indtægten?

Hvis jeg nu derimod betaler fx 20.000 til hende i år, og samtidig bruger min egen andel i overskuddet på relevante investeringer, som alligevel skal indkøbes (hardware, software m.m.), så reduceres overskuddet jo kraftigt, og dermed også den andel, der skal betales skat af?

Hvis jeg bare lader beløbet stå som "egenkapital" betaler jeg velsagtens skat af hele beløbet ifm. næste årsregnskab

Det korte af det lange - bør jeg udbetale "løn" til min partner, investere i relevante "artikler" m.m. før årsskiftet? 

Og et tillægsspørgsmål - kan afbetaling på et banklån fungere som en udgift i virksomheden og dermed en reduktion af overskuddet?

Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på i denne sammenhæng?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej

Jeg tror jeg deler det lidt op ;)

Mathias Poulsen:

Dermed skal der jo desværre også betales skat af beløbet. Betyder det, at hvis jeg fx udbetaler et beløb som "løn" til min partner efter årskiftet, at jeg skal betale skat af beløbet, idet det var overskud i indeværende regnsskabsår - og at hun samtidig selvfølgelig selv skal betale (B?)skat af indtægten?

Virksomheden skal betale skat af det overskud den har haft inden for det sidste regnskabsår (regnskabsåret behøver ikke nødvendigvis følge kalender året, men skal ens hvert år. nå det var et sidespring). Hvis du udbetaler løn skal modtageren naturligvis betale A-skat af denne løn (bemærk at det istedet kan gøres ved at din samarbejdspartner fakturere din virksomhed = B-skat). underordnet om det gøres på den ene eller anden måde vil din virksomhed have haft en udgift til enten løn og denne udgift kan så modregnes i næste års overskud. så alt i alt bliver skatten den samme om du udbetaler pengene i år eller næste år. (blev det lidt kryptisk skrevet??)

Mathias Poulsen:

Hvis jeg nu derimod betaler fx 20.000 til hende i år,

Så kan du trække udgiften til løn fra allerede i år, i stedet for at vente til næste år.

Mathias Poulsen:

og samtidig bruger min egen andel i overskuddet på relevante investeringer, som alligevel skal indkøbes (hardware, software m.m.), så reduceres overskuddet jo kraftigt, og dermed også den andel, der skal betales skat af?

Det kommer an på hvilke investeringer vi taler om. Det kommer nemlig an på om det skattemæssigt bliver regnet som en omkostning eller blot en pengebinding.

Penge brugt på reklame = omkostning

Penge brugt til små anskaffelser (under 12.300 kr) = omkostning (da det kan straks afskrives)

Penge brugt på software = omkostning (underordnet prisen, straksafskrives)

Penge brugt på computer, inventar osv. hvor prisen er over 12.300 = pengebinding (på nær afskrivningen, maks 25% af værdien, som er = omkostning)

Penge brugt til varelager = pengebinding

Alt det der er omkostninger = nedbringer dit overskud = du slipper billigere i skat.

Alt det der er pengebindinger = nedbringer ikke dit overskud = du skal betale det samme i skat.

 

Mathias Poulsen:

Hvis jeg bare lader beløbet stå som "egenkapital" betaler jeg velsagtens skat af hele beløbet ifm. næste årsregnskab? 

Hvis du ønsker at lade nogle penge blive i virksomheden kan du gøre brug af virksomhedsskatteordningen (jeg antager at din virksomhed er et enkelmandsselskab). virksomhedsskatteordningen gør at du kun skal betale 25% i skat af den del af pengene du ønsker at lade blive i virksomheden. skriv hvis du ønsker uddybelse :)

 

Mathias Poulsen:
 

Og et tillægsspørgsmål - kan afbetaling på et banklån fungere som en udgift i virksomheden og dermed en reduktion af overskuddet?

Nej, beklager. kun i det omfang at der er et gebyr eller lign. for at afvikle lånet. så regnes gebyret som en omkostning = fradragsberettiget.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Poulsen:

Det korte af det lange - bør jeg udbetale "løn" til min partner, investere i relevante "artikler" m.m. før årsskiftet? 

Generelt JA,

Fordelen er naturligvis at du så kan trække disse omkostninger fra i dette års regnskab (nedbringe dette års skat), i stedet for først at nedbringe næste års overskud (og dermed næste års skat).

Bemærk dog at det ikke er alle investeringer der tæller som omkostninger og de vil derfor ikke nedbringe din skat.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mathias

Jeg er generelt enig med Benjamin i hans betragtninger omkring fradrag m.m. for indeværende år. Dog er der andre muligheder, idet jeg opfatter inkomsten som kommende fra deltagere i en konference, som skal afholdes senere, idet der ikke er afregnet diverse omkostninger hertil.

Hvis dette er tilfældet, er det alt andet lige den mulighed, at de indkomne midler i denne forbindelse kan anses som forudbetalinger (passivpost) og derfor først indtægtsføres i forbindelse med konferencens afholdelse. Skulle konferencen af en eller anden grund blive aflyst, er du formentlig pligtig til at betale de indkomne midler retur til deltagerne.

Anses midlerne som forudbetalinger, vil de indkomne beløb ikke påvirke din indkomst på nuværende tidspunkt jvf. ovenstående.

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

OBS!

Husk dog, at der skal afregnes moms af de indgåede beløb på tidspunktet for modtagelsen!

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:
Hvis dette er tilfældet, er det alt andet lige den mulighed, at de indkomne midler i denne forbindelse kan anses som forudbetalinger (passivpost) og derfor først indtægtsføres i forbindelse med konferencens afholdelse.

Det er både den meste enkle måde at gøre det på og giver formentlig også et mere retvisende billede af virkeligheden.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er helt enig i Tonnys indlæg. jeg må dog indrømme at jeg slet ikke havde tænkt på at konferencen måske ikke er afholdt endnu.

 

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)