Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af et års posteringer + anbefaling af regnskabssystem

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i omkring et år arbejdet som selvstændig med en konsulentvirksomhed, som imidlertid i denne opstartsperiode ikke har haft mange posteringer med begrænset aktivitet både på indtægts- og udgiftssiden.

Derfor har jeg blot gemt bilag og registreret det hele i et regneark.

Det viser sig imidlertid som en mindre holdbar løsning, og jeg vil derfor nu begynde at anvende et regnsskabssystem.

Jeg regner med, at jeg starter med SummaSummarum - det virker ganske egnet til mit ret begrænsede behov. Jeg er fortsat kun mig selv, og skal altså bare bogføre alle udgifter og indtægter, udskrive og sende fakturaer, lave udtræk til momsindberetning, årsregnskab m.m. Bør jeg ikke kunne løse disse relativt simple opgaver med Summa?

Jeg vil starte med at foretage en komplet bogføring af alle bilag til dags dato. Er der problemer forbundet med at gøre dette på en gang - kommer alle mine bilag til at blive posteret på dags dato, fx? Og er det i givet fald et problem, når bare de posteres i en fortløbende serie med samme nummer i systemet som på bilaget?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på i den anledning?

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mathias Poulsen:

. Bør jeg ikke kunne løse disse relativt simple opgaver med Summa?

Jeg vil starte med at foretage en komplet bogføring af alle bilag til dags dato. Er der problemer forbundet med at gøre dette på en gang - kommer alle mine bilag til at blive posteret på dags dato, fx? Og er det i givet fald et problem, når bare de posteres i en fortløbende serie med samme nummer i systemet som på bilaget?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på i den anledning?

 

Hej Mathias

Det er et udmærket valg, du har truffet, og du kan løse alle de opgaver, du nævner i SummaSummarum.

Det er også en god ide at starte med at få ført hele 2009 ind i regnskabet. Bilagene skal posteres på de rigtige datoer, og det sørger du for i kassekladden, hvor du selv kan bestemme datoen. Det ville jeg vælge at gøre i dit sted - og ikke springe over ved at bogføre bilagene på dags dato. Så kan du nemlig tjekke dine momsangivelser osv., så du kan se, om der er uoverensstemmelser med dit regneark.

Hvis du har mange posteringer, skal du vide, at du kan importere csv-filer og txt-filer til kassekladden, så du kan spare en masse tastearbejde på den måde. Og succekriteriet er: Du skal få banken og øvrige likvide konti til at stemme: Når du er færdig med at bogføre dine bilag, skal du kunne aflæse i SummaSummarum, hvor mange penge, der står på din bankkonto - præcist.

God arbejdslyst!

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

- som lige henleder andres opmærksomhed på, at årsafslutningen i SummaSummarum har nogle tekniske udfordringer:
http://anettesand.dk/artikler-og-andet-skriftligt/nyt-regnskabsar-i-summasummarum/

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias,

Du kan også overveje e-conomic eller SALDI der begge er danske, webbaserede (så du er sikker på backup) og inkl. telefon support. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Poulsen:

Hej,

Jeg har i omkring et år arbejdet som selvstændig med en konsulentvirksomhed, som imidlertid i denne opstartsperiode ikke har haft mange posteringer med begrænset aktivitet både på indtægts- og udgiftssiden.

Derfor har jeg blot gemt bilag og registreret det hele i et regneark.

Det viser sig imidlertid som en mindre holdbar løsning, og jeg vil derfor nu begynde at anvende et regnsskabssystem.

Jeg regner med, at jeg starter med SummaSummarum - det virker ganske egnet til mit ret begrænsede behov. Jeg er fortsat kun mig selv, og skal altså bare bogføre alle udgifter og indtægter, udskrive og sende fakturaer, lave udtræk til momsindberetning, årsregnskab m.m. Bør jeg ikke kunne løse disse relativt simple opgaver med Summa?

Jeg vil starte med at foretage en komplet bogføring af alle bilag til dags dato. Er der problemer forbundet med at gøre dette på en gang - kommer alle mine bilag til at blive posteret på dags dato, fx? Og er det i givet fald et problem, når bare de posteres i en fortløbende serie med samme nummer i systemet som på bilaget?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på i den anledning?

 

Hej Matthias

Summasummarum er et rigtig godt system til enkelt bogholderi. Iøvrigt behøver du først at købe systemet i tredje regnskabsår hvis du har mindre end 300 posteringer. Jeg har brugt systemet over flere år og det er let, effektivt, du kan tilpasse det, det er en model for hvordan software udviklere stadig skulle tænke. Programmet kræver ingen computer ressourcer (2 versionen kan sagtens køre på en 486xx computer og ligge på en gammeldags floppy disk)

De penge du kan spare nu ville jeg bruge til at få en bogholder til at sætte kontoplan mv. op og taste det ind. Det er formodentlig noget der kun tager dem et par timer, og så ender du ikke op med at have lavet noget uhensigtsmæssigt. (been there done that)

MVH jens

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Du skulle se lidt på dette link her er drøftelser vedr. et FREWARE program Winfinans der tilmed ikke koster dig en kr.

 

 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)