Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordel at blive momsregistreret?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 1859
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Hvad er fordel at blive momsregistreret. Hvordan fungere det med momsen, hvis man sælger en produkt til en køber fx?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af, hvor meget du sælger, og hva du sælger...

Men du får købsmomsen retur, hvis du er momsregistreret, og slipper for at betale moms hos udenlandske firmaer, hvis du handler der...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du omsætter for mere end 50.000 i en periode på 12 løbende måneder, så skal du momsregistreres. Du kan med fordel blive momsregistreret med det samme. Har du udgifter til opstart, som f.eks. en bærbar PC eller lignende, så sparer du jo momsen på 20%.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Næstved
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 1859
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

lad os tag en fx.

Jeg producer et computer brand, og jeg skal sælge ud til webshop første omgang, hvordan fungere det såh " med momsen".

Jeg trækker selv momsen fra indkøbspris / salgsprismoms 25%, Hvem for så de 25% men trækker for momsen

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Agger004:

Jeg producer et computer brand, og jeg skal sælge ud til webshop første omgang, hvordan fungere det såh " med momsen".

Hvis du ik er momsregistreret, så får du nok ik det store antal kunder, da de ik kan trække momsen fra deres køb, og dermed bliver varerne for dyre...

Agger004:

Jeg trækker selv momsen fra indkøbspris / salgsprismoms 25%, Hvem for så de 25% men trækker for momsen

Yes men husk de udgør kun 20% af prisen. Du modregner din købsmoms i din salgsmoms. Et lille eksempel herunder:

Du køber en pc til 10 kr + moms = 12,50 kr. Købsmomsen udgør altså 2,50 kr

Du sælger den pc til 20 kr inkl moms. Salgsmomsen er hermed 4 kr

Dvs du skal betale 4 kr - 2,50 kr = 1,50 kr til Skat.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Fashion-Seller:

Hvis du ik er momsregistreret, så får du nok ik det store antal kunder, da de ik kan trække momsen fra deres køb, og dermed bliver varerne for dyre...

Ikke korrekt, for hvis han ikke er momsreg. kan han jo heller ikke ligge moms på og prisen bliver derfor den samme som hvis der kom moms på og køber så kunne trække den fra igen. men det er en detalje.

 

Dit eks. er dog fuldstendigt korrekt.

 

At være momsregistreret har 2 helt store fordele.

Fordel 1) Hver gang du køber noget slipper du for at betale moms = du skal betale 20 kr. mindre hver gang du køber for 100 kr.

Fordel 2) Da din salgsmoms normalt vil være højere end din købsmoms, så fungere din momsafregning faktisk som et gratis lån. hvis vi bruger tallene fra Fashion-Sellers eksempel ovenfor så låner du 1,50 kr. af SKAT indtil næste gang du har momsafregning, og det er et lån uden omkostninger.

Hvor meget betyder dette, tjaa.. lad os sige du har et større salg på 4,8 million pr. år (=400.000 pr. måned), det betyder at du skal afregne moms kvartal vis. Du vil så i gennemsnit skylde SKAT 120.000 i salgsmoms hele året. lad os så antage at du hele tiden har købsmoms tilgode svarende til 40.000. Så har du altså i gennemsnit et permanent lån hos SKAT på 80.000 kr.

 

Mvh.

Benjamin

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 18
Fra  Simpelt Regnskab ApS Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det der er blevet sagt ind til videre er helt korrekt. Det lyder som om du gerne vil have en lidt længere forklaring så den kommer her :)

Moms er en afgift på 25% alle der er momsregistreret skal lægge oven i prisen på deres vare når de sælger den. Dvs hvis jeg vil sælge en vare for 100,- ser det sådan ud.

Varens pris: 100,-

Moms (25% af 100,-): 25,-

I alt: 125,-

Når du som forbruger kigger på priser i supermarkeder/internetbutikker er man van til at se priserne med moms. Her ser man oftest kun prisen på 125,-.

Her en lille detalje som man skal være obs på. Hvis vi tager prisen med moms 125,- og vil fjerne momsen så skal man ikke tage 75% af prisen eller trække 25% fra. Momsen er 25% af prisen uden moms. Det betyder at for at trække momsen fra en vare skal man tage 80% eller trække 20% fra.

Matematikken bag er:

pris uden moms: 100

Læg moms til ved at gange med 1,25:

1,25 * 100 = 125,-

Træk moms fra ved at gøre det modsatte, dividere med 1,25:

125 / 1,25 = 100 

Ovenstående er, hvis man kan huske sin brøkregning:

125 / 1,25 = 125 / 5/4 = 125 * 4/5 = 125 * 0,80

Nå, videre :)

Hvis du er momsregistreret betyder det at du får momsen refunderet fra staten efter du har købt en vare. Dvs. du betaler moms når du køber noget, men efterfølgende får du momsen tilbage fra staten.

Hvis du køber en telefon til 1000 kr incl. moms så betaler du 1000 kr i butikken. Af disse 1000 kr er 800 kr varens pris, mens 200 kr er moms.

På et senere tidspunkt skal du indberette til skat hvor meget moms du har betalt til andre virksomheder. Hvis vi siger du kun har købt telefonen indberetter du at du har betalt 200 kr. Disse 200 kr får du tilbage fra skat.

Med andre ord ender du med kun at have givet 800 kr for telefonen, og det er det der er hovedfordelen ved at være momsregistreret.

Når du som momsregistreret sælger noget skal du opkræve moms. Dvs. hvis du fx sælger en hjemmeside der koster 5000 kr skal du opkræve 6250 kr. Altså 5000 kr for varen og 1250 kr moms.

Din køber betaler hele beløbet til dig (og hvis køberen selv er momsregistreret får han de 1250 kr tilbage fra skat) og du sætter dem på bankbogen. Ligsom med den moms du betalte da du købte telefonen ovenfor skal skat også have at vide at du har opkrævet 1250 kr i moms. Når du har fortalt dem det vil de opkræve de 1250 kr som du så betaler. De 1250 kr er altså kun til låns indtil de bliver opkrævet af skat.

I virkeligheden vil skat ikke både udbetale penge og opkræve penge. De modregner din indgående og udgående moms, og du betaler, eller modtager, forskellen. I ovenstående eksempel med telefonen og hjemmesiden vil det betyde at du skulle betale 1050 kr til skat.

Som nystartet virksomhed vil du skulle afregne moms med skat fire gange om året, en gang efter hvert kvartal. Her indberetter du så hvor meget moms du har betalt for ting du har købt, og hvor meget moms  du har opkrævet for ting du har solgt. Herefter opkræver/udbetaler skat forskellen.

Jeg håber det hjælper til at give et overblik. 

Venlig hilsen Jacob Oettinger

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)