Hej Amino.
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget kontorinventar jeg kan købe og bogføre over firmaets regnskab, når jeg driver en privat virksomhed i eget hjem.
Jeg har et enkeltmandsfirma ved siden af fuldtidsarbejde. Firma´et køber og sælger elektronik over nettet. Årlig omsætning de sidste 3 år har været mellem 200.000 og 500.000 med et overskud hvert år mellem 20.000 og 100.000.
Jeg driver firma´et fra kontor i min privatbolig. Jeg trækker ingen udgifter fra i firmaets regnskab for lokalerne, da de også benyttes privat. Jeg går ud fra at man ikke kan trække noget fra i regnskabet ift lokaler når det er et kontor i privat bolig, er det korrekt forstået?.
Mit egentlige spørgsmål:
Min bedre halvdel er ved at være træt af at alt det papirrod firmaet genererer på vores skrivebord på kontoret. Og hun er ved at være endnu mere træt af alle de papkasser som tårner sig op i store stabler på kontoret, som udgør mit varelager.
Jeg overvejer derfor at købe følgende:
1) Nyt hæve/sænkeskrivebord til virksomhedsbrug (beholder skrivebord på kontoret til privat brug)
2) Nogle reoler med skuffesystem/skabe, som jeg kan bruge til at opbevare varelageret, så det ikke står og flyder i papkasser.
Kan jeg købe disse ting og bogføre dem i firma´ets regnskab så de fratrækkes årets resultat og jeg får momsen modregnet i min salgsmoms, eller er det ikke tilladt når inventaret skal stå i et lokale i en privat bolig, hvor der jo er risiko for at de også kan benyttes privat
Hvis de enkelte elementer (skrivebord og reolsystem) koster under bagatelgrænsen på 12.000 hver, kan jeg så bogføre dem som småanskaffelser (i summasummarum) og trække dem fuldt fra første år, eller regnes det som en samlet inventaranskaffelse, så jeg kun må afskrive 25% første år
På forhånd mange tak for hjælpen. |
Det skulle der ikke være noget problem i at firmaet købte - det er jo nødvendigt for firmaets drift og fremtidige indtægt.
Se eventuelt statsskattelovens §6 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102517
Jeg vil mene at anskafffelserne skal aktiveres og afskrives.