Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg købe kontorinventar til enkeltmandsfirma i privat bolig

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

 

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget kontorinventar jeg kan købe og bogføre over firmaets regnskab,  når jeg driver en privat virksomhed i eget hjem.

 

Jeg har et enkeltmandsfirma ved siden af fuldtidsarbejde. Firma´et køber og sælger elektronik over nettet.

Årlig omsætning de sidste 3 år har været mellem 200.000 og 500.000 med et overskud hvert år mellem 20.000 og 100.000.

 

 

Jeg driver firma´et fra kontor i min privatbolig. Jeg trækker ingen udgifter fra i firmaets regnskab for lokalerne, da de også benyttes privat.

Jeg går ud fra at man ikke kan trække noget fra i regnskabet ift lokaler når det er et kontor i privat bolig, er det korrekt forstået?.

 

Mit egentlige spørgsmål:

 

Min bedre halvdel er ved at være træt af at alt det papirrod firmaet genererer på vores skrivebord på kontoret.

Og hun er ved at være endnu mere træt af alle de papkasser som tårner sig op i store stabler på kontoret, som udgør mit varelager.

 

Jeg overvejer derfor at købe følgende:

 

1) Nyt hæve/sænkeskrivebord til virksomhedsbrug (beholder skrivebord på kontoret til privat brug)

 

2) Nogle reoler med skuffesystem/skabe, som jeg kan bruge til at opbevare varelageret, så det ikke står og flyder i papkasser.

 

Kan jeg købe disse ting og bogføre dem i firma´ets regnskab så de fratrækkes årets resultat og jeg får momsen modregnet i min salgsmoms, eller er det ikke tilladt når inventaret skal stå i et lokale i en privat bolig, hvor der jo er risiko for at de også kan benyttes privat

 

Hvis de enkelte elementer (skrivebord og reolsystem) koster under bagatelgrænsen på 12.000 hver, kan jeg så bogføre dem som småanskaffelser (i summasummarum) og trække dem fuldt fra første år, eller regnes det som en samlet inventaranskaffelse, så jeg kun må afskrive 25% første år

 

På forhånd mange tak for hjælpen.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle der ikke være noget problem i at firmaet købte - det er jo nødvendigt for firmaets drift og fremtidige indtægt.

Se eventuelt statsskattelovens §6 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102517

Jeg vil mene at anskafffelserne skal aktiveres og afskrives.

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Delvis enig med ovenstående svar, dog skal hævesænkebord anvendes til kontorarbejde og reoler til lager.  Der er ikke tale om en helhed og derfor kan begge straksafskrives hvis den enkelte anskaffelse er under grænsen.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Helt korrekt svaret af E. Mortensen.

Ang. dit spørgsmål omkring lokale omkostninger (om der kan trækkes noget fra med hensyn til lokalerne). Det kan du i nogle tilfælde.

Bruges lokalet (ikke boligen, men kun lokalet,) udelukkende til firmadrift? (Faktisk skal rummet kun kunnet bruges til firma drift)

Hvis Nej, så beklager = ingen fratræk.

Hvis Ja, så kan du fratrække en %-del af dine boligudgifter i dit regnskab.

hvor stor %-del kommer an på hvor meget plad rummet fylder i forhold til boligens totale størrelse. så hvis det er 20 m^2 rum til virksomhed ud af et 120 m^2 bolig --> 20/120 = 16,67%

Boligudgifterne er hvis du har egen bolig kun ejendomsskat (hedder noget andet idag). og hvis du bor til leje er det leje omkostningerne.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
(Faktisk skal rummet kun kunnet bruges til firma drift)


Så kategorisk er reglerne nu ikke. Der lægges i vid udstrækning vægt på at muligheden for privat anvendelse bliver væsentligt formindsket. Det vil sige at der i dompraksis ikke er udelukket at et rum også i begrænset omfang kan bruges til "private" formål uden at det påvirker fradragsretten.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Henrik men jeg kan godt følge Benjamins bemærkninger lige i det her tilfælde. Det er en dårlig ide at lade et skrivebord stå til privat brug for så signalerer man blandet anvendelse.

Samtidig må vi sige at det er en dårlig ide ikke at fratrække noget vedr. boligen hvis man vil gøre sig håb om at kunne afskrive sine anskaffelser (det er inkonsekvent).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men hvad er Jeres erfaring med praksis på dette område.  Hvad har I oplevet at der skal til for at få godtgjort overfor SKAT at omkostninger til lokalet kan fratrækkes i virksomheden.

Er kravet i alle tilfælde at der skal være tale om et lokale hvor adgangen er afgrænset.  Dvs at der ikke er adgang fra selve boligen til lokalet.

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant diskussion. Jeg tror vi er mange som er ved at starte op/  har startet deltidsforretning op, som kan have glæde af at få en bedre forståelse af reglerne på området.

Så jeg håber det er ok at jeg kommer med et yderligere eksempel til belysning af området:

Jeg har et kælderlokale som tidligere var værksted og som nu bare bliver benyttet til opbevaring. Jeg går og overvejer at indrettet kontor i rummet, hvilket ud over inventar vil indebære at der skal males og og ordnes gulv og loft. Vil jeg kunne trække denne renoveringsomkostning fra i virksomheden?

 

 

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:

Ja, men hvad er Jeres erfaring med praksis på dette område.  Hvad har I oplevet at der skal til for at få godtgjort overfor SKAT at omkostninger til lokalet kan fratrækkes i virksomheden.

Er kravet i alle tilfælde at der skal være tale om et lokale hvor adgangen er afgrænset.  Dvs at der ikke er adgang fra selve boligen til lokalet.

Hvis vi taler om lønmodtagere er praksis meget restriktiv. Det er den også for selvstændigt erhvervsdrivende men der vil man i højere grad hense til om arbejdsværelset i hjemmet er det eneste der er til rådighed for virksomheden. I såfald er praksis mere lempelig. Herudover vil man hense til omfanget af virksomheden og naturligvis arten. Et andet parameter er boligens størrelse contra husstanden. Det er klart at bor man i en to eller tre værelseslejlighed vil der kun vanskeligt kunne opnås fradrag hvorimod mulighederne er bedre i en afgrænset del af et hus, eventuelt en kælder.

Et direkte krav om der ikke må være adgang til lokalet fra selve boligen ses sjældent anvendt i praksis. Det er mere et spørgsmål om at lokalet ikke må indgå som en integreret del af boligen (og det er muligt at undgå uden separat indgang).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)