Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To telefoner til enkeltmandsvirksomhed

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Roskilde, Køge, Ringsted
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Det fremgår af det første indlæg at man ønsker at inddrage begge mobiltelefoner i virksomhedens regnskab, men dog benytte den ene til private formål. Dvs. begge telefoner må nødvendigvis vedrører virksomheden da udgiften herfor skal fratrækkes som driftsomkostninger. 

"Men når den ene skal bruges 100% privat og den anden 100% til arbejde, er jeg usikker på, om jeg kan købe begge som erhvervsabonnement med de fordele og den binding det indebærer. og om jeg vil kunne fratrække hele udgiften til de to telefoner minus de 3.000 kr til privatforbrug som jeg selv skal betale uanset jeg har en eller to telefoner"

 

Fra Roskilde, Køge, Ringsted
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Aggebo-Jørgensen, Regnskab & Økonomi:

Ikke helt rigtigt. Afgørende er at telefoner og andre goder under multimedieskatten har en relevans til virksomheden. Det betyder at man ikke kan lade børnenes eller ægtefællens telefon finansiere over multimedieskatten hvis de ikke har nogle relationer til virksomheden. I det tilfælde taler vi ikke om markedsværdibeskatning men mangl. fradragsret. Er der tale om et selskab vil de faktiske udgifter samtidig blive anset for maskeret udlodning. 

Men at en virksomhedsindehaver har 2-4 telefoner under multimedieskatten er ikke et problem forudsat at de alle også anvendes i virksomheden.  

Hej Bent.

"Reel begrundelse" = "relevans til virksomhed". Jeg tror vi mener det samme her?

Dernæst,

Du skriver:

"Men at en virksomhedsindehaver har 2-4 telefoner under multimedieskatten er ikke et problem forudsat at de alle også anvendes i virksomheden. "

Jeg er uenig her. For det første er det fuldstændigt irrelevant ift. multimediebeskatningen om mobiltelefonerne anvendes i virksomheden. Det som afgør beskatningen er rådigheden. Der skal ikke være et faktisk forbrug før beskatningen træder i kraft, jf. Ligningsloven §16, stk. 12. 

For det andet skriver SKAT direkte i deres vejledning at det er markedsværdien som skal til beskatning såfremt de ekstra telefoner ikke har "relevans til virksomheden". Jeg citerer:

"Eksempel 2

Du får 4 mobiltelefoner stillet til rådighed for privat brug af din arbejdsgiver. Der er ikke nogen

særskilt begrundelse herfor.

- Du har multimedier til rådighed for privat brug og skal multimediebeskattes. Da der ikke er en

reel begrundelse for, at du har 4 mobiltelefoner, skal du ud over multimediebeskatningen også

beskattes af markedsværdien af de 3 mobiltelefoner."

 

   

Fra Roskilde, Køge, Ringsted
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Henrik Krogh:

Skattekonsulenterne:
Det betyder at man ikke kan lade børnenes eller ægtefællens telefon finansiere over multimedieskatten hvis de ikke har nogle relationer til virksomheden. I det tilfælde taler vi ikke om markedsværdibeskatning men mangl. fradragsret.

Det er så i modstrid med SKAT's vejledning om multimediebeskatning, som netop peger på, at der i dette tilfælde vil ske markedsværdibeskatning!Huh?

Henrik

 

Det er det vel ikke. Vejledningen beskriver jo de regler som gælder for lønmodtagere og forholder sig ikke til dette spørgsmål i afsnittet om selvstændigt erhvervsdrivende.

Hvad er iøvrigt markedsværdien af sådan en telefon. Det er jo de faktiske udgifter. For den selvstændige erhvervsdrivende vil virkningen være at der ikke opnås fradrag for udgifterne (det er beløbsmæssigt to sider af samme som jeg ser det).  

Uenig. For selvstændigt erhvervsdrivende skal der vurderes om godet bruges uden for det der skattemæssigt kaldes "arbejdsstedet", Hvis virksomheden er placeret i hjemmet vil der altid være privat råderet, jf. SKATs LV E.B. 21.

I SKATs vejledning fremgår derudover:

"Reglerne gælder desuden, hvis du er selvstændigt erhvervsdrivende og gennem din virksomhed har

multimedier til rådighed for privat benyttelse."

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange løsninger - mange telefoner, mange selskaber, mange abonnementer.
Jeg har dog allerede truffet beslutning om telefon, selskab og abonnement.

 

Mvh. Lisbeth Scharling

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal man jo lige holde  tungen lige i munden. Det vejledningen anfører er jo blot at bvis virksomheden er placeret i hjemmet så vil der altid være privat råderet. Dvs. multimedigebeskatning.  Det vi taler om her er telefon nr. 2, 3 eller 4 for en person der i forvejen er inde under multimedieskatten. Men igen:  Markedsværdi og faktiske udgifter er det samme i den her situation.

   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)