Jeg glæder mig til at arbejde videre med PR delen i et mere seriøst og målrettet omfang, f.eks. med udgangspunkt i en PR/marketing plan. Vi har til dato fået god respons fra bl.a. ad-words kampagner samt konkurrencer (f.eks. i samabejde med AOK), så det er helt sikkert noget vi følger op på.
Hvad angår volumen, har du helt ret - vores udvalg har stor betydning og vi sælger ikke/sjældent :) 50 F1 ture ad gangen.
Endnu en gang, tak for feedback & god weekend![QUOTE]
Dato: 19-10-2006 17:21:06
Forfatter: Rasmus G. Kristensen
Hej Martin
Din forretning ser bestemt spændende ud og savner ikke muligheder, når det kommer til PR og markedsføring.
Det kan dog være svært at skabe et brand med markedsføring pga. troværdighedsbarrieren.
Min erfaring siger mig dog også at en af dine udfordringer kunne være at få volumen på forretningen.
I har jo allerede ''de lirede'' tilbud med det store PR-potentiale. Umiddelbart ville jeg mene at nogle mindre spektakulære oplevelser kunne lokke nogle mennesker ind i folden og samtidig gøre forretningen mere helstøbt. Let''s face it: Du sælger ikke 50 F1-oplevelser ad gangen.
F.eks. kunne sådan noget som eksklusive teateroplevelser med et lille nachspiel eller et oplæg af instruktøren gøre at I kunne tappe ind i intranet-ressourcer hos større virksomheder som f.eks. TDC, Danske Bank, Novo m.m. Det kræver naturligvis varer af høj kvalitet - men det siger vel sig selv.
Mao. Giv folk noget de kan gabe over. Mange glemmer ofte nyhedskriteriet ''Identifikation'' når de laver pressearbejde. Een ting er at fortælle ''den vilde historie'' om F1 til 150 kilo - noget helt andet er at give læseren en situation som han realistisk kan se sig selv i. Og selv om en lille tusse for en spa-oplevelse ikke er det store, så kan der sagtens være et identifikationsproblem.
Det handler jo altid om at styrke fladen for eksponering af troværdige budskaber. Når du først er accepteret af f.eks. TDC, Danske Bank eller lignende som en troværdig leverandør af gode oplevelser, er afstanden til salget betragteligt forkortet.
Alt godt PR-arbejde starter med tanke på muligheder i såkaldte 3rd-party validations. I den mest traditionelle forstand (Presse-delen), handler det om at få mediet til at blåstemple dit budskab. I ovenstående forslag er det virksomheden, men det kan også være opinionsdannere, politikere, interesseorganisationer osv.
Marketing: Jeg er den bedste
PR (gennem troværdig tredjepart): Han er den bedste
Helt ærligt: Hvad er mest tillidsskabende?
PR er således et stærkt værktøj, men er svært at styre. Desuden kræver det tid og planlægning hvis det skal gøres rigtigt. Jeg vil derfor ikke anbefale at du kaster dig direkte ud i at realisere de forskellige forslag fra forummet - eller andre, men først lægger en plan for hvad du vil opnå og hvordan.
Alligevel vil jeg liste et par umiddelbare muligheder som jeg ser dem.
- ''Ride-along'' med journalist
- Kendis-endorsement (send en af målgruppens opinionsdannere på en oplevelse - kan evt. kombineres med ovenstående)
- Klassiske nyhedsdistribution (Når jeres historier lever op til nyhedskriterierne)
- Konkurrencer i samarbejde med nøglemedier
- Søgemaskineoptimering og søgemas