Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Augmented Reality - en dille?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Skanderborg
Tilmeldt 9. Sep 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

jeg støder oftere og oftere på eksempler på Augmented Reality og jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal mene om det. Jeg kan godt se at det giver nogle sjove muligheder i forbindelse med spil. Spørgsmålet er om det kan bruges til noget fornuftigt i forbindelse med forretning og markedsføring eller om det bare er en sjov gimmick. Nogen holdninger eller idéer?

Hilsen
Linda

Vil du have flere kunder?
www.lt-marketing.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan komme til at styre for vildt, det er der ingen tvivl om. Men er du vanvittig en forberedelse der skal til og brug for fotografer overalt.

Men HEY, det er jo det Google er i gang med at planlægge hehe..

Med deres streetwiew, egen mobil telefon, og egen software hehe, så skal de bare ind i butikkerne og have installeret kameraer, så kan kunderne se om der er nye varer og om der er kø ved kassen eller om manden kigger på damer hehe

Fucking genialt...

Der er store perspektiver i det. 

Køb ren argan olie her

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er da ingen tvivl om, at det er et af de steder, at det næste store IT tigerspring ligger. Jeg synes ikke, at det er andet end lige et par år siden, hvor augmented reality og ubiquitous computing var ting, som hørte forskerverdenen til, og kun så småt var på vej ud i virkeligheden.

Der er stadigvæk langt vej endnu, men det spreder sig sikkert og med jævn hastighed.

Vi ser nok ikke de helt store kvantespring indenfor det, men vil se det komme til os lidt efter lidt. En af tingene som alle (?) vel nærmest venter på, er at prisen på RFID chips kommer ned på de magiske par cents, hvor det pludseligt bliver rentabelt at indsætte RFID chips i alle mulige produkter. Det betyder reelt, at alle produkter, selv i supermarkederne, går hen og bliver digitale og virtuelle, og så vil vi kunne se det brede erhvervsliv for alvor augmente sine varer.

Et andet og mere jordnært eksempel på noget som vi vle også kan kalde en form for augmented reality, som man let kunne udnytte i kommerciel sammenhæng også, var et 'teaterstykke' jeg "så" for nogle år siden. Man kom ned på teatret, og fik nogle hørebøffer på med en medieafspiller på. En historie gik i gang som udspillede sig i Århus, og man fik løbende instrukser om, hvorhen i byen man skulle gå. Historien der blev fortalt fulgte selvfølgelig det sted man var, og undervejs mødte man folk på gaden (skuespillere) som interagerede med en i sammenhæng med handlingen.

I sådan et stykke får product placement en helt anden betydning ;-)

Men meget spændende (for os teknologi-nørder) emne du bringer op :-)

Fra København
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er augmented reality et meget vidt begreb.

En af dem, er hvor 3d objekter blive lagt oven på virkeligheden, nå det ses igennem en skærm. Dette kan give unikke muligheder ved fremlæggelse af et projekt gennem video konference.

 

Det her er et eksempelt på hvad der er lavet med et AR værktøj kombineret med forskellige animation og 3-d computer grafik værktøj: &feature=video_response">

&feature=video_response  , hvis man ikke har løst til at se hele videoen, så sker de interssanter ting ved 1:56 , 2:44 , 3:02, 3:55  og 4:54 og en liste af de programmer som er blevet brugt vises ved 6:00

hvad kan man så bruge det til i forretnings øjemed?

Forstil dig at du skal præsenter et nyt bygger projekt over en video konference.  Den samme teknologi som er blevet brugt til at skabe 3d figuren i linket, kan også bruges til at skabe et 3d room, hvor det for dem som kigge på skærmen, ser ud som om at du stå inde i det, og rent faktiskt pege på den fancy dør, som du har tænkt dig skal være der. Man kan så ikke bevæger sig rundt i hele bygningen, men det burde være mulig så at programmer en PDA, så man kan skifter til det næste rum i bygningen man gerne vil præsenter "live", muligvis med gliende overgang.

Det er lidt ligesom greenscreen teknologien som verjudsigten og film industrien bruger.

forskellen er dog at AR tool også inkluder interface værktøj.  ved at bruge eksemplet ovenfor, så kunne man for eksemplet lave et par hanske som programmet bruger til at vide hvor dine hænder er i forhold til 3d billedet og derved bruge dine hænde som interface, som for eksemplet til at åbner vinduet.  og ikke tykke hanske, almindelig classy, læder hanske, med en chip i, burde virke fint.

og det er blot hvad jeg kunne finde på, på stående fod.

 

Man kan så diskuter om udgifterne til at sætte sådan en præsentation op er det værd.

 

men med lidt kreativitet, så burde man nok kunne finde på alle mulige ting, men jo, spil, og underholdning generelt, er nok en af de steder hvor der er størst muligheder, og en sjovt gimmick kan sagtens være god forretning.

Fra Langå
Tilmeldt 20. Sep 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 06:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lade være med at tænke på mulighederne indenfor produktudvikling.  I dag bruger mange firmaer utrolige beløb på at få prototyper fremstillet, af det ene og det andet produkt.  Dette tager ofte lang tid.

Hvis man forestiller sig at Augmented Reality (som jeg forstår bredt som samspillet mellem den virkelige og den digitale verden), så kunne udviklingsgrupper, på hver sin side af kloden, holde møder om udviklingen af deres nyeste produkt og "røre" ved det, afprøve funktioner osv, uden at der nødvendigvis skal fremstilles en prototype.  Og hvis vi taler om fokusgrupper og inddragelse af almene forbrugere i denne sammenhæng, så tager tingene virkelig fat.

For ikke så mange år blev der talt meget om at f.eks. tøjbutikker kunne installere en form for 3D scanner, for at skanne kunden, hvor vedkommende så bagefter kunne prøve tøj af ved hjælp af denne teknologi.  Hvor ville det være dejligt at kunne prøve forskellige typer eller farver tøj af, uden at skulle fysisk hen til prøverummet og skifte hver gang.  Efter første skanning behøver man faktisk ikke at møde op i butikken....

Så ja, mulighederne er store, både for almene forbrugere og for erhvervslivet.  Jeg tror det kun er spørgsmål om tid før dette bliver rigtig stort.  Måske vil det være spilindustrien (som f.eks. Wii og lignende ting) der skubber den første bølge af sted og bærer omkostningen ved udviklingen og bagefter kommer den bredere anvendelse i forretninger osv.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)