Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af det optimale regnskabsår

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved opstart af et Holding ApS og et Drift ApS sidder jeg med spørgsmålet om regnskabs år (her i december)

Man må vente 18 måneder til første regnskabsafslutning, og jeg vil nødigt betale revisorregninger tidligere end højst nødvendigt.

Vil et 1. Juni - 31 Maj være det optimale regnskabsår? Er det bedre at stoppe umiddelbart før sidste indbetalingsfrist for skattefri indbetaling af personlig skat (så vidt jeg husker 16 marts)?

Jeg har ikke tænkt mig at der skal foregå noget momskaruseller eller lignende, men det er naturligvis hensigtsmæssigt at have en fleksibel skattestruktur.

Driftselskabet foventes indenfor 3 år at have 2-5 datterselskaber (min. USA/Tyskland).

MVH jens

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

En del vælger at skubbe den første periode længst muligt pga. revisorudgifter mv.

Jeg ved ikke om sambeskatning med dine udenlandske firmaer bliver et issue. Hvis kunne det måske allerede nu være en ide at se om regnskabsperioderne passede sammen eventuelle krav i de lande som du ønsker at etablere dig i.

Henrik

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville nok vælge et regnskabår, der følger kvartalerne - det er fx lidt nemmere med momsen (hvis du er på kvt. moms). Så fx 1/7-30/6 i stedet for.

Derudover er lidt penge at hente på revisor regningen, hvis du fx laver et regnskabsår, hvor der først skal laves regnskab efter sommerferien, da der er så presset op til 31/5 og 30/6 - kender flere der har fået et regnskab billigere ved at vælge fx 30/6 eller 30/9 som regnskabsafslutning.

Har du et 30/6 eller 30/9 skal du først betale skat i november året efter - så der har du lang kredit.

Forstår ikke helt, hvor du vil hen med "stoppe før indbetaling af personlig skat"?

Mvh

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henrik og Kristian

Kristian du skriver;
Har du et 30/6 eller 30/9 skal du først betale skat i november året efter - så der har du lang kredit

Det seneste jeg kan indsætte er regnskabs periode er 1/6 - 31/5. Når du siger 30/6 respektivt er det så datoen for regnskabsårets afslutning du mener, og vil jeg få de samme fordele mht revisionsomkostninger og kredit hvis regnskabs periode er 1/6 - 31/5.

MVH jens

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Nåå du har oprettet dit selskab her i december? (havde jeg ikke lige læst)

Ja det er datoen for regnskabsårets afslutning, 1/7-30/6 - 1/10-30/9...

Ja det gælder også, hvis du har 31/5, da regnskabet først skal indsendes senest 5 mdr efter årsafslutningen og revisoren derved kan lave det efter sommerferien. Det er dog ikke alle revisorer, der giver denne rabat, men de skulle være lidt nemmere at handle med, hvis du vælger sådan en dato.

Det mest optimale mht hvor lang skattekredit man kan få er, hvis du vælger 30/4, da skatten først skal betales i november året efter med mindre man vælger at indbetale noget frivilligt.

Men det hele kommer også an på, hvornår du skal aflægge regnskaber for dine datterselskaber og hvordan reglerne er i de andre lande - dem kender jeg ikke til.

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et valg med regnskabsårsafslutning tidligst 1.4 vil have den fordel som allerede skrevet at indkomståret vil blive det pågældende år

Hvis dit første regnskabsår eksempelvis slutter 1.4 2011, vil din skattepligtige indkomst tilfalde indkomståret 2011 og da dit regnskab er udarbejdet på dette tidspunkt, har revisor præcist opgjort hvad du skal betale i restskat og du kan så vælge at indbetale denne frivlligt den 20.11 2011 og undgå rentetilskrivning eller vente til den 20.11 2012 mod betaling af renter

Slutter dit regnskab derimod den 31.3, vil den skattepligtige indkomst tilfalde indkomståret 2010 og 1) restskatten skal betales 20.11 2011 og en frivillig indbetaling heraf for at undgå renter, kan kun blive et skønnet beløb som skal betales 20.11 2010

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Det er super!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)