Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvem dækker foreninges underskud?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem dækker underskuddet, hvis en forening lukker? hvis der findes en underskud.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gør medlemmerne.

 

De bedste hilsener

Finn

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Næppe. Normalt vis hæfter medlemmerne kun med deres indskud. Det er der ingen der gør men bestyrelsen kan ifalde ansvar og dermed hæftelse hvis deres dispositioner kan angribes. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Det er der ingen der gør men bestyrelsen kan ifalde ansvar og dermed hæftelse hvis deres dispositioner kan angribes. 


Nemlig - og ellers er det jo kreditorerne, der bærer tabet.

Men det hele er afhængig af, hvad der står i foreningens vedtægter.

mvh Hans 

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal måske have rettet nogle opfattelser, men jeg tror vi skal have det præciseret.

En almindelig forening uden indskud fra medlemmer (f.eks et vejlaug), hvis foreningen pludseligt ikke kan betale sine forpligtigelser, så går man da efter medlemmerne ?

En andelsboligforening, som ikke kan betale sine forpligtigelser der går man da også efter medlemmerne.

En forening for arrangementer af f.eks. koncerter med kontingentbetalende medlemmer, her skal man vel også kunne hente pengene hos medlemmerne.

Jeg synes det er vigtigt, at om ikke andet jeg får revideret nogle ting her, for jeg har set forskellige ting hvor foreningsmedlemmer er blevet forfulgt.

 

De bedste hilsener

Finn

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Pedersen:

Jeg synes det er vigtigt, at om ikke andet jeg får revideret nogle ting her, for jeg har set forskellige ting hvor foreningsmedlemmer er blevet forfulgt.

 

Det kommer helt an på, hvad der står i vedtægterne.
Ofte står der en formulering om, at hverken medlemmer eller bestyrelse hæfter med andet end deres indskud/kontingent eller lign.
Hvis vedtægterne indeholder en formulering af den art, skal bestyrelsen have handlet direkte uansvarligt - måske endda strafbart -  for at skulle dække foreningens gæld.
Det gælder uanset, hvad foreningen beskæftiger sig med.
Jeg har engang haft en andelsbolig, hvor der i foreningsvedtægten stod, at man ikke hæftede med mere end sit indskud. Hvis den forening var gået konkurs, ville mit indskud have været mistet - jeg ville formentlig være blevet sat på porten - men hertil var skaden også begrænset for mig.

Det er selvfølgelig en detalje, som man skal have med i sine overvejelser, når man handler med foreninger, hvilket jeg ofte gør.
Jeg sikrer mig oftest, at kontrakten giver mig indsigt i foreningens - eller som minimum det aktuelle projekts - økonomi.
Jeg har endnu ikke tabt penge på at levere til foreninger.

mvh Hans

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Hans

 

Vi er helt enige.

Det jeg godt vil have gjort klart for de mindre erfarne læsere, er at man skal undersøge sine forenings vedtægter inden man melder sig ind i en forening, så man ikke risikerer at stå for en utilsigtet gæld, hvilket kan blive en mulighed, hvis vedtægterne er sådan indrettet.

Foreninger kan være rigtig mange forskellige ting, som spænder fra begrænset ansvar til fuldt ansvar.

Langt de fleste foreninger er ganske "fredelige" og solide det er jeg helt enig i.

 

De bedste hilsener

Finn

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til jeg spørg, er fordi jeg ønsker at starte en ny musik forening op i Silkeborg. Jeg ønsker egenligt at finde ud af hvordan baglandet ligger, hvis man f.eks. går i underskud og man lukker, ikke at jeg har planer for det, men det er rart at vide, hvordan tingene hænger sammen. Jeg ønsker egenligt også at finde ud af hvilke muligheder jeg har, så jeg mindst muligt risikerer underskud.

Fra Heimdalsgade
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kenancorbo.

Jeg har selv for nyligt stiftet en almennyttig forening og i henhol ditl dit spørgsmål verd. personlig hæftelse, så afhænger det som andre har skrevet, om hvad du skriver i din vedtægt. Altså hvad du og i i din forening vedtager, skal ske, ved en eventuel lukning af din forening, med underskud.
Skriv dit spørgsmål på google, det har givet mig meget hjælp... eks. "regler for personlig hæftelse i forening"

'

Fortsat god dag..

Jeppe

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)