Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms vedr. forbrugsforeningen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Vi skal tilbage til 1999 hvor den daværende Told- og Skattestyrelse udsendte følgende meddelelse:

Told- og Skattestyrelsens meddelelse af 2. marts 1999, j.nr. 99/98-303-00044
Sagen drejer sig om leverandørernes momsmæssige behandling af den bonus, som Forbrugsforeningen af 1886 udbetaler til sine medlemmer.
Hidtil har medlemmernes opnåelse af bonus for deres køb hos de leverandører, der har indgået aftaler med Forbrugsforeningen af 1886, været betinget af rettidig indbetaling til foreningen og af repræsentantskabets fastsættelse af det forløbne års bonus.
Da opnåelse af bonus var betinget af vilkår, som ikke var opfyldt ved leveringen, skulle leverandørerne medregne den fulde salgspris til afgiftsgrundlaget. Når bonussen blev effektiv, kunne leverandørerne fradrage bonussen i afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 27, stk. 4.
Forbrugsforeningen af 1886 har nu ændret deres kortbestemmelser og vedtægter, så medlemmernes opnåelse af bonus ikke længere er betinget af rettidig betaling til foreningen og af repræsentantskabets fastsættelse af det forløbne års bonus.
Bonussen vil herefter med virkning fra 1/1 1999 kunne anses som en ubetinget rabat, der ikke skal medregnes i leverandørernes afgiftsgrundlag, jf. momslovens § 27, stk. 3, nr. 2.
Det vederlag, som leverandørerne betaler til Forbrugsforeningen af 1886, kan ikke holdes uden for afgiftsgrundlaget.
I forbindelse med leverandørernes salg til medlemmer af Forbrugsforeningen af 1886, som er momsregistreret, skal leverandøren ved udstedelse af faktura til den pågældende enten angive størrelsen af det momsbeløb, som leverandøren skal angive som udgående afgift, eller på fakturaen anføre, at momsen udgør 20 pct. af den samlede salgspris efter fradrag af bonus.

Sagt på dansk - du skal ikke betale salgsmoms af den rabat du giver din kunde - forudsat du specificerer dette på dit bilag.

Vh
Lars

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en smøre - tak :-)

Men nu har jeg jo så lavet hver faktura med det fulde salgsbeløb, altså det som de godkender ved købet.

Afregningen jeg får fra FB er så udspeciferet med disse beløb og til sidst er der så et samlet vederlag - altså rabatten.

Kan jeg så ikke blot udligne alle fakturaer og derefter trække købsmoms fra vederlaget? Derved får jeg jo det retur som jeg har betalt "for meget" på salgsmoms eller hvad?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Githa

Det er nu ganske enkelt. Den bonus som Forbrugsforeningens 245.000 kortholdere optjener hos dig skal ikke medregnes når du laver momsregnskab.

Dvs. hvis du normalt sælger en vare for 100 kr. så optjener et Forbrugsforenings medlem ex. vis 9 % i bonus (= 9 kr.). Af dette salg skal du således kun afregne moms af de 91 kr. Ellers ring til Forbrugsforeningen på 33 18 86 00, og bed om økonomiafdelingen. Dér er stensikkert nogen der vil hjælpe.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Forbrugsforeningen er blevet momsfritaget (hvis man kan kalde det det) af rabatten. Så din "udgift" der svarer til rabatten må du IKKE afløfte moms af. Men du skal svare moms af hele det køb der er foretaget.

Det fremgår også af Forbrugsforeningens afregninger.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ghita fik vist aldrig svar på nedenstående spørgsmål:

Githa:
Kan jeg så ikke blot udligne alle fakturaer og derefter trække købsmoms fra vederlaget? Derved får jeg jo det retur som jeg har betalt "for meget" på salgsmoms eller hvad?

Findes der ikke en smart måde at bogføre rabatten til forbrugsforeningens medlemmer, således at man ikke skal lave en beregning for hver enkelt salgsfaktura, men kan nøjes med at lave enkelt udligning, når man modtager den samlede afregning fra Forbrugsforeningen?

Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej elund (og evt. andre)

Må jeg ikke anbefale jer at tage kontakt til Forbrugsforeningen. Der sidder rigtig gode mennesker dér som vil kunne hjælpe jer.

Ring ex. vis til administrationschef Claus Bilsted Jensen på 33 18 86 00. Jeg er overbevist om at han - eller en af hans medarbejdere kan hjælpe jer. Jeg mener: Forbrugsforeningen har over 4.600 samarbejdspartnere så de har stensikket set "så'n et spørgsmål" før.

Mvh'er og godt nytår

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)