Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk moms fra udenlandsk selskab

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Med al respekt: STOP !

Svaret er ikke "ja, du kan bare nøjes med at opkræve engelsk moms". Svaret afhænger for det første af, om det er en vare eller en ydelse, herefter om du handler B2B eller B2C og i sidstnævnte tilfælde, hvor stor din omsætning med private er i det enkelte land.

Vh
Lars

Hej Lars,

Det fremgik faktisk af spørgsmålet, at der var tale om B2B i og med, at trådstarter nævner kundens pligt til indberetning af moms. Det ville en B2C kunde ikke skulle bruge tid på. Iøvrigt er alt salg til private altid momspligtigt - også over grænserne. Altså 2 indikationer på, at her er tale om B2B handel.

Svaret er, at der ikke skal opkræves moms, men bare foretages den vanlige indberetning.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det forholdsvist nemt - i hvert fald fra den 1. januar 2010 for så skal du som hovedregel fakturere uden moms. Mht. om køber "glemmer" momsen, så skal du ikke tænke så meget herpå - det er faktisk ikke dit problem.

Det med "hovedreglen" er fordi, der er visse ydelser som i dag skal faktureres med national moms - idet omfanget af disse næsten elimineres med den momspakke, som træder i kraft 1.1.10.

Vær opmærksom på, at du skal indberette dit B2B salg til VIES (VAT Information Exchange System) i DK kaldet Listesystemet. I dag omfatter dette kun varer, men fra 1.1.10 omfatter det også ydelser.

Vær særlig opmærksom på, at hvis en kunde udgiver sig for at være momspligtig - men ikke er momsregistreret - vil du hæfte for momsen (typisk til England).

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Flemming:
Det fremgik faktisk af spørgsmålet, at der var tale om B2B i og med, at trådstarter nævner kundens pligt til indberetning af moms. Det ville en B2C kunde ikke skulle bruge tid på. Iøvrigt er alt salg til private altid momspligtigt - også over grænserne. Altså 2 indikationer på, at her er tale om B2B handel.

Ja - det så jeg godt. Men 10 år i Toldvæsenet/ToldSkat og 15 år som momsrådgiver/-ekspert har lært mig, at jeg ikke skal svare ud fra indikationer men faktuelle oplysninger.

Sorry - jeg ku' ik' la' vær' Smile

Vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Vær særlig opmærksom på, at hvis en kunde udgiver sig for at være momspligtig - men ikke er momsregistreret - vil du hæfte for momsen (typisk til England).

Enig.

Og man laver selvfølgelig altid et opslag og tjekker, sådan at man ikke risikerer at stå med Sorteper i det tilfælde, at han har oplyst fejlagtigt VAT-nr eller slet ikke er registreret længere. Det ville være tåbeligt ikke at tjekke et udenlandsk VAT, eftersom SKAT's hammer falder med 3000 km/t og du risikerer problemer med sigtelser for momssvig, karrusel-kørsel og meget andet.

Med venlig hilsen

Flemming

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bare sådan for at sige "se mig, se mig" så vil jeg høre, om der er et par stykker herinde som vil spille ping pong med mig i forbindelse med et system, vi er ved at udvikle?

Kort fortalt, så vil systemet kunne foretage momsnummerverifikationer "automatisk" dvs. i dialog med det givne regnskabs-/økonomisystem og heruodver opbevare dokumentationen herfor for brugeren.

Det vi bl.a. har brug for er informationer om anvendt system, antal transaktioner og gerne information om, hvad I gør i dag og sidst men ikke mindst "historier fra virkeligheden" dvs. jeres gode og dårlige erfaringer både med at foretage verifikationer - og ikke foretage verifikationer.

Send mig en pm, hvis du/I vil hjælpe.

Vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Jeg vil anbefale dig at oprette en separat tråd til det formål. Du får ikke de rette svar i denne tråd, da den er oprettet med et helt andet formål. Iøvrigt er det godt, at tråden faktisk er afsluttet, for ellers ville det være dårlig stil at skifte emne midt i en anden persons tråd. Wink

 

Opret en ny tråd med en god og sigende overskrift og så vil der forhåbentligt dukke nogen svar op, som du kan bruge.

Held og lykke med det!

Flemming

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)