Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsangivelse og mulighed til inkøb uden moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er i opstartsfasen af en enkeltmansvirksomhed og er helt ny til det her med bogføring og moms o.s.v.

Jeg er med på at man som momsregistrered virksomhed kun betaler forskellen mellem salgsmoms og købsmoms.

Men hvordan angives momsen enlig? Er det altid sådan at man først betaler købsmoms, og at den totale summen angives og sedan tilbagebetales? Er det ikke også muligt at fratrække momsen ved købet, bare leverantøren får ens CVR-nummer? Det ville betyde at man har betalt moms før nogle varer og ikke for andre. Er det så bare at summere momsen for de varer man har betalt moms for og springe over de andre i momsangivelsen?

Venlig hilsen,

Elin

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

a)
Leverandøren skriver en faktura til dig med tillæg af moms. Du betaler leverandøren beløbet inkl. moms og momsandelen indberettes som købsmoms, hvorefter du vil få denne refunderet

Hvis du for eksemplets skyld køber varer for 10.000kr. + moms, betaler du altså 12.500 til leverandøren, hvorefter du ved momsindberetning vil få 2.500 refunderet

b)
Du sælger varen med tillæg af salgsmoms, køber betaler din faktura inkl. moms og du indberetter momsandelen overfor SKAT, hvorefter denne skal betales

20 år senere sælger du varen ovenfor igen - det var et parti langtidsholdbart marmelade - for f.eks. 20.000 + moms. Du modtager 25.000 fra køber og ved momsindberetning skal du betale 5.000 heraf til SKAT

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak før dit tydelige svar Christian. Jeg tror godt jeg har fået styr på det med momspålæg og plus og minus.

Men betyder dit svar også, at man aldrig som virksomhed betaler for varer og tjenesteydelser eksklusive moms? Om jeg for eksempel køber varer fra en leverandør i Sverige, så skal de vel ikke fakturere med moms som jeg forstår fra Svenska skatteverket. Jeg har ikke fundet modsvarende på skat, men tænke at lignende regler var gællende i Danmark.

Köp från annat EG-land

Om du köper varor från ett annat EG-land ska du uppge ditt momsregistreringsnummer (VAT-nummer) till säljaren. Då köper du varan utan att betala utländsk moms, s.k. gemenskapsinternt förvärv (GIF). Du ska sedan själv betala svensk moms på inköpet. Du tar alltså upp beloppen i din redovisning av momsen. Om du har gjort inköpet till din momspliktiga verksamhet kan du också ha rätt att dra av motsvarande belopp.

Måske er det min manglende dansk som gør, at det er svært at førstå min undren.

Venlig hilsen,

Elin

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak det var en informativ vejledning.

Det var vist erhvervelsesmoms jeg hade undringer over. Indbetaling af erhvervelsesmoms og tilbagebetaling af købsmoms sker på samme tidspunkt, hvis man har fuld fradragsret.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Elin,

Køber du en vare af et andet firma indenfor EU (udenfor DK) pålægger du 25% erhvervelsesmoms i dit regnskab. Sælger du til et firma indenfor EU er det momsfrit, og de skal ikke betale moms på din vare, sålænge der er gennemsigtighed omkring CVR numre. Sælger du til en privatperson indenfor EU skal du opkræve 25% dansk moms.

Køb og salg uden for EU kræver at du bliver registreret som importør/eksportør. Salg uden for EU er momsfrit. Køb udenfor EU pålægges en importmoms på 25%.

Under Skats tast selv angiver du bare hvor meget købsmoms, salgsmoms og moms af køb i udlandet (erhvervelsesmoms) du har, så regner den det du skal betale ud for dig.

mvh
Thomas

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Thomas for en god samenfatning af reglerne!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)