Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er et anpartsselskab besværet værd med de nye skatteregler i 2010?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er tvivl om min en-mands konsulent virksomhed skal køres som et anpartsselskab eller et personligt ejet firma. Med de nye skatteregler for 2010 (lavere skat på personlig indkomst og lagerbeskatning på aktieinvesteringer i selskaber) bliver det såvidt jeg kan se mindre attraktivt at bruge et Aps, da finten ved udloddet udbytte bliver mindre og da det bliver mindre attraktivt at bruge sit selskabsoverskud til aktieinvesteringer (der indføres et eller andet lagerbeskatningsprincip for aktier).

Dertil kommer der muligvis en masse ekstra administration for et Aps i forhold til personligt ejet eller hvad? det har jeg lige et par spm. til:

1-a) Skal et Aps registreres som arbejdsgiver selv om det kun er mig selv der arbejder i det? (jeg skal kunne tage løn ud)

1-b) og hvis man så registrerer Aps som arbejdsgiver, skal man så ikke også til at betale AER,AES, Barsel og til at lave lønsedler og letløn hos Skat osv. Det skal man ikke med et personligt ejet firma. Kan man undgå alt dette administrations arbejde med et Aps?

2-a) Skal selskabet også have en arbejdsgiverforsikring selv om det kun er mig selv der arbejder i det? 2-b) hvad koster sådan en typisk hvis man kun er sig selv?

3)  Er det stadig sådan at man kan tage 30% af et personligt ejet firmas overskud ud til pension med fradragsret i topskatten?

Så hvis man ser bort fra det begrænsede ansvar man opnår med et Aps, er det så overhovedet en god ide at bruge et Aps til en en-mands konsulent forretning eller bør man bare bruge et personligt ejet selskab?

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i at det bliver mindre attraktivt at investere i aktier via et selskab. Ikke kun på grund af lagerprincippet men fordi der indføres generel skattepligt af avance på aktier med under 10% ejerandel. Taler vi derimod om aktier  med en ejerandel på 10% eller mere er den god nok.

Ja der  skal indberettes løn for dig fra selskabet og du kan ikke undgå alt administrationsarbejdet (her er Danløn en mulighed).

Du kan ikke bruge 30% ordningen i et selskab og ved at videreføre den personlige virksomhed kan denne ordning trods alt bruges frem til 2015.

Spørgsmålet om arbejdsgiverforsikring afhænger ikke af om din virksomhed er et selskab eller ej.

For mig at se lyder det som at du er godt tjent med at drive virksomhed personligt. En fordel ved selskabsmodellen er dog muligheden for at trække udbytte ud til 28% skat som et supplement til en indkomst op til topskatteniveau.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, tusind tak for svar. Mht. til arbejdsgiverforsikring, skal jeg tegne det for et personligt ejet selskab eller hvad - altså er det lovpligtigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Kun når du har ansatte.

/peter

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Nu oplyser du ikke om du driver din virksomhed under virksomhedsordningen, men i det tilfælde er det ikke relevant at debatere aktieinvesteringer uden lagerbeskatning, da det ikke er muligt at investere i værdipapirer under virksomhedsordningen bortset fra obligationsinvesteringer og investeringsforeninger målrettet virksomhedsordningen

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det kun er mig selv der arbejder i selskabet, dvs. som direktør, har jeg så også ansatte  i den forstand at jeg skal tegne arbejdsgiver forsikring ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej...det ville jeg ikke gøre!

/peter

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, så for at få det helt på det rene:

 

1) Hvis jeg har et Aps hvor jeg er eneste "ansatte" så behøver jeg ikke tegne arbejdsgiver forsikring ?

2) Hvis jeg har et personligt ejet firma så skal det ikke tegne arbejdsgiver forsikring.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig!

Ja.......!

/peter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)