Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som forretning der er i opstartsfasen (personligt firma) har jeg et spørgsmål angående årsskiftet.

Baggrund: Vi starter først reelt forretningen op 1/2 2010, og er momsregisteret fra 1/12 09. Vi har aftale om kom-i-ganglån ved banken, der blandt andet en gang i året (ved genforhandling) kræver et revisorudarbejdet resultat-, balance og likviditetsbudget.

Vi har haft for ca. 40.000kr udgfter indtil videre (indskud o.l)

Mine spørgsmål lyder så:

Skal jeg udarbejde et årsregnskab her til årsskiftet (frist?)?, eller kan jeg "forlænge" næste års regnskab?

I såfald, den moms der indberettes den 1.januar, tæller den i det gamle eller nye årsregnskab.

Jeg regner med at kunne lave størstedelen af vores regnskab selv. Både for at holde omkostningerne nede, men også for selv at have fuld kontrol/overblik over hvad der går ind og ud. I hvilket prisleje (årsbasis) ligger en resvisor aftale på denne slags aftaler?

med venlig hilsen

Søren

 

PS. tak til alle jer derude, der allerede på forskellig vis HAR hjulpet mig - når jeg har brugt time efter time på at læse yderst relevante indlæg her på amino. Jeg forstår slet ikke hvordan man tidligere har kunnet klare sig uden!

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Corporation:
Du skal ikke lave et regnskab.

Regnskab slipper man ikke får at lave. Det skal ikke indsendes til SKAT med mindre de beder om det. Der er ingen lovmæssig revisionspligt, men son her kan banken som led i forudsætningen for et lån kræve at regnskabet bliver revideret.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Din Hud:
Skal jeg udarbejde et årsregnskab her til årsskiftet (frist?)?, eller kan jeg "forlænge" næste års regnskab?


Ja. Skatteåret for et personligt firma følger kalenderåret. Du kan således ikke forlænge det.

Din Hud:
I såfald, den moms der indberettes den 1.januar, tæller den i det gamle eller nye årsregnskab.

Det hører til det gamle år.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Dobbelt -Slettet

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det er rigtigt. Skal du i banken, så er det en helt anden sag. Sørg nu for at du ikke laver for optimistiske budgetter, som du ved at du ikke når, for så er der ballade i banken i løbet af kort tid.  Husk at adskille dit anlæg og din drift. Skal du bruge lån til udstyr, så et separat og langfristet lån, og en driftskredit til at tage driftens udsving. Vigtigt nu om stunder. Håber at du kan bruge indlægget.

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Moms- og skatteregnskabet er hinanden uvedkommende

 

Momsregnskab:

Som nystartet virksomhed skal momsen indberettes og afregnes kvartalsvist, senest 1 måned og 10 dage efter kvartalets udløb. I momsregnskabet for 4 kvartal 2009 skal du medtage momsen af de omkostninger du har i december måned og denne moms skal angives den 10. februar 2010. Regnskabsmæssigt bliver dette (formentlig) et tilgodehavende pr. 31. december 2009.  

 

Skatteregnskab:

Du skal til brug for din selvangivelse opgøre et skattemæssigt resultat for virksomhedens indkomst i 2009. Da du ikke har drift i 2009, er de umiddelbare skattemæssige poster jeg kan tænke på; gebyrer/etableringsomkostninger og en skattemæssig afskrivning på eventuelle anskaffelser i 2009 samt en eventuel omkostning til rådgiver/assistance. Der vil således umiddelbart blive tale om et fradrag i den personlige indkomst

 

Det er ikke så kompliceret som det måske kan lyde

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)