Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken struktur på nystartet virksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er 2 kammerater som vil oprette en virksomhed sammen. I første omgang skal det foregå i vores fritid, men hvem ved om idéen kan bære, og vi en dag kan leve af vores forretning? Smile

Ingen af os har forstand på virksomhedskonstruktioner, og vi kunne godt bruge et par gode råd til at starte op på.

Vi stifter i første omgang et I/S, og har fået til råd samtidig at stifte hvert vores holding selskab, da det vil have samme effekt som et APS ellers A/S, altså at vi ikke personligt vil hæfte for gæld og solidarisk gæld. Kan det passe?

Kan i hjælpe med hvilke overvejelser vi bør gøre os, når vi skal have skrevet en aftale ned omkring vores fællesejede virksomhed?

Skal vi gå til en advokat for at få udfærdiget den slags, eller kan vi skrive os ud af det på enden måde?

/G

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I vil slippe for den personlige hæftelse skal i udenom I/S konstruktionen.

Vær også opmærksom på at i næppe får lov til at låne penge til selskabet uden at hæfte personligt for den stiftede gæld.

Jeg ville til enhver tid lavet et ApS selvom det koster noget mere, til nytår falder "prisen" så vidt jeg husker til 80.000 i stiftelse.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Jeg ville til enhver tid lavet et ApS selvom det koster noget mere, til nytår falder "prisen" så vidt jeg husker til 80.000 i stiftelse.

Bare lige en hurtig fodnote, så er det ikke helt sikkert at det bliver pr. 1/1 at kapitalkravet falder. Det er dog vedtaget at det bliver sat ned til 80.000 kr. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeres struktur synes jeg så ikke om.

I kunne overveje et SMBA.......find dog en seriøs rådgiver/advokat til at vejlede jer her.

Som Anders skriver.......personlig hæfte slipper i næppe for.

Såfremt i har pengene, stift et ApS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det nyeste jeg hørte på et kursus i går...var den 18/1/2010!

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm.... Jeg må undersøge nærmere. Hørte fra en der ellers har forstand på den slags forklare mig en løsning med holding selskaber. Vi må hellere få noget rådgivning.

Penge skal vi ikke låne - vores forretning kræver ikke den voldsomme startkapital. Dog vil vi ikke starte ud med at stifte et Aps. Det må komme hvis forretningen viser sig at kune generere overskud.

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis i ikke vil stifte et kapitalselskab (A/S eller Aps) så er der så vidt jeg kan se ingen ide i at stifte overliggende holdingselskaber. Har i driften i et I/S vil i blive beskattet personligt i I/S´et, samtidig med, at i hæfter solidarisk, personligt og ubegrænset begge to. De primære fordele ved holdingselskabsstrukturen er som regel, at man risikominimerer, ved at hive overskudet op i holdingselskaberne, (fra Aps eller A/S op i holdingselskabet(Aps)) hvorefter det er (bedre) sikret i situationer hvor driften går ned.

At man kan indkomstudligne, altså hive penge ud af holdingselskabet, så man beskattes til lige under topskattegrænsen, (eller blot hæver de 48000/96000kr, til 28%) hvert år og således alene midlertidigt betaler selskabsskat af resten. 

Eller at man kan differentiere udbyttebetalingen, såfremt den ene interessent vil have mere udbytte end den anden, f.eks. pga. ægteskabsforhold eller lign. Det er jo dyrt at have kone på, hører man :D (plus at gifte personer kan trække 96.000kr. udbytte til 28%)  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)