Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fradrag i år eller multimediebeskatning næste år?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

og tak for at du tager dig tid til at svare på mine 'begynderspørgsmål'!

- jeg er først begyndt her i år med mit lille firma, så jeg har også til gode at lave skatteregnskab med dertilhørende fradragsmuligheder!

 

Bare for at skære det ud i pap:

Min kæreste og jeg bor sammen i min lejlighed. Jeg har et lille viceværtfirma, som jeg driver hjemmfra (når jeg da ikke er ude at 'feje'!). Jeg har kun haft firmaet siden 1.april og har derfor ikke benyttet mig af så mange fradragsmuligheder - der er også lidt 'learning-by-doing' i det her! Selvfølgelig har jeg tænkt at investere i noget pc-hardware, men det har strengt taget ikke været nødvendigt endnu (har jo selv det nødvendige udstyr i privaten). Nu afsluttes skatteåret jo snart og her vil jeg gerne ud at investere, så jeg kan trække noget fra. En bærbar har jeg længe ment var oplagt - dels til at nusse med fakturaer, opslag, søgning efter tilbud/værktøj m.m. når tiden byder sig indimellem, men selvfølgelig også til privat brug.

Med den nye multimedieskat i baghovedet virker det så oplagt at overføre min firma-/privatetelefoni og private internetforbindelse til firmaets regnskab, dvs. udnytte fradragsmuligheden? Og i så fald: hvor meget kan man så udnytte af det - for jeg kan vel ikke trække samtaler til tante Agathe i Minnesota fra, vel? Men er det ikke at blande den private husholdning med firmaet - eller blander jeg nu tingene sammen?

Det korte af det lange i mit indlæg her er, at minimere omkostningerne fra den påduttede multimedieskat så jeg personligt rammes så lidt som muligt.

HVORDAN?! Huh?Sleep

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakieboy:
Med den nye multimedieskat i baghovedet virker det så oplagt at overføre min firma-/privatetelefoni og private internetforbindelse til firmaets regnskab, dvs. udnytte fradragsmuligheden? Og i så fald: hvor meget kan man så udnytte af det - for jeg kan vel ikke trække samtaler til tante Agathe i Minnesota fra, vel? Men er det ikke at blande den private husholdning med firmaet - eller blander jeg nu tingene sammen?

Selvfølgelig skal du udnytte reglerne

Så snart du er omfattet af multimediebeskatning, udgør beskatningsgrundlaget 3.000kr. Dette er uanset omfanget af den private brug, så JO, du kan benytte din telefon til private formål lige så tosset du vil (sådan var det også under den gamle ordning med fri telefon)

Så ryger man ind under multimediebeskatning, så UDNYT det hvis muligt! Bemærk dog at du ikke kan gå ud og købe 2 telefoner, 2 computere osv. og give kæresten nyt udstyr også.

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak endnu en gang for svar .... Smile

 

Og så - en gang til her for Prins Knud:

Vil det virkelig sige, at min internetforbindelse (abonnement for flad takst), private telefoner (fastnet og mobil inkl. forbrug og abonnement), som jeg også bruger i firmaet, kan trækkes fra i regnskabet?

Hvis det er korrekt forstået, og mine udgifter for abonnement og samtaler for min nuværende telefon- og internetforbindelse er lig med eller over de nævnte kr. 3000,-.

Og så er driften jo udlignet (evt. sågar overskud) ...?!?

Kan det virkelig være så enkelt, at have  kr 3000,- i teleomkostninger årligt i privat- og firmaforbrug, og som så går lige op med multimedieskatten?!? Eller har jeg overset noget?

 

Mvh.

Jakob

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du har overset noget. At din samlede udgift typisk vil være højere end 3.000 kr. hvorved du opnår en fordel. Jeg kan heller ikke som Christian skriver se hvorfor du ikke skulle kunne købe to telefoner og to computere hvis du har behov for det (skal selvfølgelig ses i forhold til virksomhedens omfang. Jeg har selv to bredbåndsforbindelser, en mobiltelefon, to fastnet/bredbåndstelefoner + TV abonnement inde under min "multimedieskatteordning så jeg har IT hjemme og på kontoret. Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusen tak for jeres svar

- flot at I vil stå til rådighed 'døgnet' rundt for dumme spørgsmål. Yes

 

Nu må jeg vist også selv læse på lektien, så jeg siger tak for mig.Sleep

Hvis der dukker flere ting op skal nok 'vende grusomt tilbage' ...  DevilCool

 

 

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Jeg kan heller ikke som Christian skriver se hvorfor du ikke skulle kunne købe to telefoner og to computere

Nej, ingen problemer under hensyn til virksomheden forhold som du skriver, men virksomheden kan ikke afholde udgiften til kærestens telefon/telefonkøb eller pc-anskaffelse

 

... der findes i øvrigt ikke dumme spørgsmål ;)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - Man kan ikke finansiere husstandens mobiltelefoner på denne måde ligesom man heller ikke kan modregne privat betalte telefonudgifter m.v. i de 3.000 kr. fra og med 2010

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg blander mig lidt igen, for nu blev jeg forvirret Confused:

Kan jeg eller kan jeg ikke bruge husholdningens fastnet til firma- OG privatbrug og derved trække husholdningens fastnettelefonsamtaler (men selvfølgelig ikke kærestens private mobiltelefon) fra i virksomhedens regnskab?!?

Eller skal der først foreligge en anskaffelseskvittering for at den godkendes som firmarelateret telefon (og som også bruges privat)?

Det samme gælder for Internetforbindelsen, som også er fælles benyttet i husholdningen - kan jeg eller kan jeg ikke trække abonnementet fra i regnskabet?

 

Mvh.

Jakob

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du godt gøre ja men momsmæssigt vil man muligvis kræve at det flyttes over i  firmaets navn. Dengang jeg kørte virksomhed i personligt regi lod jeg det bare køre men i et selskab skal det flyttes over da det er en anden juridisk enhed. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)