Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobby virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Nu håber jeg at jeg har skrevet det rigtige sted, jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle ligge spørgsmålet da det er ret generelt.

For at opsummere, jeg bruger i dag en del af min fritid på at hjælpe folk med forskellige udviklingsprojekter, såsom hjemmesider, wordpress plugins og lignende. Desuden prøver jeg at skrabe lidt ekstra lommepenge på f.eks. reklamer på diverse sites jeg selv kører.

Jeg tjener pt. langt fra de 50.000 kr der gør at det vil være nødvendigt at momsregistrere mig, men jeg tænker at der kunne være fordele for mig alligevel.

Jeg overvejer at jeg vil registrere mig som personligt ejet virksomhed, da det ikke kræver startkapital som sådan, og da det er lav-risiko projekter jeg arbejder med mener jeg godt jeg kan undvære den begrænsede personlige hæftelse.

Min plan er så at jeg vil lade indkomsten gå til virksomheden, for at kunne afstå så mange af mine udgifter som muligt før skat. Jeg tænker her ting som webhost, domæner, og bøger om relevante emner, før skat, og for at kunne undgå momsen på disse produkter.

Hvor meget kræver det af administration fra min side (regnskab osv.), hvis jeg regner med meget få transaktioner, både ind og ud, og kan det betale sig, aka er det rigtigt forstået at momsen på mine udgifter bliver tilbagebetalt til mig, og at jeg kun skal betale skat af de penge jeg har i overskud efter de ovenfor nævnte udgifter?

Hvis der så skulle komme et mindre overskud i virksomheden som jeg gerne vil trække ud til mig selv, skal jeg så først betale virksomhedsskat af pengene, og derefter overføre dem til mig selv og registrere dem som personlig indkomst? Eller kan disse lønudgifter også udbetales før virksomhedsskat, så jeg kun beskattes personligt? Vil det være anderledes/mere fordelagtigt hvis jeg ikke har virksomheden som mellemled, men bare får evt. indtægter udbetalt direkte som personlig indtægt, og betaler skat af disse?

Jeg håber indlægget giver mening, og at alt relevant info er medtaget, ellers er i selvfølgelig velkomne til at stille uddybende spørgsmål :-)

 

Jesper Jarlskov

Webudvikler og stor fan af god øl og mad

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

Hej Jarlskov

 

 

Hvis du bliver personlig moms registreret, så er du og virksomheden et.

 

Dvs. på den ene side har du dine udgifter på den anden dine indtægter, når du trækker dem fra hinanden har du enten et overskud eller underskud, som du skriver på din selvangivelse.

 

I den perfekte verden ville du så svare skat af overskuddet og få penge tilbage hvis det giver underskud. Men i den virkelige verden, kan det være meget anderledes.

Du kalder selv din forretning for ”hobby virksomhed” hvis Skat vælger at gøre det samme kan de finde på at underkende alle dine fradrag.

De fleste oplever at få underkendt en del af deres fradrag, fordi skat siger at det de har købt også kan anvendes privat. Eller også finder de på noget andet.

 

Hvis du aldrig har planer om at din virksomhed skal blive større end den er nu. Så er det nemmeste nok at lave en alm. moms registrering og så deltage i et bogføringskursus. De lokale erhvervsfremme foreninger køre ofte gratis eller meget billige kurser. Så lære du at undgå de mest almindelige faldgrupper.

 

Alternativt kan du læse nogle af alle de tråde der herinde om SMBA selskaber.

Når jeg skal rådgive nogle der er ved at starte firma op, anbefaler jeg næsten altid at gøre det i selskabsform. Det giver en stor beskyttelse og i de fleste tilfælde en masse fordele.

 

Der to herinde som er meget aktive med at anbefale og stifte SMBA selskaberne Thorbjørn og Ejler Ottesen.

 

Du kan søge på SMBA og der en tråd om det emne så kan du være sikker på så er de der også, kontakt de to og få en liste med fordele og ulemper.

 

 Håber du kan bruge svaret.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

skovkjer:
Du kalder selv din forretning for ”hobby virksomhed” hvis Skat vælger at gøre det samme kan de finde på at underkende alle dine fradrag.

Det er næppe det der er problemet. Det ligger basalt i den danske skatteret at de omkostninger, som du har haft til at erhverve indtægt kan fratrækkes indkomsten.

Problemet i relation til det skatteretlige begreb "hobbyvirksomhed" er, at SKAT i det omfang de mener, at der er tale om en hobbyvirksomhed kan nægte at medtage et underskud ved opgørelsen af din skattepligtige indkomst.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

jarlskov:
Hvis der så skulle komme et mindre overskud i virksomheden som jeg gerne vil trække ud til mig selv, skal jeg så først betale virksomhedsskat af pengene, og derefter overføre dem til mig selv og registrere dem som personlig indkomst?


Hvis du laver et enkeltmandsfirma betaler du skat af dit overskud. Det overskud som du måtte have bliver beskattet med den personlige skat som du er sat til af SKAT. Det vil sige at du IKKE først skal betale virksomhedsskat og så personlig skat. Man snakker ikke om løn ved enkeltmandsfirmaer. Der er lønnen dit overskud.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)