Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - kørsel og fradrag. Skåret ud i pap

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg kører vognmandskørsel/budkørsel i varevogn på papegøjeplader (som jo så er købt privat og benyttes i firmaet).

Jeg kører små 5000km pr. måned.

Jeg har ikke overblikket mht. benyttelse/fordelen af fradraget. Jeg har revisor på én gang om året, og i sdste års regnskab er det fulde fradrag posteret som en udgift i årsregnskabet - går ud fra at dette er korrekt.

Mit spørgsmål er så hvilken fordel fradraget har for mig som virksomhedejer? Pt. læser jeg det blot som, ja, en udgift på lige fod med de andre udgifter - og ser ikke fordelen, nogle som kan give lidt indspark her?

 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dit spørgsmål...(Det siger måseke mere om mig end om dig) Wink.

Men for mit vedkommende gør jeg det, at jeg i mit regnskab trækker x km gange med sats ud hvert år. Det kommer ganske rigtig til at stå som en udgift. Så når året er omme, har jeg måske trukket 100000 ud i personlig hævning. Men regnskabsmæssigt/skattemæssigt er det kun 100000 minus det som firmaet "skylder" mig for de kørte km.

Så anden fordel har fradraget vel ikke. Men det er vel også ok Big Smile

Birger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Fradraget nedbringer dit overskud, og dermed din skat.

Desuden er fradraget skattefrit...dvs. du kan hæve disse kørepenge i firmaet uden at skulle beskatte disse.

I sidste ende står de som fradrag i dit regnskab(nedbringer din skat), og du hæver dem skattefrit på

f.eks. firmaets bankkonto.

Så det må siges at være en super-fordel.

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

det var lige den drejning jeg søgte - netop det at de kunne hæves skattefrit, og ikke efterfølgende beskattes. Jeg havde ikke lige forstået den helt korrekt.

Går ud fra at de skal indberettes særskilt et sted på den uvidet selvangivelse?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej....det skal ikke oplyses på selvangivelsen, idet det jo er skattefrit, og udgiften er vist i din årsrapport

for enkeltmandsvirksomheden.

/peter

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

okay, perfekt - tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)