Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af selskabsform + flytning til andet EU land

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ønsker at starte en webshop og har købt både .dk og .com domænenavnene. Min målgruppe er i sagens natur hele verden, men jeg forventer hovedsagligt danske og europæiske kunder.

Jeg lurer lidt på hvilken selskabsform der vil være "smart" for mig. Startede ud med enkeltmands...opdagede så SmbA og ser nu at der er en ny form på vej i det nye år, SPE selskab. Er ganske uvidende om ALT vedr. det at starte virksomhed.

Jeg forventer ikke det store "salg" til at starte med - men man kan selvfølgelig aldrig vide.

Nå men planen er flytte mod sydligere himmelstrøg i løbet af en 2-3 år alt afhængig - nærmere bestemt Frankrig.

Hvordan stiller jeg mig smartest når nu jeg står overfor at skulle etablere min virksomhed?

Er der evt. nogle skattefordele eller ulemper jeg skal holde mig for øje?

Andre fordele eller ulemper?

Øs endelig af jeres viden - det er så dejligt vanedannende Big Smile

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cheetah,

Meget spændende projekt, du er ved at begive dig ud i. Der er selvfølgelig masser af valg, der skal træffes nu inden du kommer igang. Desværre ville det bare være så godt, hvis man kendte svarene på nogle spørgsmål om, hvordan virksomheden ser ud om 5 år, inden man skulle træffe de valg. Men hvordan forventer du, at det ser ud om 5 år? 

Hvilken branche er vi indenfor? Hvor meget tror du at du kan omsætte for om 5 år excl moms? Vil du have hovedkontoret/det faste driftssted med til Frankrig? Hvor kommer varerne fra og er det fysiske varer, der skal sendes eller er det ydelser?

Hvis der er behov for at foretage investeringer og indkøb under alle omstændigheder, så 80,000 nemt kunne få ben at gå på, så tror jeg personligt at jeg ville vælge ApS som selskabsform, da det ikke begrænser mig nævneværdigt senere hen i forhold til at ændre strukturen med et holdingselskab etc.

Hvis dit projekt er en smule mere hobbybaseret og ikke kommer til at passere et par hundrede tusind om året i omsætning, så var det måske mere nærliggende at køre det som enkeltmandsvirksomhed og så lukke det ned, når du flytter og åbne nyt i Frankrig? SKAT kan være lidt tunge og danse med, når du emigrerer og du vil skulle betale for værdien af fortjenesten på dine anparter, hvis du har et ApS (samme gælder for A/S). 

Hvordan det ser ud med SMBA eller SPE ved jeg ikke helt. Det er kun anden gang jeg hører SPE nævnt og jeg aner intet om den pågældende virksomhedsform. SMBA forestiller jeg mig dog, at det samme gør sig gældende som for ApS'et.

Skattefordele/ulemper....Der ser jeg ingen forskel på valget af selskab.

Med venlig hilsen

Flemming

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cheetah

Ligegyldig hvilken virksomhedsform du vælger, så kan jeg anbefale at lukke alle aktiviteter inden du emigrerer. Emigranter får en særlig kærlig behandling af T & S ved grænsen på vej væk. Jeg kender ingen her i Spanien som ikke har været igennem T & S´s tættekam.

Du skal altså være forberedt på at sælge alt og gøre dit bo op, inden du forlader landet.Du skal altså emigrere inden du får alt for megen god gang i din forretning. Hvorfor ikke flytte nu?

Velkommen til det sydlige Europa.

Flemming Hasselriis, Malaga, Spanien

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej Cheetah,

Meget spændende projekt, du er ved at begive dig ud i. Der er selvfølgelig masser af valg, der skal træffes nu inden du kommer igang. Desværre ville det bare være så godt, hvis man kendte svarene på nogle spørgsmål om, hvordan virksomheden ser ud om 5 år, inden man skulle træffe de valg. Men hvordan forventer du, at det ser ud om 5 år? 

Hvilken branche er vi indenfor? Hvor meget tror du at du kan omsætte for om 5 år excl moms? Vil du have hovedkontoret/det faste driftssted med til Frankrig? Hvor kommer varerne fra og er det fysiske varer, der skal sendes eller er det ydelser?

Hvis der er behov for at foretage investeringer og indkøb under alle omstændigheder, så 80,000 nemt kunne få ben at gå på, så tror jeg personligt at jeg ville vælge ApS som selskabsform, da det ikke begrænser mig nævneværdigt senere hen i forhold til at ændre strukturen med et holdingselskab etc.

Hvis dit projekt er en smule mere hobbybaseret og ikke kommer til at passere et par hundrede tusind om året i omsætning, så var det måske mere nærliggende at køre det som enkeltmandsvirksomhed og så lukke det ned, når du flytter og åbne nyt i Frankrig? SKAT kan være lidt tunge og danse med, når du emigrerer og du vil skulle betale for værdien af fortjenesten på dine anparter, hvis du har et ApS (samme gælder for A/S). 

Hvordan det ser ud med SMBA eller SPE ved jeg ikke helt. Det er kun anden gang jeg hører SPE nævnt og jeg aner intet om den pågældende virksomhedsform. SMBA forestiller jeg mig dog, at det samme gør sig gældende som for ApS'et.

Skattefordele/ulemper....Der ser jeg ingen forskel på valget af selskab.

Med venlig hilsen

Flemming

 

Det var  så dén der med krystalkuglen...desværre er det ikke dem jeg skal sælgeBig Smile.

Ifht. hvilken branche, har jeg besluttet mig for at holde mine kort lidt tæt indtil videre - men der er tale om et produkt, som der er en del der allerede sælger, men alle sammen i dens "standart form", jeg har tænkt mig at sælge luxus udgaven. Nærmere kan jeg ikke komme det pt..

Om der er et reelt marked for dette, er jo så spændende - det mener jeg selv at der er. Idéen er opstået ud fra et behov jeg selv har og som jeg skal se helt til USA efter for at få opfyldt. Men netop derfor har jeg ingen idé om hvordan omsætningen ser ud om 5 år. Det kommer jo an på hvor dygtig jeg er/bliver til at sælge mit produkt. Men denne shop vil som udgangspunkt være hobbybaseret.

Der er tale om fysiske varer importeret fra bla. rusland og USA. Så driftsted og varelager vil være der hvor jeg bor.

Så vidt jeg kunne forstå i en anden tråd herinde, så er et af hovedkarakteristika for forslaget omkring SPE-selskab at "man kan flytte sit vedtægtsmæssige hjemsted til en anden medlemsstat."

Der går jeg ud fra at der her menes EU-stat? - ellers må EU sg* lige se at komme ind i kampen Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

Forfatter:

Hej Cheetah

Ligegyldig hvilken virksomhedsform du vælger, så kan jeg anbefale at lukke alle aktiviteter inden du emigrerer. Emigranter får en særlig kærlig behandling af T & S ved grænsen på vej væk. Jeg kender ingen her i Spanien som ikke har været igennem T & S´s tættekam.

Du skal altså være forberedt på at sælge alt og gøre dit bo op, inden du forlader landet.Du skal altså emigrere inden du får alt for megen god gang i din forretning. Hvorfor ikke flytte nu?

Velkommen til det sydlige Europa.

Flemming Hasselriis, Malaga, Spanien

 

Har desværre ikke mulighed for at gøre tingene i dén række følge -  alternativt skal jeg vente nogle år med min webshop og det føler jeg ikke er en mulighed.

Men nu er jeg da adviseret om T & S......

Og tak - glæder mig også rigtigt meget til flytningen bliver en realitet Cool 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil emigrere til Frankrig om et par år, så skal du sælge/lukke dit selskab når du flytter. At etablere et selskab inden er altså en udgift, som du skal tjene hjem på 2-3 år, så det ser jeg ingen stor fordel i.

Hvorfor vente med at flytte om 2-3 år?

 

Varme hilsener

Flemming Hasselriis

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med de øvrige. Hvis du har opstartet og oparbejdet en virksomhed i selskabsform inden du flytter vil Skat lave en såkaldt havelågebeskatning når du flytter, hvorved der opgøres en fraflytterskat. Denne betales ikke ved flytningen men forfalder den dag du sælger og lukker virksomheden.

Taler vi om en personlig virksomhed sker der ophørsbeskatning når virksomheden lukkes i forhold til det danske system.

Selvom man siger at man lukker virksomheden /selskabets virksomhed inden fraflytning kan Skat muligvis gøre gældende at der er overført værdier - goodwill m.v. - til en anden udenlandsk virksomhed og derved statuere beskatning.

Derfor er der god ide i først at starte virksomheden op for alvor når du er flyttet.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

SPE-selskaber blev udsat, da Tyskland satte sig imod.

Men mærkeligt nok kan et Tysk GmbH stiftes for kun een Euro og er næsten uden restriktioner jvf. DanTax i Flensborg. Man skal bare have et UG efter navnet.

Til sammenligning er et dansk ApS noget som Fanden har skabt.

Det er muligt under visse omstændigheder ganske let at sikre sig en personlig maksimal marginalskat på 19% og slippe for de mange ærgerlige omkostninger ved at drive forretninger på andedammens vilkår.

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Cheetah,

 

Jeg vil lige gøre opmærksom på følgende:
En af de primære grunde til at man stifter APS eller A/S er at man undgår at gå personligt konkurs hvis selskabet går ned.
Imidlertid vil de fleste banker værge sig ved at låne mere end 80.000 kr. ud til et APS da de ellers ikke har nogen dækning.
Derfor er iværksættere ofte nødt til at give personligt garanti og så kan man lige så godt oprette et personligt ejet selskab, hvorved man til gengæld også får nogle muligheder for skattefradrag.. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du dermed at man ikke får muligheder for skattefradrag når man driver sin virksomhed i selskabsform. Så er der godt nok noget jeg har misforstået. Det må du meget gerne uddybe.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)