Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn under barsel - Funktionærlovens bestemmelser

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger du funktionærlovens bestemmelser og betaler 1/2 løn under barsel i 4 uger før termin og 14 uger efter fødslen, eller betaler du løn op til det beløb, du kan modtage i refusion fra barselsfonden?

Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, så var det oprindelige formål med barselsfondene at udligne arbejdsgivernes omkostninger i forbindelse med medarbejderes barselsorlov. Men bruges loven til at udbetale en højere løn under barsel, vil omkostningen til barselsfondene på sigt øge arbejdsgivernes omkostninger.

Jeg har personligt ikke selv nogen holdning til spørgsmålet, men det fylder meget hos medarbejdere, der skal på barsel, og da HK ydermere har udgivet en pjece: Nu har din arbejdsgiver ikke længere nogen årsag til ikke at betale fuld løn, når du skal på barsel....

.... så hører jeg gerne erfaringer.

Hvordan aflønner I rundt omkring?

 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kun en gravid i øjeblikket, og hun er kontorelev (og i øvrigt sygemeldt), men min holdning er, at barselsfonden blev lavet af ligestillingshensyn - og det virker. Skulle det blive aktuelt, vil jeg udbetale fuld løn under barsel i det omfang, udgiften dækkes ind af barselsfonden.

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er pt på barsel

Min arbejdsgiver har valgt at give mig løn under barsel i ½ halvt år. Vi blev enige om at jeg i den periode er gået ned i løn, så min arbejdsgiver kan få det fulde beløb refunderet fra barselsfonden, og derved kun have udgift i mine feriepenge.

Mvh Betina

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Betina3000:

Jeg er pt på barsel

Min arbejdsgiver har valgt at give mig løn under barsel i ½ halvt år. Vi blev enige om at jeg i den periode er gået ned i løn, så min arbejdsgiver kan få det fulde beløb refunderet fra barselsfonden, og derved kun have udgift i mine feriepenge.

Mvh Betina

Er du sikker på, at det er lovligt?

På min arbejdsplads får kvinderne 1 mdr før og 6 mdr efter med fuld løn i hele perioden. Mænd får 14 dage med fuld løn.

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Min arbejdsgiver har slet ingen overenskomst, så han har vel ret frit spil tror jeg. Jeg er bare lykkelig for at jeg kunne få næsten fuld løn i størstedel af tiden fremfor dagpengesatsen.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Betina3000:

Min arbejdsgiver har slet ingen overenskomst, så han har vel ret frit spil tror jeg. Jeg er bare lykkelig for at jeg kunne få næsten fuld løn i størstedel af tiden fremfor dagpengesatsen.

Kan jeg godt forstå du er.

Det var nu også bare fordi jeg var i tvivl om det var lovligt, men det er der sikkert en anden der kan svare på :O)

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Konradsen:

Kan jeg godt forstå du er.

Det var nu også bare fordi jeg var i tvivl om det var lovligt, men det er der sikkert en anden der kan svare på :O)

Fandt det her på www.lige.dk

Løn under barsel
Retten til at være på barselsorlov er en ret til fravær. Det er ikke en ret til løn under dette fravær – kun en ret til dagpenge. Ikke desto mindre er der mange, der får løn under barsel. Der er imidlertid meget stor forskel på vilkårene for barselsløn på det danske arbejdsmarked. Det går lige fra fuld løn under hele den udvidede barselsorlov til alene at være dagpengeniveauet i hele perioden. For dem, der får barselsløn, er der stor forskel på, hvor lang perioden med barselsløn er. Nogle få privatansatte mænd og kvinder kan få fuld løn i hele den nye barselsperiode. Andre privatansatte får fuld løn i 14 uger efter fødselen, mens nogle får næsten fuld løn.

Så jeg tror nu at han har ret i det han gør ;)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har hverken love eller overenskomster, der bestemmer en øvre grænse for aflønning - heller ikke løn under barsel.

Det er mit indtryk, at rigtig mange i små virksomheder aflønner op til refusionens maksimum beløb.

Er der nogen, der har erfaringer/kendskab til, hvordan store virksomheder (uden overenskomst) aflønner funktionærer under barsel?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)