Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskab over website

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man som programmør har lavet et website for en kunde (her snakker vi portal) men denne ikke kan/vil betale og der ikke står noget i kontrakten om ejerskab, hvem ejer så sitet? Er det programmøren der kan gøre med det hvad han vil eller er det kunden der har bestilt opgaven og så blot mangler at betale?

Jeg kan ikke komme ind på detaljer, men jeg kan kontaktes via PM hvis der er spørgsmål ;)

Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis arbejdet er leveret på et "kundeejet" webhotel - så må du ihvertfald ikke fjerne det igen. Så risikere Du nemlig søgsmål.
Hvilket jeg går ud fra det er..? 

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Hvis kunden ikke VIL betale kan der lige frem være tale om bedrageri! Men ellers vil jeg mene hvis du har leveret og kunden ikke betaler ja så ejer kunden sitet og du må søge civilt.

/allan

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Umiddelbart, så bør den slags stå utvetydigt i dine forretningsbetingelser, men det kan du jo nok til noget nu!

Som udgangspunkt er det selvfølgelig udvikleren, der ejer den kode som han har lavet! Så spørgsmålet er vel egentligt om du har overdraget dine rettigheder til kunden! Her virker det vel også naturligt, at hvis kunden ikke har overholdt sin del af kontrakten, så er rettighederne ikke overdraget.

Tilgengæld så virker det også logisk, at hvis andre har udført arbejde på opgaven f.eks. en designer, så få man som udvikler selvfølgeligt ikke rettigheder til at bruge hans arbejde.

Faktisk mener jeg, at det man som udgangspunkt sælger, når man laver udviklingsopgaver er det der kaldes en ikke eksklusiv brugsret, hvilket betyder at man i princippet må gensælge sine projekter, ligeså tosset man vil.

Men igen alt det bør dine forretningsbetingelser besvare. Så hvis der er tvivl er det bare med at få rettet dem til!

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Nov 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels,

 

Som lundsby også siger, så bør det fremgå af dine forretnings betingelser.

 

De skræddersyede systemer/projekter jeg har været med til at lave, laver vi altid en kontrakt hvor kunden har ikke ekskulsiv brugsret til koden, og såfremt kunden ønsker at benytte en anden programmør kan han få koden udleveret. Kunden har dog aldrig ejendomsret over koden.

 

Grunden til at det er blevet muligt for kunden at få udlevret koden er erfaring, fra kunder der tidligere har fået udviklet noget, ønsket at skifte udbyder, og derfor har skullet strate fra scratch, de ting som jeg er med til at lave ønsker jeg ikke at kunden skal stå i denne situation, men kunden skulle gerne ønske fortsat at benytte os, og derfor tør vi godt tage chancen og sige de ikke er bundet til os.

 

Dog vil jeg sige at hvis kunden ikke betaler, kan han jo ikke kræve at få udleveret det han har bestilt ?

 

Er der tale om en delvis manglende betaling, er den nok svær at vurdere, det kommer selvfølgelig også an på omstændighederne vedr. den manglende levering.

CoolSMS, har mere end 10 års erfaring med SMS og Overtaksering, og er den største udbyder af Bulk SMS Gateway i DK.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du lagt siden ind på kundens webhotel, tror jeg ikke du har rettighederne da det jo ikke er en del af aftalen at du må gå ind og tage noget ud af hans ejendele, men ved det ikke..

 

Mikkel

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels.

Selv om det ville være godt med en præcis aftale er sagen jo i bund og grund simpel.

Når kunden betaler en licens til dig hvert år betaler han for brugsretten for noget, du har udviklet.

Da du har udviklet det, har du derved pr. automatik ophavsretten til softwaren.

Og så vidt jeg ved, er der aldrig nogen, der er blevet dømt til at udlevere noget til andre de selv har ophavsretten til.

Det siger sig selv, at man ikke udleverer kildekoden, blot fordi en kunde anvender den så længe de er kunde hos dig.

Er der derimod udviklet specifik kode til den kunde der stopper, er det erfter min mening også kun rimeligt, at kunden får udleveret denne specifikke kode. Det er så op til kunden at finde en anden udvikler, der evt. kan bruge den til noget.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg vil så lige høre, hvis nu jeg som freelancer får en bestilling på et website alså med grafik samt opsætning med Html/css, jeg laver denne opgave og udlevere den til den kunde.
Jeg sender så en faktura som ikke bliver betalt, her kan jeg jo ikke gøre meget andet end at sagsøge kunden hvis dette kan svare sig?

Er dette korrekt forstået ?

Hvis ja, skal man så nok ikke udlevere noget før betaling falder!

/allan

 

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Nov 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

 

Du kan med fordel sørge for at kunden løbende skal betale, f.eks. 40% ved opstart, 20% efter godkendelse af layout, 40% efter endt levering el.l.

 

Dog vil jeg da sige at lige præcis med hjemmesiden, vil jeg das som freelancer, have et samarbejde med en webhotel udbyder, så kan du også tjene lidt på hosting ;) Og på dne måde kunne lukke for kunden hvis de ikke betaler.

 

 

CoolSMS, har mere end 10 års erfaring med SMS og Overtaksering, og er den største udbyder af Bulk SMS Gateway i DK.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)