Hej, |
Hej
Jeg antager at der er tale om en hvidplade bil, der bruges til både privat og erhvervskørsel.. i så tilfælde er reglerne som følger:
Du kan vælge 2 fremgangsmåder, begge kræver at du laver kørselsregnskab. kørselsregnskabet skal indeholde følgende oplysninger: Dato, kilometertæller start, kilometertæller slut, kørte kilometer (=forskellen), formål (erhverv eller privat), hvis erhverv skal bestemmelsessted og grund også være noteret. (regneark er fint)
Bemærk at dette betyder at også privat kørsel skal registreres.
Du skal nu vælge hvilken af to måder du ønsker at bruge:
1) Skatterådets satser, denne måde har den fordel at den er NEM. Her tager du blot det samlede antal erhvervsmæssige kørte kilometer og ganger med en sats. Satserne er for 2008 og 2009 følgende:
Skatterådets satser |
2008 |
2009 |
Kr. pr. km (første 20.000 km) |
3,47 kr. |
3,56 kr. |
Kr. pr. km (efter første 20.000 km) |
1,83 kr. |
1,90 kr. |
Så har du kørt 22.000 km. I erhvervsøjemed i år, bliver det samlede skattefradrag = 20.000*3,47 + 2.000*1,83 = 73.060 kr. dette beløb trækker du så fra i dit årsregnskab.
Bemærk at du ved denne fremgangsmåde IKKE kan trække afskrivninger på bilen fra i dit skatteregnskab.
2) Faktiske udgifter, Ved brug af denne måde skal du holde regnskab med de faktiske udgifter, dvs. benzin, forsikring, reparation, dæk og skattemæssige afskrivninger. Herefter kan du trække en forholdsmæssig del af disse udgifter fra i dit skatteregnskab. Lad os vise det med et lille eksempel:
Lad os sige at du ud over de 22.000 km i erhvervskørsel også har brugt bilen til at køre 5.500 km i privat øjemed. Dette vil betyde at du kan trække 80% af udgifterne fra i skat (du har samlet kørt 27.500 km og 22.000 km udgør derfor 80% af den samlede kørsel).
Lad os sige at du har haft følgende udgifter:
|
Faktisk udgift |
80 % heraf |
Benzin |
16.000 kr. |
12.800 kr. |
Forsikring |
8.000 kr. |
6.400 kr. |
Reparation |
10.000 kr. |
8.000 kr. |
Dæk |
2.500 kr. |
2.000 kr. |
Afskrivninger (*se nedenfor) |
50.000 kr. |
40.000 kr. |
Udgifter i alt |
86.500 kr. |
69.200 kr. |
*ang. Afskrivninger, du kan afskrive 25% af bilens skattemæssige rest værdi pr. år. så hvis bilen er afskaffet i år til 200.000 kr. kan der altså afskrives: 200.000*25% = 50.000 kr. i år. næste år vil bilens værdi så være 200.000 – 50.000 = 150.000 og der kan derfor til næste år afskrives: 150.000*25% = 37.500 kr.
Du kan altså trække 69.200 kr. fra i dit årsregnskab.
BEMÆRK! At det variere hvilken af de to metoder der bedst kan betale sig, det kommer nemlig i høj grad an på faktorer så som bilens værdi, mængden af udgifter og forholdet mellem privat og erhvervskørsel. Så du skal altså ikke se mine eksempler som en anbefaling af den ene metode frem for den anden.
Bemærk også at du kan skifte fra den ene til den anden model. MEN, du kan skifte ÈN gang.
For at vende tilbage til dine andre spørgsmål:
- Ang. moms: når der er tale om en hvid plade bil kan momsen IKKE trækes fra i dit momsregnskab. Momsen tæller til gengæld med som en alm. udgift, så når jeg i det ovenstående eks. har udgifter til benzin på 16.000 kr. er beløbet altså inkl. moms.
- Ang. postering, du skal kun postere den forholdsmæssig afholdte udgift. så hvis vi igen ser på benzin er det altså 12.800 der skal bogføres og ikke 16.000. Bemærk at du ved metode 1) helt kan droppe disse bogføringer (på nær én for de 73.060 skal naturligvis bogføres).
- Ang. om kørselsregnskabet skal sendes til skat. Nej, det skal det ikke. kun hvis de ønsker at se det skal du sende/vise dem det.
Mvh.
Benjamin