Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Desparat hjælp søges– spørgsmål ang. Når man er sygmeldt fra arbejde….

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej  kloge amino folk

Håber at der er nogen derude som kan hjælpe mig. Jeg er  desperat.

Jeg har været sygmeldt nu i snart en måned.   Men nu  får jeg konstant press fra min arbejdsgiver om hvornår jeg kommer tilbage, de vil gerne have at jeg skal ringe ind hele tiden, det sender emails med en hel masse af spørgsmål.  Nu har jeg fået en mail om at Jeg skal ringe til en anden chef …

Mit spørsgmål er:

Er det her er lovligt ?

Kan en arbedjsgiver når som helst ringe på alle tider af døgnet og chikanere mig hele tiden?

Er jeg tvunget til at ringe, svar på emails opdatere dem to gange om ugen hvordan jeg har det osv?

Min læge har sagt at de ikke må! Det er ulovligt. Men jeg vil lige høre om jeres mening inden jeg skrive tilbage til mig arbejdsted.

Håber at nogen kan hjælpe mig med det.

Med mange venlig hilsner

Ninna C :(

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag fat i din fagforening!

Det er ikke meningen at en arbejdsgiver skal være sådan efter en sygemeldt arbejdstager.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Så vidt jeg ved, må en virksomhed gerne kontakte en ansat, der er sygemeldt - de skal nærmest gøre det. 
 

Du forekommer mig.. vred.. over kontakten. 
At de kontakter dig, er jo et skulderklap til dig. Du er manglet på arbejdspladsen. Dit fravær er mærkbart i virksomheden og de vil gerne høre, hvornår du kommer tilbage. Forhåbentlig er det også et udtryk for omsorg. 

Nu ved jeg ikke, hvad du er sygemeldt for - men jeg gætter på, at det er stressrelateret - og i det tilfælde er det jo selvfølgelig ikke optimalt, at dine arbejdsgivere presser dig yderligere. Det er du nødt til at melde ud overfor dem. At det går sådan og sådan, men at du ikke kan være i kontakt med dem om din udvikling hele tiden.
Til gengæld, giver det for mig god mening, at de kontakter dig fra tid til anden og tjekker ind. Hvis du får lov til at passe dig selv og lulle rundt derhjemme, er der langt større sandsynlighed for, at der går langt længere tid, inden du får det bedre og at du aldrig kommer tilbage.  

Måske kan du lave en aftale med dem, om at I taler sammen en gang om ugen, på et bestemt tidspunkt - og taler om, hvordan du har det, om du føler at du nogensinde vil kunne vende tilbage og under hvilke rammer og vilkår. 
Så behøver du ikke "have stress" resten af tiden, over at de måske pludselig kontakter dig og kræver informationer, og samtidigt får dine chefer statusopdateringer om din udvikling - og samtidigt får I måske nogle gode samtaler om, hvordan du kan vende tilbage. Det kan jo være, du efter et stykke tid med de faste samtaler, føler dig klar til at komme ind én dag om ugen og tage samtalen face to face - og måske arbejde en dag om ugen, og så fremdeles. 

Under alle omstændigheder, synes jeg ikke det er løsningsorienteret at fare i blækhuset over din arbejdsgivers kontakt til dig og eskalere situationen. Er det vigtigste ikke at du får det bedre? Så godt, at du på et tidspunkt kan vende tilbage?

Hvis jo - så tag kontrol over situationen, få de faste telefonmøder en gang om ugen og arbejd resten af tiden på at få det bedre. Lad være med at starte en krig - det har du slet ikke energi til nu :-)

 

.. og god bedring.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som sygemeldt er du som udgangspunkt ikke forpligtet til at udføre arbejde hjemmefra eller stå til rådighed for din arbejdsgiver.

Har din arbejdsgiver brug for konkrete oplysninger, som du uden ulempe kan give, for eksempel over telefonen eller per e-mail, bør du være behjælpelig hermed. Din arbejdsgiver skal begrænse dette til et minimalt omfang.

Nej, du er heller ikke forpligtet til løbende at meddele din arbejdsgiver, at du fortsat er syg og hvordan du har det.

Om det er misforstået omsorg for dig  skal jeg ikke kunne svare på, men hvis du eksempelvis er i fagforening, ville jeg overveje at rejse problemstillingen via dem.

Den vigtigste forpligtigelse du har som sygemeldt er hurtigst muligt at blive rask igen.

God bedring !

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ninna.

Jeg føler mig desværre ikke 100% sikker på reglerne indenfor dette område, så det vil jeg lade en anden svare på. Det mener jeg dog absolut ikke at de må nej, går ud fra at du er blevet langtidssygemeldt gennem din læge? Har du ikke en fagforening du kan gå til?

Min mor har netop været igennem nøjagtig det samme. Hun blev sygemeldt grundet hvad jeg nærmest vil kalde psykisk terror på sin arbejdsplads og det tog også rigtig hårdt på hende, at de hele tiden tog kontakt til hende under hendes sygemelding. Hun er blevet enormt stresset og er endt med en række angstanfald til følge.

Så selvom jeg desværre ikke kan svare konkret på dit spørgsmål, så vil jeg bare opfordre dig til at gøre godt brug af din læge og eventuelle fagforening (det er det de er der for), samt husk at sætte klare grænser overfor din chef/arbejdsplads. Det er vigtigt at du passer godt på dig selv, så du forhåbentlig inden længe er kommet godt ud på den anden side af dette og kan se fremad igen.

Med ønsket om god bedring...

~ Amaris

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:
men jeg gætter på, at det er stressrelateret

Arbejdsgiveren har ikke ret til at forlange, at man skal ringe ind f.eks. 1 – 2 gang om ugen og fortælle, hvordan det går. Ligeledes er man ikke pligtig at tale med arbejdsgiveren, hverken telefonisk eller ved dennes eventuelle fremmøde på ens bopæl.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Lone S. Hansen:
men jeg gætter på, at det er stressrelateret

Arbejdsgiveren har ikke ret til at forlange, at man skal ringe ind f.eks. 1 – 2 gang om ugen og fortælle, hvordan det går. Ligeledes er man ikke pligtig at tale med arbejdsgiveren, hverken telefonisk eller ved dennes eventuelle fremmøde på ens bopæl.

Jeg siger heller ikke, at de kan forlange det - jeg foreslår hende, at hun tager kontrol over situationen og eksempelvis aftaler faste dage, med telefonsamtaler. 

Hvis hun er ved at brække sig over den virksomhed, og ikke har tænkt sig at vende tilbage - så kan hun gøre hvad hun vil og pisse dem så meget op og ned af ryggen, som hun måske føler de har gjort på hende - men hvis hun gerne vil have det bedre og vende tilbage - så mener jeg, at hun kommer længst ved at holde respektfuld kontakt med dem: På HENDES vilkår.

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:
jeg foreslår hende, at hun tager kontrol over situationen og eksempelvis aftaler faste dage

Jeg er enig med dig om det at handler om hun tager kontrol. Jeg synes også det er fornuftigt at holde en vis kontakt med sit arbejde. Mit budskab er blot at Ninna stort set selv kan bestemme omfanget af kontakt. Hvis hun ikke vil have opringer over hovedet har hun ret til at frabede sige dette eller hvis hun være i kontakt med sin arbejdsplads hver dag kan hun være det.

Pointen er at som syg har man selv alle muligheder for at sætte spillereglerne op. Historien nævner ikke noget om hvad Ninna fejler - men der er stor forskel på at være sygemeldt for eksempelvis et brækket ben eller en stress-relateret sygedom - og dermed også hvor meget overskud man har har til at tale med sin arbejdsplads. Hvis man er langtids sygemeldt og eksempelvis har indsendt lægeerklæring, der siger at man er sygemeldt eksempelvis 1 måned frem, så er der ingen grund til at ens arbejde nødvendigvis skal ringe hver uge og spørge til patienten.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)