Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmanavn og hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Alle

Har ikke den fjerneste ide om det her er postet det rigtige sted...

Hvis jeg starter et firma op, som hobbyvirksomhed så det altså ikke bliver registreret. Hvordan så med hensyn til firmanavnet? Hvis jeg kigger på cvr.dk, og det ikke findes der, og google´r det, og der ikke er nogen der hedder det. Hvordan beskytter jeg så det navn?

Er det nok bare at begynde at kalde mig det? Og så bare holde øje med andre ikke gør det?

VH

lige_begyndt

Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du skal have beskyttet dit navn, skal du varemærkeregistreres. Det er ikke gratis, så til en hobbyvirksomhed er det måske ikke sagen medmindre du på længere sigt har planer med navnet.

Du kan dog til at begynde med søge på navnet her: http://www.rettigheder.dk/?gclid=CPqzjcXH0p0CFU1_3godpHJysA 

Hvis ikke et navn er et efternavn efter navneloven så har man ikke eneret på navnet uden registrering.

Som domænenavn kan du dog gøre indsigelser til DK hostmaster hvis nogen misbruger dit navn, reglerne finder du på deres side.

Michael Sørensen

 

Tilmeldt 20. Jul 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det burde vel ikke give problemer hvis jeg starter et hobbyfirma op, køber f.eks. navnet som dk og com domæne. Hvis så der er ogle der synes det er et godt navn, må de så godt registrere sig som "rigtig" virksomhed, og så er det bare synd for mig???

Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Domænenavnet kan du beholde efter retningslinerne i hhv. .dk og .com reglerne -  om din virksomhed er en hobbyvirksomhed eller en "rigtig" virksomhed er en sag mellem dig og skattevæsenet, da man godt kan være et  firma uden CVR fordi man ikke har pligt til at lade sig registrere, - medmindre omsætning eller brancheforhold kræver det.

Michael Sørensen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om et firma af Skat anses at være en såkaldt hobbyvirksomhed, med den virkning at underskud ikke kan fratrækkes/fremføres, eller en erhvervsvirksomhed, så er det en virksomhed. Registrering i CVR skal kun ske hvis man momsregistreres eller bliver indeholdelsespligtig. Disse ting har intet med navnerettigheder at gøre. Du kan godt stifte et selskab med et navn som en anden virksomhed har hvis dette er en personlig virksomhed (fordi ApS indgår i firmabetegnelsen for din virksomhed) eller ved at indsætte et biord, og der kan derfor altid opstå en navnetvist. Dvs. der skal man beskytte navnet som nævnt af Mads eller kunne godtgøre at man tog navnet i brug først

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Jul 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene :)

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står noget om det her

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=58977

 

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)