Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab og nye skatteregler

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en virksomhed med en investor gruppe, og i samtale med investor i går nævnte jeg ideen om for min del at etablere et holding selskab (ApS) til at eje driftselskabet, og investment manageren nævnte at det med skattereformen kunne ende op med at være en dårlig ide.

Hvilke problematikker skal jeg have afklaret?

Hvis min kone og jeg gennem egne holding selskaber ejer en del af et driftselskab er vi så mere udsatte i relation til reglerne? 

Ps. jeg kan se gamle tråde omtale disse ting, men det ser ikke ud til at reglerne var endeligt vedtaget på det tidspunkt. Hvor er vi i dag?

MVH jens

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er der at reformen er vedtaget og at jeres holdingselskab(er) vil være skattepligtig af udbytte og aktieavancer hvis I ejer mindre end 10% af driftsselskabet og så er det en dårlig ide. Påregn at det ikke er muligt at komme op på de 10% via etablering af mellemliggende holdingselskaber  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Vi er der at reformen er vedtaget og at jeres holdingselskab(er) vil være skattepligtig af udbytte og aktieavancer hvis I ejer mindre end 10% af driftsselskabet og så er det en dårlig ide. Påregn at det ikke er muligt at komme op på de 10% via etablering af mellemliggende holdingselskaber  

Situationen er at vi vil have mindst 53% af driftselskabet, men i senere investeringsrunder kan denne procentdel nedskrives, ligesom den kan blive udtyndet som effekt af at senere investeringsrunder måske ikke opnår den værdi.

Hvis vi har over 10% af driftselskabet og det på et tidspunkt falder til under 10%, hvad er så den skattemæssige situation, og er der eventuelt fornuft i at opløse holding selskabet inden?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I den situation vil selskabet overgå til at blive beskattet af avancer og udbytte. Der vil her blive fastsat en indgangsværdi så avancebeskatningen kun vil omfatte værdigstigninger regnet fra overgangstidspunktet. Taler vi investering i unoterede aktier vil selskabet  være omfattet af et obligatorisk lagerprincip. Fornuft i at opløse det ? Muligvis.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak!
Super svar. Det lyder som vi sagtens kan lave holding selskab og så træffe beslutningerne om eventuel likvidering senere.
MVH jens

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)