Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på vare i udlejet dansk domæne?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står med en, vist lidt, unik mulighed for at leje et sub domæne (tror jeg det hedder) ud, med en tilhørende service aftale. Jeg er bare lidt i tvivl om hvordan momsreglerne på dette område skal tolkes.

Sagen er den at jeg har et lille niche forum som kører ganske fornuftigt. Dertil ville jeg gerne tilknytte en webshop, men jeg ønsker ikke at står med alt bøvlet så som lager, logistik, indkøb osv.

Da jeg derfor blev tilbudt at udleje mit "sub" domæne til en udenlandsk virksomhed, har jeg svært ved at sige nej. Det de gerne vil leje er: www.forumeksempel.dk/shop

 

Det skal så fungere på den måde at de betaler en fast "husleje" samt betaler mig 10% af omsætningen som led i en adskilt serviceaftale.

Hæng i, mit spørgsmål kommer først til sidst - nu til opsætningen:

På www.forumeksempel.dk/shop skal jeg sørge for at der er en dansk webshop, som kan importere deres csv filer 12 gange i døgnet, samt eksportere csv filer, til dem 12 gange i døgnet. 

Således udlejer jeg kun et sub-domæne med en webshop skabelon. Deres filer danner indholdet og alle ordre på siden går ryger ind i deres system. De pakker og sender varen fra udlandet.

Mine 10%, i serviceaftalen, får jeg så for at overvåge deres webshop, markedsføre den, rette fejl og mangler på siden samt at stå for kundesupporten.

Men så er spørgsmålet: Skal der opkræves dansk eller udenlandsk moms på de vare der bliver solgt?

Jeg vil sige udenlandsk moms på varen og dansk moms på min husleje samt serviceaftalen. Tager jeg helt fejl?

På forhånd tak,

Med venlig hilsen

 

 

webestate

P.S. Jeg skal selvfølgelig nok kontakte en revisor og advokat omkring det her, men vil gerne lige høre jeres svar først.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

webestate:
P.S. Jeg skal selvfølgelig nok kontakte en revisor og advokat omkring det her, men vil gerne lige høre jeres svar først.

Den information du giver er så overfladisk, at der et svar vil være meningsløst. Taler vi et EU-land, omsætningens størrelse mv er også en faktor der kan spille ind. Så ja en god ide at vende det med en revisor som har kendskab til alle de relevante faktorer.....

 

Henrik

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

webestate:

Men så er spørgsmålet: Skal der opkræves dansk eller udenlandsk moms på de vare der bliver solgt?

Hvis betalingen sker til det udenlandske firma og faktureringen sker fra det udenlandske firma, så skal der opkræves udenlandsk moms, indtil i når grænsen. Derefter er det dansk moms. Mener græsen hedder 280.000 kr i omsætning til det danske marked...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Den information du giver er så overfladisk, at der et svar vil være meningsløst. Taler vi et EU-land, omsætningens størrelse mv er også en faktor der kan spille ind. Så ja en god ide at vende det med en revisor som har kendskab til alle de relevante faktorer.....

 

Henrik

Hej Henrik,

Det beklager jeg. Der er tale om en virksomhed i London, England.

Omsætningen er desværre ukendt, men umidlbart vil jeg mene at der er potentiale til at omsætte for ca en 1mill dkk om året.

Har du kendskab til en revisor med den relevante viden?

Tilmeldt 17. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Hvis betalingen sker til det udenlandske firma og faktureringen sker fra det udenlandske firma, så skal der opkræves udenlandsk moms, indtil i når grænsen. Derefter er det dansk moms. Mener græsen hedder 280.000 kr i omsætning til det danske marked...

Okay, dvs. at hvis der bliver købt varer på sitet, og betalt direkte ind på deres betalingssystem, så skal der svares moms England. Men hvis der omsættes for mere end 280.000 dkk om året, så skal der betales dansk moms?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:42
Hvor mange stjerner giver du? :

webestate:

Fashion-Seller:

Hvis betalingen sker til det udenlandske firma og faktureringen sker fra det udenlandske firma, så skal der opkræves udenlandsk moms, indtil i når grænsen. Derefter er det dansk moms. Mener græsen hedder 280.000 kr i omsætning til det danske marked...

Okay, dvs. at hvis der bliver købt varer på sitet, og betalt direkte ind på deres betalingssystem, så skal der svares moms England. Men hvis der omsættes for mere end 280.000 dkk om året, så skal der betales dansk moms?

Hvis selve transaktion, betaling mm sker direkte til det engelske firma, så skal der tillægges engelsk moms i starten. Du kan se det lidt som affiliate. Du skaffer dem kunderne, og de betaler dig en %-sats for hver ordre.

Men så snart omsætningen til DK overstiger grænsen, så hedder det altså dansk moms. Og husk det gælder alt omsætning, som det engelske firma måtte have. Ik kun det du skaber, men os det de evt har nu...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Hvis selve transaktion, betaling mm sker direkte til det engelske firma, så skal der tillægges engelsk moms i starten. Du kan se det lidt som affiliate. Du skaffer dem kunderne, og de betaler dig en %-sats for hver ordre.

Men så snart omsætningen til DK overstiger grænsen, så hedder det altså dansk moms. Og husk det gælder alt omsætning, som det engelske firma måtte have. Ik kun det du skaber, men os det de evt har nu...

 

Under normale omstændigheder ville ovenstående være korrekt. Men det er jo noget firmaet i England selv holder styr på. Sælger de for mere end de 280.000 kr. (eller hvad grænsen måtte være ændret til) så er de forpligtet til at betale dansk moms.

I det her tilfælde vil jeg dog ikke vurdere, at der er tale om en engelsk virksomhed der sælger online på de danske marked, da Webestate jo skal stå for både domæne, website, vedligeholdelse, kundesupport osv.

Så det er helt klar nødvendigt med en vurdering fra en revisor med speciale i EU handel eller lignende, og evt. suppleret med et bindende svar fra Skat.
Det kan jo være at der er flere mulige måder at lave konstruktionen på, som kan have hver sine fordele.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan.:
I det her tilfælde vil jeg dog ikke vurdere, at der er tale om en engelsk virksomhed der sælger online på de danske marked, da Webestate jo skal stå for både domæne, website, vedligeholdelse, kundesupport osv.


En ting der ikke kan bestrides er at det ER den engelske virksomhed , der driver online-handel.

Jeg er til gengæld enig med dig i at problemstillingen nødvendig ikke er så simpel som Fashion gør den til. Det var  iøvrigt netop den samme problemstilling, som du angiver, der er er en af årsagerne til mit første svar i tråden.

Den vurdering der reelt skal foretages er om den engelske virksomhed reelt etablerer et fast driftssted i Danmark. Nogle ting taler  for så som serverens placering, de funktioner der lægges i Danmark - og nogle ting taler imod såsom de nuværende engelske aktiviteter, lager, betalingsstrømme mv.

Få det prøvet hos en revisor som har adgang til alle data.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)