Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad må jeg trække fra? og hvor meget?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

 

Jeg har søgt lidt rundt i dette forum for at finde svar på mine spørgsmål. Jeg synes dog ikke at jeg er stødt på noget der skære mine spørgsmål helt ud i pap…

 

Lige lidt info.

 

Jeg er momsregistreret og er registreret som enkeltmandsfirma, men har fuldtidsjob som grafiker som hoved erhverv.

Mit lille firma er registreret som grafisk virksomhed med fotografi som bibeskæftigelse. Min omsætning er meget lille. Jeg bruger firmaet til at lave småopgaver her og der. Så min omsætning er nok ikke mere end ca. 20.000 kr. om året + -. Jeg trækker ikke penge ud af virksomheden, da jeg hellere vil investere i udstyr. Mit håb er at jeg på sigt kan gøre firmaet til en stører og stører del af min indkomst.

 

Nu kommer mit spørgsmål så.

 

Jeg skal bruge et nyt kamera til firmaet. Jeg er ret seriøs omkring fotografi, og skal derfor ha noget der er i orden. Jeg har p. t ca. 16.000 kr. stående på min erhvervs konto. Må jeg bruge dem uden videre til at købe kamera for? Altså er det 100% fradragsberettiget?

 

Jeg er i tvivl om straks afskrivning har noget med dette at gøre, for så skal jeg vel holde mig under 12.300 kr?

 

Håber nogen har svar på mine, nok ret basale spørgsmål…

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nyopstartet:
Jeg har p. t ca. 16.000 kr. stående på min erhvervs konto. Må jeg bruge dem uden videre til at købe kamera for? Altså er det 100% fradragsberettiget?

Ja. Det vil være en fradragsberettiget udgift.

Nyopstartet:
Jeg er i tvivl om straks afskrivning har noget med dette at gøre, for så skal jeg vel holde mig under 12.300 kr?

Udgifter til driftsmidler - som f.eks. kamera - der anvendes erhvervsmæssigt, kan som  ikke fradrages straks i den skattepligtige indkomst, hvis beløbet overstiger 12.300 kr.. Du vil skattemæssigt kunne afskrive kameraet med 25% på din skatteopgørelse for 2009.  Hvis restsaldoen kommer under grænsen for straksafskrivninger i 2010 kan du straksafskrive resten til den tid.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er jeg enig Henrik og man skal heller ikke gå i for små sko men hvis vi nu forestiller os at kameraet anvendes til andet end "fritidsvirksomheden" og eksempelvis også anvendes i grafikerbeskæftigelsen (jobbet) så er der tale om privat anvendelse og så vil det skulle betragtes som et blandet driftsmiddel med delvis afskrivningsret. Men som sagt. Beløbets størrelse tilsiger at det vil være at gå i for små sko at interessere sig for det

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Hvis jeg bruger det på "jobbet", får de lov til at betale for det. Dvs. jeg fakturere dem for det arbejde jeg laver for dem. Og så er det vel ok.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nyopstartet:
Dvs. jeg fakturere dem for det arbejde jeg laver for dem. Og så er det vel ok.

Jeps!Yes

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)