Hej
Jeg kan gætte mig til hvordan du har fået lavet to kontoer til gavekort (både en Rest gavekort og en Ubenyttede gavekort, jeg antager at de begge er placeret som gældsposter = passiver), men det er egentlig kun nødvendig med én.
Med kun én konto vil det se ud på denne måde når du sælger et gavekort (her et gavekort på 500 kr.).
Debet/Kredit
|
Beløb
|
Konto
|
Balance/Resultatopgørelse
|
Kort forklaring
|
Debet
|
500
|
Bank/kasse
|
Balance
|
|
Kredit
|
500
|
Gavekort
|
Balance
|
Du kan også kalde kontoen for Ubenyttede gavekort hvis du vil
|
Her er kontoen gavekort gået i nul (vil naturligvis kun gå i rigtig nul hvis der kun var tale om ét gavekort i omløb af gangen)
Lad os nu forestille os 3 scenarier:
Scenarie 1) Kunden bruger gavekortet til at købe en vare til præcis samme pris som gavekortet lyder på (altså 500,-)
Debet
|
500
|
Gavekort
|
Balance
|
|
Kredit
|
500
|
Varesalg
|
Resultatopgørelse
|
|
Scenarie 2) Kunden køber en vare der koster MINDRE end gavekortets pålydende værdi (varens pris er eksempelvis = 400,-):
Debet
|
400
|
Gavekort
|
Balance
|
|
Kredit
|
400
|
Varesalg
|
Resultatopgørelse
|
|
Her vil der være en ”Rest” på kontoen gavekort på 100,- Du kan nu vælge flere fremgangsmåder:
Måde 1) Du inddrager det ”gamle” gavekort på 500,- og udlevere et nyt på 100,-
Måde 2) Du udleverer differencen på de 100,- i kontanter (altså giver kunden 100,-). Dette vil så betyde at du skulle have posteret 500,- i Debet på Gavekort kontoen og skal bogføre 100,- i Kredit på kontoen Kasse/bank.
Scenarie 3) Kunden køber en vare der koster MERE end gavekortets pålydende værdi (Varens pris er eksempelvis = 800,-)
Debet
|
500
|
Gavekort
|
Balance
|
|
Kredit
|
800
|
Varesalg
|
Resultatopgørelse
|
|
Debet
|
300
|
Bank/Kasse
|
Balance
|
|
Jeg ville anbefale at du samler dine to nuværende kontoer (rest gavekort og ubenyttede gavekort), der er jo ingen grund til at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt. Du kan dog først fjerne de to kontoer i dit 2010 regnskab og husk at påføre dette regnskab med en note der forklare hvorfor (og hvordan) de to kontoer er forsvundet, på denne måde kan skat nemt og hurtigt se at ændringen ikke er sket for at snyde men blot for at gøre bogføring og regnskab mere overskueligt og simpelt. Lad mig anbefale at du lader din revisor lave denne note.
Mvh.
Benjamin