Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gavekort - synes det er så bøvlet

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Igen kan jeg ikke hitte redde i det med gavekort, håber nogen kan hjælpe med en god forklaring - hvordan bogføres hvad?

1. Salg af et gavekort

2. Brug af et gavekort, som er solgt tidligere

3. Gavekort som udstedes som præmie ved konkurrence

4. Brug af gavekort som er udstedt som præmie

Mange hilsner Githa

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 04:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

1) Debet kasse/bank. Kredit gavekort (gavekort vil her være en post under kortvarig gæld = passiv)

2) Debet gavekort (sådan at denne går i nul). Kredit varesalg.

3) Debet salgsfremmende omkostninger (an på konkurrencens art og mulighederne for skattemæssig fradrag). Kredit gavekort.

4) se 2)

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen Benjamin.

Men vil man evt. kunne:

1. Debet debitor. Kredit gavekort (ubenyttede gavekort i gæld)

1.1 (mangler vidst lige en der hedder registrering af betaling for gavekortet når det købes). Debet bank. Kredit debitor.

2. Debet debitor (på det beløb som evt betales ekstra med dankort), debet gavekort (rest gavekort i gæld). Kredit varesalg.

??

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

1. Ja, det kan du godt. hvis din kunde ikke betaler lige nu men får nogle dages betalingsfrist, ja så vil salget skulle posteres som Debet på kontoen for kunden navn/nr. (under debitorer, altså som et passiv). og kredit posteringen vil ikke ændre sig fra min tidl. besvarelse.

1.1. Som du selv her er inde på, så vil en betalingsfrit betyde en ekstra postering, hvor du postere Debet bank/kasse, kredit debitors navn/nr. når pengene bliver overført/betalt.

 

2. ikke helt med på hvad du mener, men hvis dit sp. går på hvordan du skal postere hvis et varesalg betales delvis med et gavekort og delvis med dankort/kontanter. så vil det foregå sådan her (lad os sige at gavekortet lyder på 500,- kr. og salget er på 700,- kr.):

Kredit kontoen Varesalg med 700,-

Debet kontoen Bank/Kasse med 200,-

Debet kontoen Gavekort med 500,-

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

2. Det er fordi jeg har en konto der hedder "Ubenyttede gavekort" og så har jeg en der hedder "Rest gavekort" - noget jeg i sin tid har fået vejledt herinde tror jeg, men kan ikke hitte det... Så egentlig istedet for kun en konto til gavekort har jeg to. Så den bliver jo derved aldrig udlignet, men derimod går de to op mod hinanden... det går vel også an her som en start, så kan jeg lave det om i 2010 tænker jeg?!

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg kan gætte mig til hvordan du har fået lavet to kontoer til gavekort (både en Rest gavekort og en Ubenyttede gavekort, jeg antager at de begge er placeret som gældsposter = passiver), men det er egentlig kun nødvendig med én.

Med kun én konto vil det se ud på denne måde når du sælger et gavekort (her et gavekort på 500 kr.).

Debet/Kredit

Beløb

Konto

Balance/Resultatopgørelse

Kort forklaring

Debet

500

Bank/kasse

Balance

 

Kredit

500

Gavekort

Balance

Du kan også kalde kontoen for Ubenyttede gavekort hvis du vil

Her er kontoen gavekort gået i nul (vil naturligvis kun gå i rigtig nul hvis der kun var tale om ét gavekort i omløb af gangen)

Lad os nu forestille os 3 scenarier:

Scenarie 1) Kunden bruger gavekortet til at købe en vare til præcis samme pris som gavekortet lyder på (altså 500,-)

Debet

500

Gavekort

Balance

 

Kredit

500

Varesalg

Resultatopgørelse

 

 

Scenarie 2) Kunden køber en vare der koster MINDRE end gavekortets pålydende værdi (varens pris er eksempelvis = 400,-):

Debet

400

Gavekort

Balance

 

Kredit

400

Varesalg

Resultatopgørelse

 

Her vil der være en ”Rest” på kontoen gavekort på 100,- Du kan nu vælge flere fremgangsmåder:

Måde 1) Du inddrager det ”gamle” gavekort på 500,- og udlevere et nyt på 100,-

Måde 2) Du udleverer differencen på de 100,- i kontanter (altså giver kunden 100,-). Dette vil så betyde at du skulle have posteret 500,- i Debet på Gavekort kontoen og skal bogføre 100,- i Kredit på kontoen Kasse/bank.

Scenarie 3) Kunden køber en vare der koster MERE end gavekortets pålydende værdi (Varens pris er eksempelvis = 800,-)

Debet

500

Gavekort

Balance

 

Kredit

800

Varesalg

Resultatopgørelse

 

Debet

300

Bank/Kasse

Balance

 

 

 

Jeg ville anbefale at du samler dine to nuværende kontoer (rest gavekort og ubenyttede gavekort), der er jo ingen grund til at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt. Du kan dog først fjerne de to kontoer i dit 2010 regnskab og husk at påføre dette regnskab med en note der forklare hvorfor (og hvordan) de to kontoer er forsvundet, på denne måde kan skat nemt og hurtigt se at ændringen ikke er sket for at snyde men blot for at gøre bogføring og regnskab mere overskueligt og simpelt. Lad mig anbefale at du lader din revisor lave denne note.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen for et uddybende og meget forståeligt svar.

Nu skriver du godt nok jeg ikke kan slette den ene konti før 2010 regnskab - men jeg kan vel godt gå ind og ompostere hvad der står på "Rest gavekort" så det hele kommer over på "Ubenyttede gavekort"... og så evt. i 2010 ændre så den bare hedder "Gavekort" ??

 

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan du godt. bare husk at lave et note i dit 2009 og evt. dit 2010 regnskab, der kort forklare hvad du har gjort. på den måde undgår du bøvl med skat.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tak.

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin

Det var alså et rigtig flot svar Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)