Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance - skat, moms m.m.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at oprette et selskab baseret på freelance-arbejde. Kort fortalt er ideen "deltidsansættelser" i et antal forskellige virksomheder. En del af min indtægt fra freelance skal opspares i mit firma til andre aktiviteter, og en del skal udbetales som min egen løn.

1) Hvis jeg vil have en dagsløn på hypotetiske 1000 kr, skal min pris til min kunde være 1000 kr eller 1250 kr (incl moms)? Med andre ord, hvis jeg laver en faktura på 1000 kr, har jeg så reelt kun 800 kr til mig selv? Freelancearbejdet er af konsulent-natur og ikke momsfritaget.

2) Er der nogen grund til at oprette enkeltmandsfirma fremfor ApS (udover kapitalbindingskrav)?

3) I hvor høj grad kan jeg selv klare regnskab, skat, moms m.m.? Skal jeg have revisor? Der vil jo ikke være mange indtægts- og udgiftsposter.

4) Hvis mit selskab senere skal likvideres, bliver jeg så beskattet af de værdier jeg i givet fald trækker ud? Det kan være indskud til ApS og opsparingen i firmaet.
Hvis jeg har indskudt 125.000 kr, får jeg så 125.000 kr igen ved likvidering (forudsat værdierne er i firmaet), eller skal Skat have en andel? 

5) Til sidst, nogle bud på det premium jeg skal tage i forhold til den løn jeg ville få i fastansættelse? Hvis min referenceløn som ansat er x kr, hvor mange procent skal jeg regne med mine kunder vil spare ved at bruge mig som freelance fremfor fastansættelse. Jeg har en cand.merc.-baggrund.

Jeg håber på lidt hjælp fra de mange eksperter jeg har set er herinde.

På forhånd tak.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ludvig. Jeg vil prøve at kommentere for hvert afsnit.

lille ludvig:

Jeg skal til at oprette et selskab baseret på freelance-arbejde. Kort fortalt er ideen "deltidsansættelser" i et antal forskellige virksomheder. En del af min indtægt fra freelance skal opspares i mit firma til andre aktiviteter, og en del skal udbetales som min egen løn.

Intet problem indtil videre!

1) Hvis jeg vil have en dagsløn på hypotetiske 1000 kr, skal min pris til min kunde være 1000 kr eller 1250 kr (incl moms)? Med andre ord, hvis jeg laver en faktura på 1000 kr, har jeg så reelt kun 800 kr til mig selv? Freelancearbejdet er af konsulent-natur og ikke momsfritaget.

Så starter problemerne.

  • Hvis du vil have en dagsløn på eks. kr. 1000,00 - koster det dit selskab bruttoløn+indehold af feriepenge, aud. mm.+evt pension etc. Det er det man kalder de sociale udgifter. Hvis du har pension inde, svarer det sikkert til ca. 38-40% af bruttoløn, altså kr. 400,00. Herudover skal der være et overskud til dækning af kontordrift, advokat, revisor mm. f.eks. 10% = kr. 140,00 - foreløbig ialt kr. 1540,00 hvortil kommer moms. Det vil være fornuftigt at tillægge en avance på f.eks. kr. 60,00, så din regning kommer til at lyde på kr. 1600,00 plus moms. Som "tommelfingerregel" kan du ofte sige, at din bruttoløn gang med 2, er en realistisk entrepriseløn.
  • Freelance er ikke momsfritaget, med mindre du skriver regninger for under kr. 50.000 (det er nok lidt højere i dag) pr. år.

2) Er der nogen grund til at oprette enkeltmandsfirma fremfor ApS (udover kapitalbindingskrav)?

Enkeltmandsfirma = dig. Anpartselskab = juridisk enhed, som du reelt ikke hæfter for.

3) I hvor høj grad kan jeg selv klare regnskab, skat, moms m.m.? Skal jeg have revisor? Der vil jo ikke være mange indtægts- og udgiftsposter.

Hvis du har god forstand på det, kan du sagtens. Men du skal min. have en registreret revisor indover, hvis det er et anpartselskab.

4) Hvis mit selskab senere skal likvideres, bliver jeg så beskattet af de værdier jeg i givet fald trækker ud? Det kan være indskud til ApS og opsparingen i firmaet.
Hvis jeg har indskudt 125.000 kr, får jeg så 125.000 kr igen ved likvidering (forudsat værdierne er i firmaet), eller skal Skat have en andel?

Du får ikke dine 125.000 tilbage med mindre du sælger dine anparter for beløbet, eller naturligvis gerne for mere end du selv har givet. 

5) Til sidst, nogle bud på det premium jeg skal tage i forhold til den løn jeg ville få i fastansættelse? Hvis min referenceløn som ansat er x kr, hvor mange procent skal jeg regne med mine kunder vil spare ved at bruge mig som freelance fremfor fastansættelse. Jeg har en cand.merc.-baggrund.

Sådan skal du ikke tænke - det handler ikke så meget om hvad arbejdsgiveren kan spare i kroner og øre - men mere at han undgår diverse forpligtelser, såsom opsigelsesperioder, udgifter til sygedage ol.

Jeg håber på lidt hjælp fra de mange eksperter jeg har set er herinde.

På forhånd tak.

Du er iøvrigt altid velkommen til at se på min hjemmeside http://www.lindegaard-larsen.dk eller sende mig en mail på bennie@lindegaard-larsen.dk hvis du har brug for yderligere hjælp

Bennie

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Bennie Larsen:

Men du skal min. have en registreret revisor indover, hvis det er et anpartselskab.

Mindre virksomheder kan fravælge revision.

Du kan se kravene til fravalg af revision her:

http://www.eogs.dk/sw38811.asp

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Bennie Larsen:

4) Hvis mit selskab senere skal likvideres, bliver jeg så beskattet af de værdier jeg i givet fald trækker ud? Det kan være indskud til ApS og opsparingen i firmaet.
Hvis jeg har indskudt 125.000 kr, får jeg så 125.000 kr igen ved likvidering (forudsat værdierne er i firmaet), eller skal Skat have en andel?

Du får ikke dine 125.000 tilbage med mindre du sælger dine anparter for beløbet, eller naturligvis gerne for mere end du selv har givet. 

Du kan likvidere dit selskab på 2 måder.

Måde 1) du sælger dit selskab, her vil du blive beskattet af diferencen mellem salgssummen og aktie/anparts kapitalen (aktie/anparts kapital = det beløb du har indskudt i virksomheden ved oprettelse).

i det eks. hvor du overvejer at indskyde 125.000 (= mindste kravet ved oprettelse af Aps), vil det betyde at du ikke skal betale skat af de første 125.000 kr. af salgssummen.

 

Måde 2) Du kan naturligvis også vælge blot at afvikle dit selskab (altså lukke selskabet). dette vil betyde at du skal sælge alle selskabets værdier (aktiver), sådan at alle værdier bliver omsat til kroner. igen vil du så ikke bliver beskattet af de første 125.000 kr. men kun af de værdier som selskabet har oparbejdet.

 

Tillad mig i øvrigt at anbefale at du tager kontakt til en revisor + evt. forudgående tager på et kursus i virksomheds opstart. På den måde vil du kunne spare dig selv for mange af de mest alm. dumme fejl. du ved, de fejl der hurtigt koster mange penge.

 

Mvh.

 

Benjamin

Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bennie, Espresso og Benjamin

Tak for jeres hurtige svar, det er dejligt at blive modtaget sådan som ny Amino.

Nedenfor har lige lige knyttet lidt kommentarer til jeres svar - lidt som en opsummering, også for min egen forståelse...

1) De sociale og administrative udgifter som Bennie referer til svarer til det premium jeg nævner i spørgsmål 5. De udgifter flyttes jo reelt bare fra min kunde (hvis jeg havde været fastansat) til mit selskab. 

(Min ønskede udbetale private løn) + (sociale, administrative m.fl.-omkostninger samt premium for diverse mistede forpligtelser for min kunde [Bennies kommentar under punkt 5]) + moms = Min fakturasum til min kunde

2) Jeg er i store træk med på de juridiske forskelle på enkeltmandsselskab og ApS. Mht til forskelle tænker jeg mere på, om det er muligt at spare en del af mine indtægter op i et enkeltmandsselskab, da alt indtægt i firmaet er lig med min personlige indkomst.

Så samme måde kunne der være andre forskelle. Ansvarsmæssigt er det vel begrænset hvad jeg kan komme udfra som serviceudbyder, men det kunne blive aktuelt hvis jeg påbegynder mere handelsprægede aktiviteter.

3) Det ser ud til at jeg udover start-rådgivning fra revisor kan klare mig på egen hånd.

4) I mit spørgsmål tænker jeg på en lukning af selskabet (måde 2 i Benjamins indlæg), hvor der stadig er værdier tilbage. Her bliver jeg så kun beskattet af forskellen på mit indskud og værdierne i selskabet, hvis denne sum er positiv.

5) Det er netop disse uhåndgribelige fordele (diverse forpligtigelser som Bennie referer til) for mine kunder, der er svært at værdiansætte. De sociale omkostninger er mere håndgribelige jf. min kommentar under punkt 1.

Igen tak for jeres gode og meget brugbare svar.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

lille ludvig:

2) Jeg er i store træk med på de juridiske forskelle på enkeltmandsselskab og ApS. Mht til forskelle tænker jeg mere på, om det er muligt at spare en del af mine indtægter op i et enkeltmandsselskab, da alt indtægt i firmaet er lig med min personlige indkomst.

 

Hvis du ønsker at spare en del af overskudet op i virksomheden (i et enkelmandsselskab) kan du benytte dig af virksomhedsskatteordningen. denne går ud på at du kan skal betale virksomhedsskat (altså 25% i 2009, altså det samme som et A/S eller Aps betaler) af den del af overskudet som du lader blive i virksomheden.

et lille eks.

1) Du benytter ikke virksomhedskatteordningen. Du har et overskud på 1.000.000 kr., Hele dette beløb beskattes som almindelig person indkomst.

 

2) Du benytter virksomhedsskatteordningen. Du har igen et overskud på 1.000.000 kr. og vælger at lade 600.000 kr. af disse blive i virksomheden. Dette vil betyde at du kun vil blive beskattet med 25% af de 600.000 kroner. De resterende 400.000 kr. vil blive beskattet som almindelig personlig indkomst.

Bemærk at den dag du så ønsker at trække de 450.000 kroner ud af selskabet (600.000 kr. - 25%) vil der i din beskatning blive taget højde for at du allerede har betalt 25% i skat af beløbet.

Bemærk at virksomhedsskatteordningen kræver at du foretager en striks opdeling imellem dine egne og virksomhedens kontier mm. (det skal med andre ord være tydeligt om der er tale om dine eller virksomhedens penge).

 

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)