Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsige medarbejder som lyver

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ansat en fyr til at kontakte nogle nye kunder for at sende materiale og eventuelt booke salgsmøder til min virksomhed.

Han har været nogenlunde stabil med nogen lunde resultater gennem 4½ måned.

Efter jeg gennem en måneds  tid har sat lidt højere krav til hans udvikling og prøver at motivere/træne ham er det som om han efterfølgende er faldet mere af på den.

Nu har jeg gennem et stykke tid optaget telefonsamtalerne og han ringer til kunderne og når telefonen så bliver taget, smækker han røret på i 90 % af tilfældene.

Han skal helt klart fyres, han lyver når jeg spørger undrende til hans afslutninger.

Spørgsmålet er: Når jeg fyrer ham, så hænger jeg på 3 måneders løn`? Eller kan han bortvises pga. han faktisk skader mit firma og ikke laver det han er ansat til? 

Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

I det her tilfælde vil jeg anbefalde at du snakker med en advokat...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelsommer:
Nu har jeg gennem et stykke tid optaget telefonsamtalerne og han ringer til kunderne og når telefonen så bliver taget,

Ved han at du optager og aflytter telefonsamtalerne?  Det er ulovligt efter straffeloven at skaffe sig adgang til samtaler man ikke selv er en del af, ligesom det også er i strid med persondataloven.  Hvis din medarbejder ikke er vidende om du lytter med så kan det hurtigt blive dyre end 3 måneders løn.

Hvorfor ikke tage en snak med ham - hvis han er gået fra at lave et nogenlunde stykke arbejde til dårligt i forbindelse med at du har sat højere krav, vil det det mest nærliggende være at se på disse krav og sammen finde ud af hvor tråden knækker.

Henrik

Tilmeldt 23. Apr 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Han ved han bliver optaget.

Tilmeldt 23. Apr 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

mikkelsommer:
Nu har jeg gennem et stykke tid optaget telefonsamtalerne og han ringer til kunderne og når telefonen så bliver taget,


Hvorfor ikke tage en snak med ham - hvis han er gået fra at lave et nogenlunde stykke arbejde til dårligt i forbindelse med at du har sat højere krav, vil det det mest nærliggende være at se på disse krav og sammen finde ud af hvor tråden knækker.

Henrik

Jeg er bange for at få en sygemelding på nakken!

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelsommer:
Han ved han bliver optaget.


SÅ er han da mindre begavet, hvis han smider røret på i 90% af tilfældene. Dialog - eller en medarbejdersamtale - kunne være en løsning.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

I hænger på hinanden de næste 3 måneder, tror ikke man kan sige det der er bortvisningsgrund.

Evt kunne du måske forslå 1 mdr men så blev han også fritstillet med det samme istedet for han skal komme og sælge de næste tre måneder hvis han alligevel ikke gider...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke forløbet, men du nævner selv at der er gået 'kage' i den, efter at du har strammet skruen ift. krav til den medarbejder. Hvad med at tage en positiv fremadrettet snak om tingene i stedet?

Det virker lidt uovervejet at losse ham ud, fordi du måske selv har presset ham over evne. Mange gange får man vildt meget ud af af tage en medarbejdersnak ift. krav. Kan du få ham til at komitte til nogle mål (som han måske selv foreslår), som han selv synes er realistiske, så bliver det meget ofte en succes, fremfor blot at præsentere ham for, hvad du synes er rimeligt på hans vegne.

Måske kan der komme noget rigtig godt ud af en snak.....hvis dit udgangspunkt og attitude ikke er, som i dit første indlæg.

Under alle omstændigheder ser det ud til, at dit forsøg på at motivere ham, er slået fejl - Det kunne give stof til eftertanke????

Lad os, som eksempel, antage at en medarbejder skal have et tilfredshedsniveau på 7 (på en skala fra 1-10), for at performe maksimalt for dig. Hvis du så med din adfærd har banket ham ned på 2 eller 3, så kunne du jo se om det var muligt at få ham op på de 7, ved at inddrage ham i målsætning osv.

 

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din medarbejder har været ansat mere end 5 hele måneder, er dit opsigelsesvarsel 3 måneder.

Du bør omgående konfrontere din medarbejder med dine observationer og indskærpe, at det at smække røret på ikke er at udføre arbejdet. Samtidig kan du give ham en skriftlig advarsel om, at hvis salgsarbejdet ikke bliver udført, fordi røret bliver smækket på, vil det kunne medføre bortvisning. Når det drejer sig om så "svævende" gerninger som ikke at udføre sit job tilfredsstillende, kan du ikke bortvise, uden at medarbejderen har fået en advarsel om, at arbejdet, der udføres, har betydelige mangler - og dermed får lejlighed til at rette op på situationen. Er du ikke erfaren inden for området, vil jeg også anbefale, at du lige vender den med din advokat.

Samtidig er der jo ingen tvivl om, at din medarbejder har det skidt: Ingen sidder jo på en arbejdsplads og lader, som om de arbejder, for sjov. Så indgangsvinklen kunne meget fint være at spørge ind til, hvad problemet er, for måske er der en løsning af finde.

Der er kommet nye regler for sygemeldinger fra og med 5. oktober som gør, at en medarbejder som sygemelder sig for længere tid ikke kan aflevere en almindelig sygemelding men i samarbejdet med både arbejdsgiveren og lægen skal udarbejde en såkaldt "mulighedserklæring", hvor læge, medarbejder og arbejdsgiver sammen finder ud af, hvilke opgaver medarbejderen evt. kan løse sin sygdom til trods. Det vil i et vist omfang begrænse langtidssygemeldinger i forbindelse med opsigelser, alene at man er nødt til at kommunikere for at lave denne mulighedserklæring vil skære nogle af de mere rutinemæssige sygemeldinger, som nogle firmaer har oplevet, væk.

Det er dog min erfaring, at hvis både medarbejder og arbejdsgiver går ind i dialogen med den hensigt at løse problemet for begge parter, kan man næsten altid komme igennem problemerne - også af denne type - på en måde, hvor alle er glade og tilfredse.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)