Hej Derude, Når man handler med IT støder man en gang imellem ind i kedelige sager, hvor der opstår konflikt mellem sælger og køber. Det resulterer ofte i at køberen truer med at "ophæve handlen" som man jo har ret til jvf. købeloven ved mangler, forsinkelser mm.. Mit spørgsmål er så hvordan de praktiske regler for ophævelse af handlen er? Ofte så monterer vi produktet for kunden mod betaling for denne montering. Her kan der opstå konflikt omkring produktet, monteringen, tidsfrister mm. Hvis en kunde ophæver en handel hvor vi har været ude og montere noget udstyr, hvordan skal man så praktisk se det an? Er vi så tvunget til at komme ud og demontere det for kunden og tage det med tilbage, eller er det kundens eget ansvar at afmontere udstyret og sende det retur? Og hvordan i forhold til standen af vare? Må det leveres tilbage i ikke komplet tilstand (manglende tilbehør mm.) ? Hvis det skulle have relevans, så købes produktet på nettet og monteringen bestilles over tlf./mail. |
Det er da forhåbentligt en undtagelse, at det kommer der til, hvor kunden "har ret til" at ophæve en handel.
Uden at komme ind på det juridiske, det lyder kompliceret, så lyder det som om I er blevet så sure på hinanden, at det i sig selv er et problem. Hvis det er tilfældet, så vil mit forslag være at tage de professionelle briller på, se at komme ud af sagen på en ordentlig måde, altså hent selv udstyret, og minimer skaden på omdømmet.