Først: Jeg er imponeret over antallet af indlæg, og kvaliteten af svar herinde - Keep up the good work. Det betyder dog også at jeg ikke rigtig har kunne finde svar på nedenstående. Jeg beklager virkelig, hvis det står i andre posts. I det tilfælde må i gerne pointe mig i rigtige retning. Jeg starter en lille enkeltmandsvirksomhed, da jeg er blevet "contractor" (konsulent) ansat i en lille opstarts virksomhed der ikke har resourcerne til reelle funktionær ansættelser. Forhåbenligt sker det om 4-5 måneder. Jeg skal bruge en erhvervsforsikring - må jeg trække den fra i skat i virksomheden ? Og så skal jeg med bussen hver dag - må jeg trække klippekort/periodekort fra i skat, eller må jeg give mig selv kørepenge ? Til sidst: I forbindelse med mit arbejde kunne det være rart at købe en printer/skanner til teknisk dokumentation, fakturaudskrivning m.v. Herudover kunne jeg også bruge en stor skærm, da det er rart i forbindelse med programmering af de software opgaver jeg får, hvis jeg sidder hjemme og arbejder. Jeg kan forstå at bliver noget rod, når udstyret kommer til at stå på min privat adresse. Hvordan anskueliggør jeg at jeg kun bruger det til erhvervsarbejde ? Jeg kan forstå man kan, som løsning, lave en 50/50 ordning, altså 50% erhverv 50% privat, og derfor kun kan fradrage 50% af købet i skat - men - kan jeg så stadig trække momsen fra? Mange tak for hjælpe fra en selskabsnovice :) |
Hej!
Ja til erhvervsforsikring!
Enten km-penge eller transportomkostninger(som ligningsmæssigt fradrag -24 km pr. dag)!
Skærm mv. lav en skønsmæssig fordeling arbejde/privat.
Momsen kan du så fratrække forholdsmæssigt.