Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

enkeltmandsvirksomhed. Fradrag for transport og kontorudstyr

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Først: Jeg er imponeret over antallet af indlæg, og kvaliteten af svar herinde - Keep up the good work. Det betyder dog også at jeg ikke rigtig har kunne finde svar på nedenstående. Jeg beklager virkelig, hvis det står i andre posts. I det tilfælde må i gerne pointe mig i rigtige retning.

Jeg starter en lille enkeltmandsvirksomhed, da jeg er blevet "contractor" (konsulent) ansat i en lille opstarts virksomhed der ikke har resourcerne til reelle funktionær ansættelser. Forhåbenligt sker det om 4-5 måneder.

Jeg skal bruge en erhvervsforsikring - må jeg trække den fra i skat i virksomheden ?

Og så skal jeg med bussen hver dag - må jeg trække klippekort/periodekort fra i skat, eller må jeg give mig selv kørepenge ?

Til sidst:

I forbindelse med mit arbejde kunne det være rart at købe en printer/skanner til teknisk dokumentation, fakturaudskrivning m.v. Herudover kunne jeg også bruge en stor skærm, da det er rart i forbindelse med programmering af de software opgaver jeg får, hvis jeg sidder hjemme og arbejder.

Jeg kan forstå at bliver noget rod, når udstyret kommer til at stå på min privat adresse. Hvordan anskueliggør jeg at jeg kun bruger det til erhvervsarbejde ?

Jeg kan forstå man kan, som løsning, lave en 50/50 ordning, altså 50% erhverv 50% privat, og derfor kun kan fradrage 50% af købet i skat - men - kan jeg så stadig trække momsen fra?

Mange tak for hjælpe fra en selskabsnovice :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja til erhvervsforsikring!

Enten km-penge eller transportomkostninger(som ligningsmæssigt fradrag -24 km pr. dag)!

Skærm mv. lav en skønsmæssig fordeling arbejde/privat.

Momsen kan du så fratrække forholdsmæssigt.

 

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk.

Kørepengene er vel klart det bedste rent skatte mæssigt, da jeg modtager dem af "virksomheden", uden at betale skat af dem, samtidig med at det tæller ned i overskuddet i firmaet, og dermed skatten jeg skal betale ?

Jeg siger mange tak for hjælpen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Ja til erhvervsforsikring!

Enten km-penge eller transportomkostninger(som ligningsmæssigt fradrag -24 km pr. dag)!

Skærm mv. lav en skønsmæssig fordeling arbejde/privat.

Momsen kan du så fratrække forholdsmæssigt.

 

NEJ Peter !

1) Manden kører i bus frem og tilbage. Så kan han aldrig få kilometergodtgørelse men højst et buskort af arbejdsgiveren eller fradrag som alm. befordringsfradrag.

2) Du glemmer betydningen af 60 dages reglen.

3) Kan man blive selvstændigt erhvervsdrivende blot fordi arbejdsgiveren ikke har råd til at ansætte én. Nej -  Man er jo ikke selvstændig blot fordi man er på timeløn eller provisionslønnet men skal man vurdere sådanne spørgsmål kræves der mange flere oplysninger og jeg tvivler på at det er noget man kan afgøre på et forum som dette. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo Bent!

1. Jeg skriver enten/eller som ligningsmæssigt fradrag.

2. Hvad har 60 dages reglen med ligningsmæssigt fradrag at gøre?

3. Det er der jo heller ingen de der siger! Går da ud fra, at han ikke kan leve af denne ene kunde..og også har en erhvervsmæssig risiko !

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Prøv lige at læs hvad det er han skriver. Han opstarter virksomheden ene og alene fordi han skal arbejde for denne "kunde" med henblik på fastansættelse om 4-5 måneder. Han skriver samtidig at han skal køre i bus.

Når man udtaler sig om sådanne ting må man ikke bare gå ud fra. I givet fald må man indlægge nogle forudsætninger. Jeg ved at du er en dygtig revisor med en bred baggrundsviden men jeg kunne fristes til at sige at du lever livet farligt og forhåbentlig har en god rådgiverforsikring hvis det er den måde du rådgiver egne kunder på. Her vil du dog formentlig have et bedre kendskab til kundens forhold, men det har du altså ikke her.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

O.k: Bent...sådan læser jeg det ikke!

Og ja...jeg har en god rådgiverforsikring!*S*

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)