Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af feriepenge til afskediget funktionær ansat, hvordan?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er kotume, og evt. lovpligtigt i denne situation?

Funktionæransat er opsagt og har ferie tilgode. Medarbejderen har haft ferie med løn, så der er ikke indbetalt til feriekonto pt.

 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Få en række tips til hvordan du håndterer ferietillæg, så du kan manøvrere udenom unødvendigt bøvl og manuelle rettelser, læs med her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Du skal opgøre feriepenge, betale skat mv.

Enten skal du afregne nettoferiepenge til fieriekonto, eller såfremt evt. overenskomst tillader, kan du selv

administrere feriepengene til de skal udbetales.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Dvs. at medarbejderen blot kontakter mig, når han holder ferie og så laver jeg en lønudbetaling?

Et tillægsspørgsmål: Når man er funktionær og har ferie med løn, får man så feriepenge af den løn man får under ferie? Det gør man vel ikke?
Så lønnen skal vel i lønsystemet angives som ikke-feriepenge-pligtig? Det har jeg ikke gjort hidtil, da jeg ikke tænkte at det havde nogen betydning.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allan.:

Ok. Dvs. at medarbejderen blot kontakter mig, når han holder ferie og så laver jeg en lønudbetaling?

Du skal lave en opgørelse over restferiedagene og kr. fordelt på optjeningsår (2008-2009).

Er du omfattet af en overenskomst - og vælger at administrere feriepengene selv - skal du udstede et feriekort til medarbejderen på nettobeløbet. I takt med at medarbejderen afholder ferie, og sender feriekortet til dig, skal du udbetale et beløb, og sende medarbederen et nyt feriekort med den resterende saldo.

Ambi og A-skat forfalder til betaling i fratrædelsesmåneden.

Er ansættelsesforholdet ikke omfattet af en overenstkomst skal nettoferiepengene betales til FerieKonto den 10. i måneden efter fratrædelsesdatoen.

 

Allan.:

Et tillægsspørgsmål: Når man er funktionær og har ferie med løn, får man så feriepenge af den løn man får under ferie? Det gør man vel ikke?
Så lønnen skal vel i lønsystemet angives som ikke-feriepenge-pligtig? Det har jeg ikke gjort hidtil, da jeg ikke tænkte at det havde nogen betydning.

Der optjenes ikke feriepenge af løn modtaget under ferie. Du skal derfor tilbage og kigge på alle lønudbetalinger i 2008 og 2009 og fratrække løn under ferie i den ferieberettigede løn. (Optjent ferie for 2007 er afholdt 1/5-2008-30/4-2009). Du skal/kan regulerere den ferieberettiget løn for hele den periode, før du beregner feriepengene for 2008. Dette samme for året efter.

Du beregner dette som 4.8% af månedslønnen pr. afholdt feriedag, som fratrækkes den ferieber. løn.

Jeg mener, at FerieKonto har en 'regnemaskine', som du kan benytte.

Du er velkommen til at vende tilbage.

 

 

 

 

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig lige at benytte denne tråd.

 

Hvis arbejdsgiveren vælger selv at udbetale feriepengene, er det så tilladt, at denne indeholder "privat gæld" mellem arbejdsgiver og tager.

(arbejdsforholdet er ophørt - derfor uenigheden)

Skal der i øvrigt ikke foreligge en form for dokumentation for det fremkomne beløb...?

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 02:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Spinner:

Hvis arbejdsgiveren vælger selv at udbetale feriepengene, er det så tilladt, at denne indeholder "privat gæld" mellem arbejdsgiver og tager.

Lige for at få det på det rene. Arbejdsgiveren kan kun vælge at udbetale feriepengene selv, såfremt han er medlem af en arbejdsgiverforening, der indestår for feriepengene.

Når du skriver 'privat gæld', så formoder jeg, der IKKE er tale om en gæld til arbejdsgiveren. I så fald kan der ikke modregnes gæld i feriepengene.

Om en arbejdsgivers eventuelle tilgodehavende hos en lønmodtager kan modregnes i feriepengene, mener jeg der har været mange sager, som er faldet ud begge veje. Du skal nok præcisere lidt nærmere om, hvordan gælden er opstået.

 

Spinner:
Skal der i øvrigt ikke foreligge en form for dokumentation for det fremkomne beløb...?

Der skal foreligge en lønafregning, som bl.a. viser tilbageholdt arbejdsmarkedsbidrag og A-skat.

Har du ikke modtaget dokumentation på dine feriepenge, vil jeg anbefale dig at logge ind på www.skat.dk - Tast Selv, og se hvor meget arbejdsgiveren har indberrettet.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Spinner:

Hvis arbejdsgiveren vælger selv at udbetale feriepengene, er det så tilladt, at denne indeholder "privat gæld" mellem arbejdsgiver og tager.

(arbejdsforholdet er ophørt - derfor uenigheden)

@ Fru  Espresso, Hvis der er uenighed om gælden, så er betingelserne for modregning ikke tilstede.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Hvis der er uenighed om gælden, så er betingelserne for modregning ikke tilstede

Fuldstændig enig.

Jeg opfattede uenigheden som værende omkring det at modregne gælden. Ikke uenighed om gælden....

Hvis jeg ellers husker ret, så måtte man i 'gamle dage' overhovedet ikke modregne noget i feriepenge, men er det ikke lempet lidt med årene?

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 06:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
Hvis jeg ellers husker ret, så måtte man i 'gamle dage' overhovedet ikke modregne noget i feriepenge, men er det ikke lempet lidt med årene?

Arbejdsdirektoratet skriver om modregning af feriepenge, at det kun kan ske hvis der foreligger et erkendt retsstridigt forhold til grund for modregningen. 

http://www.adir.dk/sw27896.asp

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)