Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af penge fra PayPal til kunde (lovgivning)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi står i en situation, hvor vi har solgt en vare til en kunde via vores webshop. Efter køb af varen via PayPal har kunden efterfølgende fortrudt købet og vil derfor gerne have sine penge retur. Helt forståeligt. Herefter logger vi ind på PayPal og trykker 'tilbageoverfør', så pengene skulle komme ind på kundens konto. På PayPal står der, at handlingen er gennemført og dette er også bekræftet af PayPal (vi har ringet til dem).

Efter en uge har kunden stadig ikke modtaget sine penge og er, forståeligt nok, vred. Men vi kan pt. ikke fortælle hende andet end hvad PayPal over telefonen har oplyst os - nemlig at der normalt går mellem 2-5 dage, men at der i visse tilfælde kan gå helt op til 30 dage, hvorefter PayPal vil prøve at spore pengene. Da vi skrev dette til kunden, endte hun med oplyse 'at hun ville gå videre med det'. Hun henviser til, at der i vores købsbetingelser ikke står noget oplyst om dette tilfælde, hvilket er korrekt. Omvendt har vi heller ikke nævnt, at man, i tilfælde af reklamation, vil have pengene tilbage på sin konto i løbet af et bestemt antal dage. På forbrug.dk kan vi se, at sælger i tilfælde af fortrydelsesretten, skal returnere pengene til køber inden 14 dage - vi gjorde dette samme dag, men som nævnt er pengene endnu ikke gået igennem. Paypal siger, at de har gennemført transaktionen og at pengene så at sige er ude af både vores og deres hænder. Så vi føler os lidt som en lus mellem to negle - den utilfredse kunde og paypal!

Spørgsmålet til jer er nu: Er der andet vi skal/kan gøre eller er det PayPal der har det juridiske ansvar for dette nu? Hvad er reglerne omkring dette?

De bedste hilsner

Keblovszki

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit kendskab til den konkrete lovgivning er noget begrænset, så det vil jeg afholde mig fra at skrive noget om.

Men ved du, om det er kundes PayPal-konto eller bankkonto, I har overført penge til? Normalt kan man jo sende penge internt i PayPal med det samme, og det er korrekt, at der ved en dansk bankkonto ofte er tale om et tidsrum på to-tre dage. At det kan tage op til en uge, har jeg aldrig selv oplevet. Er du sikker på, at kunden har en dansk bankkonto?

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden har en dansk bankkonto og det er også hertil vi har overført pengene. IKKE til PayPal kontoen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis I kan vise kunden, at  har tilbageført til Paypal - med print screen eller andet - så kan kunden nu nok ikke gøre mere - så har I ført tilbage så godt og hurtigt i kunne vil jeg mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John Hannover

Vi sendte allerede kunden et screenshot af overførslen samme dag. Mht. de 14 dages frist for tilbagebetalingen, har vi så vores på det rene, juridisk set? Også når vi ikke har oplyst noget om det på vores hjemmeside?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed men kan ikke forestille mig andet end hvis I samme dag i får besked laver tilbageførsel til den konto kunden har betalt fra - og kan bevise det - så kan I ikke gøre mere - Det kan ikke være et krav at I skal betale dobbelt tilbage.

Kan Paypal slet ikke sige noget mere præcist - måske står penge tilmed på kundens paypal og kunden checker kun bank?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

PayPal kan ikke gøre så meget mere. Pengene er ikke overført til PayPal konto, men kundens bankkonto. Nej, jeg tænker heller ikke, at det kan være et krav at betale dobbelt tilbage, men er dog lidt nervøs for de 14 dage, som jeg nævnte før.

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du fundet en løsning på problemet?

Tilmeldt 5. Sep 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man benytter Paypals interface til hele transaktionen - dvs. hvis kunden via Paypal anmoder om at handlen skal annulleres og du/I derefter accepterer annulleringen via samme interface, har I gjort alt hvad I kan og skal gøre jfr. lovgivningen.

Kunden har ved at benytte Paypal som betalingsmiddel, accepteret de betingelser som knytter sig til brugen af denne tjeneste, herunder ophævelse af handler og tilbageføring af beløb via Paypal.

Hvis du/I derimod har annulleret handlen uden at benytte Paypals interface men lavet en 'manuel' tilbageførsel af beløbet, fra f.eks. din/jeres bank til kunden bank, er Paypal udenfor transaktionen, som derefter er en sag mellem dig og kunden og jeres respektive banker.

Hvis annulleringen og tilbagebetalingen helt og aldeles er sket via Paypal, kan både du´/I og kunden i jeres respektive interfaces se status på transaktionen, herunder tilbageføsel af beløbet, ligesom man kan se transaktions nummeret begge steder og kunden skal derfor ikke klandre jer, men istedet kontakte Paypal med reference til det transaktionsnummer kunden kan se på tilbageførslen i sit eget Paypal interface.

Samtidig er det måske en ide at checke om kunden måske har glemt at opdatere en bankoplysning i sit Paypal interface, så beløbet er røget et forkert sted hen.

Hvis kunden har betalt med kort, vil det som oftest betyde at beløbet tilbageføres til det kort der er benyttet og altså ikke til kundens bank, selv om det naturligvis godt kan være et og samme sted - dog værd lige at checke op på...

Blot lige for at liste et par af de muligehder som ligger i fejl og muligheder.

Håber det hjalp lidt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)