Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma kræver mit domænenavn kan de det?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tilbage i 2005 købt et domænenavn til brug inden for mit firmas salgs område, men aldrig taget navnet i brug.

Nu er jeg blevet kontaktet at et større firma som mener de har rettigheden til navnet selv om jeg har ejet det i mere end 11 år

Hvor står jeg rent juridisk i sådan et spørgsmål og hvad rettigheder har jeg egentlig, det skal siges de vil købe domænet for noget der ligner 3-4K hvilket jeg mener er alt for lidt.

På forhånt tak 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Én af mine rådgivere formulerede det således, at det er ligesom en "moomcar i børnehaven, den skal afgives, hvis den ikke bliver brugt". Min advokat, Jesper Rasmussen, udtrykte det således: "Domænet kan blive frataget dig i det omfang du ikke bruger det erhvervsmæssigt." Jeg kan huske en gang, der var nogen i Norge, som brugte hjemmesiden "www.google.no" til at sælge sko :-) Jeg ved ikke, hvordan Google har fået den.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej T

Det ville kræve flere oplysninger at vurdere din sag, og kan I ikke blive enige, så skal I have afgjort tvisten. Det er ikke en sag for domstolene, men derimod klagenævnet for domæner, men det er modparten det skal indlevere sagen.

mvh

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvad end du gør så lad være med at kommentere på deres købstilbud overhovedet - f.eks. at foreslå dem en højere pris. Det kan godt stille dig ringere.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Min advokat, Jesper Rasmussen, udtrykte det således: "Domænet kan blive frataget dig i det omfang du ikke bruger det erhvervsmæssigt." 

Har din advokat seriøst sagt det? 

Dvs alle dem der har hobby elle fritidshjemmesider, de kan miste dem, fordi de ikke bruges erhvervsmæssigt? Det ville dælme være trist, hvis det forholdt sig sådan, men heldigvis er virkeligheden anderledes...

Til trådstarter, ingen kan give dig et svar, når vi ikke har den mindste ide om, hvad domænet hedder. Er det et alment ord, eller er det et specielt eller unikt ord. Det kan være afgørende.

Og du må for gud skyld ikke besvare det købstilbud med hverken "prisen er for lav" eller "jeg har højere brud fra andre", for så risikerer du at miste det.

Det kan du iøvrigt også risikere, nu du ikke bruger det, hverken til en hjemmeside, mail eller andet. Men det afhænger af flere forhold, og da vi ikke kender domænets navn, er det svært at sige, om nogle af disse forhold spiller ind... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 29. Sep 16
Indlæg ialt: 6
Fra  IN ADVOKATER Skrevet kl. 06:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej T

Jeg er enig med Andreas i at en reel vurdering selvfølgelig kræver gennemgang af domænet, hvem der gør krav på det og på hvilket grundlag. Men lidt kort kan det siges at domæneloven stiller krav, om den almene interesse i at værdifulde domænenavne tages i aktiv brug på en måde, at det kommer internetsamfundet til gavn. Derfor er det en konkret vurdering af hvordan du rent faktisk anvender dit domæne og om du overholder god domæneskik på internettet.

Denne tvist kan i få afgjort ved Klagenævnet for Domænenavne. Du vil sagtens kunne indklage denne tvist ved Klagenævnet uden at være advokat, men henset til du står overfor en større virksomhed ville jeg nok anbefale du benytter en advokat til at tage sig at klagen og behandlingen ved nævnet.

vh/

Bilal Andersen Khatib

INADVOKATER

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 06:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

1: Fortæl at du har planer om domænenavnet
2: Sørg for at du har MX record på den og brug den til en email ditnavn@domaein.dk
3: Læg en wordpress eller anden side op på den med lidt indhold, ikke noget nævneværdigt nødvendigt.

Så er domænet i brug, du kan bevise at du har en mail på den, og der kommer måske mere indhold med tiden.

NÅR det så er sagt, syntes jeg er at 11 år i tankefase om man vil bruge domænet er lige rigelig lang tid... 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 06:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ret simpelt at få et domænenavn også selvom det er i brug, hvis man har et trademark på navnet, eller dele af navnet - og havde det før siden blev oprettet.

Jørgen Kirkegaard:

Én af mine rådgivere formulerede det således, at det er ligesom en "moomcar i børnehaven, den skal afgives, hvis den ikke bliver brugt". Min advokat, Jesper Rasmussen, udtrykte det således: "Domænet kan blive frataget dig i det omfang du ikke bruger det erhvervsmæssigt." Jeg kan huske en gang, der var nogen i Norge, som brugte hjemmesiden "www.google.no" til at sælge sko :-) Jeg ved ikke, hvordan Google har fået den.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Reglerne er altså relativt simple...

Hvis du ejer navnet ettrinop.dk og ikke har taget det i brug i 11 år, men at et andet firma bruger Ettrinop som deres firmanavn gennem længere tid, så er det firmaet der har rettigheden til navnet.

Hvis firmaet er registreret under navnet Opgangen og gerne vil sikre sig navnet Ettrinop.dk, så er det dig der har muligheden for at registrere dit firma, da firmaet ikke er registreret af modparten.

Firmaet kan i retten godtgøre at du primært stopper andre fra at bruge navnet når du ikke har anvendt det i 11år!!

Opstår der en tvist ud over det jeg siger her, så må i nok en tur i retten.

Mvh

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Har din advokat seriøst sagt det? 

Dvs alle dem der har hobby elle fritidshjemmesider, de kan miste dem, fordi de ikke bruges erhvervsmæssigt? Det ville dælme være trist, hvis det forholdt sig sådan, men heldigvis er virkeligheden anderledes...

Fashionseller. Det var en konkret vurdering af den pågældende situation. Trådstarter siger:

Hr.T:
et domænenavn til brug inden for mit firmas salgs område, men aldrig taget navnet i brug.

Vi taler altså ikke om ullerupfritidshjem.dk. Som det også nævnes i tråden, er det en konkret vurdering, som skal til. Du kan ikke regne med at kunne have et domæne, f.eks. maersk.dk liggende parkeret i årevis indtil du får et godt tilbud på det.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)