Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du regne den ud ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er

 

Vedr. løn, skat osv..

Jeg og en kammerat startede et I/S op pr. 01.01.09.

 

Jeg er på fuldtid og han er bare med ved siden af.

For at dække mine egne udgifter har jeg trukket ca. Kr. 100.000,- ud af firmaet siden opstart, som en slags løn. Men da en privat hævning ikke bliver bogført som en udgift, vil firmaet jo selvfølgelig have et større overskud, hvilket min kammerat så også kommer til at beskattes af.

 

Jeg vil meget gerne have kørt skatten på de kr. 100.000,- men hvordan regner jeg det ud og er hvad kan bedst betale sig..

Skal jeg regne med at de kr. 100.000 er min bruttoløn eller min nettoløn ?

Hvis det er min bruttoløn så er det vel mig personligt der skal diske op med skatten, hvorimod hvis det er min nettoløn er det vel firmaet – er det korrekt forstået ??

Der er selvfølgelig kun én betaler i sidste ende alligevel – nemlig firmaet !

Men hvad kan bedst betale sig både for mig og firmaet ?

….og hvordan gør jeg brug af mit personlige fradrag ?

 

Kan I hjælpe mig med at regne den ud ?

Takker på forhånd..

Mvh.

solylar

 

 

 

 

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

I et I/S bliver i beskattet af overskuddet i firmaet og ikke ud fra, hvad der bliver hævet ud.
Hvis i har en 50/50 deling jf. jeres I/S-kontrakt, bliver i hver beskattet af 50% af overskuddet og så er det lige meget, hvor meget du har hævet ud.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...det er de personlige indkomstforhold, der spiller ind på et I/S!

Dine hævninger har udelukkende indflydelse på din personlige kapitalkonto i I/S ´et!

Det regnestykke, du prøver at sætte op, kan du ikke bruge.

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Ja, men aftalen er at firmaet skal kunne lønne mig...sådan så min kammerat ikke skal være med til at betale min skat. Det er selvfølgelig en god fidus for ham, men han lægger også noget arbejde i det uden at han får penge for det...og skal kun have del i det overskud / underskud efter løn osv..

Så hvis jeg nu gerne vil have kørt lønnen, hvilken model udfra beskrivelsen skal jeg så bruge ?

takker endnu engang..

 

 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for svaret...
Kan du uddybe dit svar lidt...og gerne på "dansk" så jeg kan forstå det :-) !

Hvad skal jeg gøre hvis jeg gerne vil køre skat på de penge der er trukket ud ?

Mvh.

Solylar

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du  skal ændre din forskudsregistrering med det forventede resultat af din andel i I/S´et!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget til hinder for at I aftaler en overskudsfordeling der ikke er ligelig ud fra ejerforholdet, herunder at du forlods får de 100.000 kr. ud men det vil jo her angiveligt blot aflede et krav om at det næste år er din medinteressent der får 100.000 kr. ud i og med at de 100.000 kr. du har trukket ud ikke er at betragte som et egentligt arbejdsvederlag .

Her er der ikke tale om at du har oparbejdet ret til et større overskud end han har. Du har blot hævet mere end ham, hvorved det måske næste år er ham der skal hæve mere hvis I ellers skal være ens.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige at hvis vi nu bare fortsætter som hidtil og jeg trækker de penge jeg skal bruge til de faste udgifter, så bliver vi beskattet 50% hver af selve overskuddet ??
Hvad så med de penge jeg har trukket ud, skal de ikke beskattes eller er det med i regnestykket i overskuddet ??

Eksempel..

Lad os antage at overskuddet i firmaet er Kr. 80.000, så bliver vi hver beskattet med kr. 40.000.
Vil det så sige at jeg IKKE bliver yderligere beskattet af de kr. 100.000,- jeg eksempelvis har trukket ud på et år eller vil jeg igen skulle beskattes af de kr. 100.000 ?
Min kammerat kan vel så trække kr. 20.000,- ud, som næsten svarer til beskatningsbeløbet, for at det går nogenlunde lige op for ham - er dette helt forkert eller ??

Det skal lige siges at jeg står for 90 % af arbejdet i firmaet...

Jeg håber i alle lige bærer over med mig, men jeg skal lige have det ind med skeer :-) !!
 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - Hvis I fortsætter som hidtil beskattes I hver af 50%. Hvad I hver har trukket ud er underordnet.

Eksemplet: Hvis I kun har et overskud på 80.000 kr. i første år kan du ikke trække 100.000 kr. ud uden at en af jer har skudt penge ind, så lad os antage at overskuddet er 100.000 kr. og at du har hævet det hele.

Så beskattes I hver af 50.000 kr. af overskuddet og du skylder reelt set din kammerat 50.000 kr.

Står du for 90% af arbejdet i firmaet er det måske også meget rimeligt at du får et forlods arbejdsvederlag.   

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)