Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er reglerne for betaling af skat i et enkeltmandsfirma hvis jeg IKKE trækker penge ud til privatforbrug?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Imponerende så meget hjælp man kan få herinde, men der er dog et enkelt spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på.

Lidt forsimplet:

Jeg starter et enkeltmandsfirma ved siden af mit faste arbejde som almindelig lønmodtager.

I starten er omsætningen lav og jeg vil lade overskuddet stå i firmaet i et forsøg på at bygge det op, og bruge en del af indtægterne til udstyr der sætter mig i stand til at få flere og større opgaver.

Skal jeg svare B-indkomst af overskuddet, selvom jeg ikke trækker det ud til privatforbrug (og kan dokumentere at det 'står på kontoen'), eller kan jeg vente med det indtil jeg trækker pengene ud til privatforbrug (som løn)?

Hvis ja, så går jeg ud fra, at jeg skal betale 25% i firmaskat/selskabsskat?

Og hvis det er korrekt, og jeg har betalt 25% i firmaskat af overskuddet (som jeg så ikke har trukket ud) hvad skal jeg så betale i skat hvis jeg beslutter mig til at trække overskuddet ud regnskabsåret efter? Almindelig B-skat, selvom der jo allerede er betalt 25% i firmaskat?

 

Beklager hvis spørgsmålet allerede er besvaret andetsteds, men jeg har søgt.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal svare B-skat af dit overskud ja!

Dine udtræk har intet med dit overskud at gøre.

Har du indskudt nogle beskattede kroner, kan disse også hives ud skattefrit.

Du skal svare din normale personskat af overskuddet.

De 25 % gælder kun i virksomhedsordningen og for selskaber.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af Peters svar skal det måske nævnes at virksomhedsordningen er noget du vælger, hvorved du kan opspare den indkomst der bliver i virksomheden og svare en foreløbig skat på 25% 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar så langt.

Jeg har kigget på dem nogle gange, men jeg syntes jeres svar siger to lidt forskellige ting Embarrassed

Som jeg læser Peter Revisor's svar, så skal jeg svare B-skat af overskudet.

Som jeg læser Bent Zimmermann's svar, så kan jeg godt vente til jeg trækker pengene ud, bare jeg svarer 25% i skat.

Kan jeg læse det sådan, at Peter's svar gælder hvis/når jeg trækker pengene ud, mens Bent's svar gælder hvis jeg lader dem blive i virksomheden?

 

Tillægsspørgsmål: Hvis jeg vælger, ikke at momsregistrere mig (og dermed ikke opkræver moms) er svarene så stadig de samme?

Igen; Tak for jeres tid.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er to sider af samme sag:

B-skatten er alene en forskudsskat som man betaler aconto 10 gange om året . Størrelsenaf B-skatten afhænger alene af hvordan man har forskudsregistreret sig men der bliver lavet et  endeligt regnestykke og en endelig skat i forbindelse med aflevering af selvangivelse og udsendelse af årsopgørelse

rre

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)