Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af forretning vha. forpagtning / "fiktivt" køb.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. overdragelse af virksomhed.

Hjælp søges til nedenstående problemstilling – jeg har prøvet at beskrive den så fyldestgørende som muligt.

Vi er under opstart af ny firma indenfor restaurationsbranchen og var næsten kommet til rette omkring en forpagtningaftale af en eksisterende restaurant beliggende i et attraktivt lejemål. Nu viser det sig imidlertid at udlejer modsætter sig en forpagtningsaftale mellem nuværende lejer og vores projekt.

Da vi ikke har kapital til en direkte overtagelse af lejemål, med dertilhørende betaling af goodwill og afståelse ville vi starte med at leje/forpagte forretningen for nuværende lejer under nyt navn. Men da forpagtning ikke kan komme på tale vil vi gå ind og overtage lejemålet ved et ”fiktivt” køb/salg.

Nuværende lejer er meget interesseret i at komme ud af lejemålet grundet tidspres og personlige omstændigheder, og vi vil gerne ind på adressen da der er stort udviklingspotentiale i området.

Så vi overvejer et ”fiktiv” køb af lejemålet, hvor der kun betales en symbolsk beløb for lejemålet, og vi vil så lave en kontrakt der betyder at nuværende ejer kan tilbagekøbe lejemålet for samme beløb efter eksempelvis 24 mdr. – hvis vi ikke har betalt hele købssummen inden 24 mdr.

Der vil være mere velvilje til at låne os købssummen hvis vi kan fremvise veldokumenteret veldrevet forretning fra adressen igennem første regnskabsperiode.

Dog vil vi sikre os at en løsning som beskrevet ovenfor er 100% lovlig.

Hvordan er nuværende ejer stillet hvis vores nye projekt går konkurs indenfor 24 mdr.?

Hvilken selskabsform for det nye projekt, vil sikre nuværende lejer bedst?  Her tænkes at et konkursramt ApS vil betyde at kreditorer vil bestyre boet – og det derfor vil være svært at effektuere tilbagesalg til nuværende ejer for 1,- kr. – Et I/S eller personligt ejet selskab vil vel være at foretrække da en evt. konkurs så vel vil betyde at man stadig selv bestyrer boet?

 

Håber på lidt hjælp til denne lidt underlige problemstilling J

Eventuelle investorer der kunne være interesseret i at købe nuværende lejemål, og få en fast indtægt hver måned fra vores forretning vil også være velkommen til at kontakte mig. Begge partnere i projektet er brancheuddannet og har flere års erfaring med drift af restaurationer.

Mvh Kokken

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have en juridisk baggrund eller hvad der nu kræves for at kunne udtale sig nøjagtig omkring din problemstilling Smile, så har jeg følgende kommentar.

Hvis den nuværende lejer i sin kontrakt til udlejer har sikret sig, at han har "genindtrædelsesret", kan han overtage lejemålet/restauranten, i tilfælde af at du ikke overholder dine forpigtelser osv.

Hvis det lejer og dig imellem er aftalt at du de næste 24 måneder afdrager købesummen (sådan forstår jeg det), er der vel ikke noget galt i at det gøres på den måde. Det vil jeg ikke kalde en fiktiv handel. Udlejer skal da ikke blande sig i, hvad du betaler og hvordan til lejer.

Bemærk at ovenstående bemærkninger blot er fra mine egne erfaringer og hvad min logik siger mig - og derfor ikke nødvendigvis rigtige.

God fornøjelse med projektet

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kunne måske også overveje en overdragelsesaftale der laves som en aftale om løbende ydelse hvor ydelserne er omsætningse- eller overskudsbestemte men din case og lignende cases egner sig ikke til Amino eller til et web-forum iøvrigt. I skal have en advokat og en revisor på banen der kan rådgive jer i den konkrete sag. Det er ikke noget man kan afklare her.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kokken8000:
Hvordan er nuværende ejer stillet hvis vores nye projekt går konkurs indenfor 24 mdr.?

 

Så taber han sit tilgodehavende, og det er ikke sikkert han kan tilbagekøbe.

 

***

 

du skriver både "nuværende ejer" og "nuværende lejer" er det samme person, eller mener du udlejer og lejer...

 

***

 

et I/S konkurs forudsætter at I går pers. konkurs... det tror jeg ikke i skal vælge selskabsform efter

 

Kokken8000:
Så vi overvejer et ”fiktiv” køb af lejemålet

 

hvis udlejer kan dokumentere dette forhold siden kan han jo dokumentere at der reelt er tale om forpagtning, hvorved der er tale om misligholdelse, hvorved I bliver smidt ud... pas på med fiktionerne

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er i øvrigt enig med bent - dette hører ikke hjemme i dette forum, tænk hvis udlejer læser med

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)