Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

konkurrenceklausul

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en virksomhed opsiger en medarbejders fri bredbånd uden at meddele det til medarbejderen, for 2 dage senere at fritstille medarbejderen 3uger før hendes egen opsigelse udløber., har de så misvedligeholdt kontrakten?

Indgår telefon,fri bredbånd ikke i løn begrebet? og skal virksomheden derfor ikke blive ved at betale i den tid klasulen kræves opretholdt?

Virksomheden har ikke anført nogen grund til fritstillelsen, men skrevet at klasulen opretholdes!

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Forveklser du ikke konkurrenceklausul og ansættelseskontrakt?

Hvis virksomheden fritstiller en medarbejder, er det jo med løn, inden for opsigelsesperioden. Dette vil jeg da tolke som også være indeholdende en evt. aftale om fri bredbånd, fri telefon osv.

Men når det er sagt har kan jeg ikke forestille at medarbejderen får løn i den tid konkurrenceklausulen løber (efter ansættelsesperioden) og derved vel heller ikke fri bredbånd. Man BØR jo have eksta kompensation under ansættelsen hvis man har kunde/konkurrenceklausuler,  ellers mener jeg der er retsafgørelser der danner præcendens (måske stavet forkert) for at lign. klausuler kan være ugyldige hvis medarbejderen ikke kompenseres på en eller anden måde.

it-arbejde.dk - specialister i middleware og server-side softwareudvikling, J2EE konsulent og Django.

 

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man har en konkurrenceklausul skal firmaet som minimum betale 50 % af din løn i 3mdr. efter fratrædelse. Det skal de uanset om du siger op eller bliver sagt op. Spørgsmålet er hvilken løn. Jeg mener at have fået af vide at det også inkluderer pension, fri telefon og bredbånd.

Det specielle lige her er at medarbejderen selv har sagt op og skal stoppe ved udgangen af måneden. Først beder man medarbejderen om at blive en ekstra måned, hvilket hun indviliger I. Så opsiger man medarbejderens bredbånd uden at fortælle hvorfor. Ca. 1 uge senere fritstiller man medarbejderen og gør opmærksom på at man vil opretholde klausul. Der er ingen begrundelse for fritstillingen? Medarbejderen er ufaglært og ansat i laboratorie til opstilling af test.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

kalle2:

Hvis en virksomhed opsiger en medarbejders fri bredbånd uden at meddele det til medarbejderen, for 2 dage senere at fritstille medarbejderen 3uger før hendes egen opsigelse udløber., har de så misvedligeholdt kontrakten?

Ja

kalle2:

Indgår telefon,fri bredbånd ikke i løn begrebet? og skal virksomheden derfor ikke blive ved at betale i den tid klasulen kræves opretholdt?

Ja, og fri bil for den sags skyld, hvis medarbejderen har fri bil. Men den afskedigende virksomhed vil ofte konvertere fryns - fx fri telefon eller bredbånd - til et kontant beløb svarende til den skattepligtige værdi og derved udhule værdien af fryns for medarbejderen.

 

kalle2:

heden har ikke anført nogen grund til fritstillelsen, men skrevet at klasulen opretholdes!

Hvilken klausul taler vi om her ?

 

 

 

 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123029

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

vi taler om konkurrence klausul.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er to slags konkurrenceklausuler.

En generel konkurrenceklausul omfattet af Funktionærlovens §18 kan kun gyldigt indgås af opfindere og betroede medarbejder. Det er vist ikke tilfældet her, og så er en generel konkurrenceklausul ganske enkelt uden virkninger af nogen art. Dvs. arbejdsgiveren kan ikke håndhæve den, og medarbejden kan ikke kræve godtgørelse efter Funktionærlovens regler.

En kundeklausul omfattet af Funktionærlovens §18 kan indgås af enhver medarbejder, men der er nogle gyldighedsbetingelser i Funktionælovens §18a, stk. 1:

"(...)kan kun gøres gældende, hvis der har været en forretningsmæssig forbindelse med den pågældende kunde m.v. inden for de seneste 18 måneder før opsigelsestidspunktet. Forpligtelsen gælder endvidere kun i forhold til kunder m.v., som funktionæren selv har haft erhvervsmæssig kontakt med hos sin tidligere arbejdsgiver, og i forhold til øvrige kunder m.v., som arbejdsgiveren ved særskilt, skriftlig meddelelse inden opsigelsen har ladet været omfattet af forpligtelsen."

Også en kundeklausul kan altså være ugyldig, og hvis den er det, så kan den hverken håndhæves af arbejdsgiver eller -tager. Dvs. ingen godtgørelse.

Funktionærlovens §18, stk. 2, 2. pkt.: "Kompensationen skal pr. måned udgøre mindst 50 pct. af lønnen på fratrædelsestidspunktet og skal udbetales månedsvis i den periode, forpligtelsen gælder." Modsat for generelle konkurrenceklausuler (reglen findes i §18, stk. 1, 5. pkt) gælder der ingen regler om modregningsfri minimalerstatning for kundeklausuler. Derfor skal løn fra et nyt arbejde skal modregnes i medarbejderens krav på godtgørelse for at være omfattet af kundeklausulen.

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)