Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg være opmærksom på ??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Brøndy
Tilmeldt 10. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg skal til at overtage en lille blomsterbutik, og jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvordan dette skal gøres.

Jeg skal til møde på Mandag omkring et goodwill, men hvordan ved jeg at det er en fair pris og skal jeg være opmærksom på andet ved dette møde ?

Hilsen Tante Tut

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil anbefale at du får en advokat og eller en reviser til at hjælpe dig så du ikke kommer galt afsted.

 

Mvh

Ravn

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine,

En fair pris er altid vanskelig at afgøre i forhold til goodwill. Men du skal se på om du kan forrente din investering hjem igen, eller om du for de samme penge selv kunne komme ligeså langt og tjene det samme.

Eks. Du betaler 100K for goodwill, og overtager en beliggenhed, et navn og en kundekreds. Ville du selv kunne opbygge denne kundekreds og et andet navn, samt en anden beliggenhed for det samme beløb?

Hvis Goodwill afhænger af eksisterende omsætning, kan man måske lade beløbet afhænge af fremtidig omsætning inden for det næste år. Men det kræver at sælger stoler på at du kan videreføre butikken lige som godt som hende eller bedre endnu.

Kommer der en indtjening der forrenter din investering? Eks. kan du få mere ud af sætte pengene i banken?

Så der er mange ting der skal overvejes.

Fra Brøndy
Tilmeldt 10. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for rådet

Det der er i det, er at det goodwill jeg vil betale er kun for beliggenheden og kundekredsen ellers skal selve butikken laves om og have nyt navn.

Denne butik ligger så godt i forhold til mange ting.

Jeg ved jeg bliver nød til at et et lån til etablering, men hvordan finder man ud af om man har betalt for meget i goodwill?

Og da den nuværende ejer nu går på efterløn er det så et genrationsskift ??  

Fra Vojens
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine

Frisk gjort - tilslutter mig rådet om at tage revisor med (eller anden med faglig viden vedr. juridiske formaliteter) - der kan være faldgruber og/eller ting man ikke lige tænker på når man sidder ved bordet og drømmer om alt det man gerne vil lave....

En objektiv person du har med, kan have sådan en effektiv virkning, når de lige spørger/siger noget og "hiver" én ned på det realistiske plan igen....Smile

Kattebladet for hele familien - www.minvenkatten.dk

 

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror aldrig du kan vurdere en Goodwill Objektivt - lige som med Ophavsretter etc, så er det en vanskelig ting at fastsætte.

Du kan selvfølgelig lave et skøn, hvor du tager udgangspunkt i en anden belliggenhed, og se om det stadig er muligt at drive virksomheden med samme omsætning.

Husk kunderne er jo  vant til at handle "nede på hjørnet" - nogle vil måske slet ikke lægge mærke til at butikken skifter ejer. Så Goodwill er jo også en del af din markedsføring.

Som Hanne skriver, find en objektiv person, som også ved lidt om tingene, og brug de par tusinde, som det koster, det er sikkert godt givet ud.

Juridisk skal du sikre dig, at du kan overtage beliggenhed. Det er lidt surt at betale mange penge for en butik, og så bliver du opsagt af udlejer efter 2 måneder.

Held og lykke med dit projekt.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine

Du kan gå ind på www.SAG-partners.dk og se om du kan bruge mig i forbindelse med dine overvejelser. Som andre allerede har skrevet er der mange forhold du skal overveje i forbindelse med overtagelse af en anden virksomhed og hvor meget goodwill er værd i den situation du beskrive
er svær at besvare, såfremt man ikke kender mere til dine konkrete planer. Jeg har haft en del at gøre med planteskoler og blomsterforretninger  igennem tiden. Du kan kontakte mig på 98311022 eller 29924519. Jeg vare også i weekenden såfremt jeg er ved telefonen.

Med venlig hilsen
Bertil Vrou Thomsen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)