Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datterselskab værdi osv

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Go''aften

Jeg har et lille spørgsmål.

Vi skal muligvis ha'' nogle investorer i vores virksomhed, og så har jeg nogle mærkelige spørgsmål.

Hvis vi laver et datterselskab med investorerne hvor de f.eks indsætter 500.000 kr for så at eje 20% af datterselskabet, og moderselskabet så ejer 80%. Vil så værdien i moderselskabet vokse med de 80% altså 2.000.000?

Værdien på datterselskabet bliver 2.500.000 ikke sandt?

I må undskylde hvis mine spørgsmål er dumme

Mvh
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvor meget indskyder i fra moderselskabet?

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
0,- kr.

Men giver datterselskabet alle rettigheder til salg i Danmark af ydelser/produkter fra moderselskabet. Moderselskabet betaler ogå for al udvikling af ydelser/produkter som datterselskabet skal sælge.

mvh
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Værdien i moderselskabet vil forøges med de nyindskudte 500.000 kr. og værdien i datterselskabet bliver ikke højere end de indskudte midler.
 
At investorerne giver 500.000 kr. for kun 20% af datterselskabet betyder blot at de har betalt en overkurs for anparterne/aktierne, men betyder ikke at selskabets værdi pludselig bliver 2,5 mill...
 
Jeg kan i din nuværende situation kun anbefale dig at rådføre dig med en revisor og/eller en advokat...
 
Held og lykke med det !
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Pirutech ApS Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Nikolaj

Værdien af datterselskabet, er udelukkende et resultat af hvad du og investor kan blive enige om!
En teoretisk værdi af datterselskabet, kan fås ved at kigge på de fremtidige pengestrømme og så omregne dem til nuværende værdi. (meget forsimplet - se mere om DCF-Metoden på http://www.venturecup.dk/sw295.asp hvor der bliver redegjort for metoden i bogen)
Og så ellers bruge sin sunde fornuft, fx. hvad har sammenlignlige virksomheder fået tilført og til hvilken pris?, Hvad bidrager investor med ud over penge? Kan du leve med de krav investor stiller? etc. Stil krav ud over pengene - det gør investor sikkert også.
Ellers held og lykke med det.
Og husk at få en god advokat ind over.

Lars Hobolth, Pirucare  se selv, hvor meget du belastes af at dosere medicin

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

Tak for de informative svar Jeg tar nok en snak med revisoren før der sker noget mere... penge er ikke rigtig mit bord

Lars: Den bog ser meget spændende ud, så den er jeg i gang med at læse nu

Mvh
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pas på skatten i dit eksempel. Der er stor forskel på om I gennemfører en kapitalforhøjelse i datterselskabet, eller om holidng sælger 20% til en høj kurs. Sidstnævnte er som udgangspunkt skatterelevant - førstnævnte er ikke. (Dette er dog kun udgangspunkter og ikke konkret rådgivning....)

 
Du skal tillige være opmærksom på skat i forbindelse "overførsel" af rettigheder til datterselskabet. Det er som udgangspunkt en skatterelevant handling.
 
Du skal have fastlagt, hvorledes rettigheder og forpligtelser fordeles i forbindelse med emmissionen. I skal have en aktionæroverenskomst og en tegningsaftale. Du bør forlange at advokaten giver dig en fast pris. Det gør vi..
 
Ring gratis hvis du vil have ovenstående uddybet.
 
Jacob Tøjner
3338 7076 (direkte)
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)