Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

brud på ophavsrettigheder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Helsingør
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg tror det er mere kompliceret end som så at svare på for alm. lægfolk.

Prøv evt. at få fat i bogen "har vi en aftale", der beskriver en masse om, hvad man har af rettigheder omkring ophavsret og web. Peter Lind et eller andet.

Du kan evt. prøve at spørge forfatteren, der har en blog på bøsenmicro.dk - måske han kan give nogle retningslinier.

Alternativt kan du prøve nogle af de forbund, der har interesse i lovgivningen omkring sådanne ting som brug af personbilleder på nettet. her ville Dansk Skuespillerforbund være en mulighed, men måske også dansk journalistforbund.

kh.
sophie

MAGMENTOR.COM - Udgiv dit Online Magasin på AppStore

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er dig der har lavet tegningen, eller du har fået licens til at bruge den, vil du normalt have lov til det. Er tegningen en direkte aftegning af et billede, der er taget af en anden, eller som du ikke har licensret til, så kan der være tale om et brud på ophavsretten, men det kræver en individuel vurdering (i sidste ende i retten).

Personen på billedet eller tegningen har også nogle rettigheder - f.eks. må man ikke bruge folk til reklamer eller på anden måde antyde at de mener noget bestemt om et eller andet.

Ser du f.eks. Peter Beli på strøget og tager et billede af ham, må du gerne bringe i det i f.eks. din blog i forbindelse med en omtale af din oplevelse.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene det afhænger af den licens som billedet er udgivet med i første omgang. Eksempelvis er det tydeligt angivet at billedet af Jørgen Leth er udgivet under Creative Commons licensen. Din stregtegning går jeg udfra starter med originalbilledet, derfor mener jeg at det billede du redigerer har en licens, og det er den du skal rette dig efter. Ellers hvad deMib sagde! ;-)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Er tegningen en direkte aftegning af et billede, der er taget af en anden, eller som du ikke har licensret til, så kan der være tale om et brud på ophavsretten, men det kræver en individuel vurdering (i sidste ende i retten).

Jeg ved, at der er noget der hedder "citatreglen". Det er noget med, at man gerne må bringe uddrag af andres værker uden at spørge først hvis uddraget er tilstrækkeligt "lille" i forhold til originalværket.

Kan denne regel bruges i f.eks. e-bøger? Jeg tænker på Screen dumps m.m.?

Et andet spørgsmål, når lige du er her, Mikkel. Jeg ved, at du ved alt om dette inden for musik.

Kan man bruge musik uden at spørge kunstneren hvis klippet er under 20 sekunder langt og man fortæller, hvem ophavsmanden er?

Venlig hilsen,

Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian iMARKETING:

Jeg ved, at der er noget der hedder "citatreglen". Det er noget med, at man gerne må bringe uddrag af andres værker uden at spørge først hvis uddraget er tilstrækkeligt "lille" i forhold til originalværket.

Kan denne regel bruges i f.eks. e-bøger? Jeg tænker på Screen dumps m.m.?

Et andet spørgsmål, når lige du er her, Mikkel. Jeg ved, at du ved alt om dette inden for musik.

Kan man bruge musik uden at spørge kunstneren hvis klippet er under 20 sekunder langt og man fortæller, hvem ophavsmanden er?

Venlig hilsen,

Christian

Citater bruges i mange sammenhæng og er lovligt, hvis det netop er meget begrænsede. Det kendes både i skrift, f.eks. når der citeres fra noget andre har skrevet i en avis, og indenfor og på tværs af kunstarter - som f.eks. når en saxofonist midt i en solo bryder ud i 4 takter af A Night In Tunesia. Det må man normalt godt.

Jeg er ikke helt sikker på, at screen shots hører under citatret eller om der er tale om et selvstændigt værk, på samme måde som med et fotografi - der er også lidt forskel på dette rundt omkring i verden. I USA kræver forlag f.eks. altid at du, som forfatter, indhenter skriftlig tilladelse fra alle de sites du tager screen shots af - i Danmark har jeg ikke hørt om eller oplevet det samme. Så i Danmark er jeg ikke selv nervøs for at anvende screen shots - særligt ikke når der refereres loyalt til dem.

Med hensyn til musik - og alle andre værker, for den sags skyld, kan man ikke definere det så enkelt som et vist antal sekunder, takter eller ord man må bruge som citat. Det er der mange der misforstår og tror man kan. Men det handler om "værkshøjde" - altså kompleksiteten af værket. Du kan i princippet godt have fulde musikværker, der varer under 20 sekunder og så ville det naturligvis være absurd at give ret til 20 sekunders citat - det ville jo være en fuld kopi.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Med hensyn til musik - og alle andre værker, for den sags skyld, kan man ikke definere det så enkelt som et vist antal sekunder, takter eller ord man må bruge som citat. Det er der mange der misforstår og tror man kan. Men det handler om "værkshøjde" - altså kompleksiteten af værket. Du kan i princippet godt have fulde musikværker, der varer under 20 sekunder og så ville det naturligvis være absurd at give ret til 20 sekunders citat - det ville jo være en fuld kopi.

Det har bare slået mig, at man i en masse tv produktioner og reklamer laver små klip af musikstykker og da jeg havde hørt noget om 20 sekunder og citatreglen så tænkte jeg, at det måske var derfor de kunne gøre det.

Hvis du for øvrigt kender nogle gode royalty free steder man kan købe musik på Nettet så ville jeg være glad for et link eller 2 Wink

Mvh,

Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har aldrig fundet royality free materiale, som jeg synes kunne bruges til ret meget andet end private familiefilm :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)