Go'morgen,
Jeg har, eh naturligvis har jeg ikke, host host! en der laver noget sort arbejde for mig i form af kopiering, sender breve og bare generelt hjælper mig i form af sekretær opgaver. Men nu overvejede jeg at lave en korrekt ansættelse - da jeg synes det er moralsk korrekt. Men hvilken udgifter bør jeg opgive når det er time baseret. Hvis vi tager udgangspunkt i 100,00 kr / time. Så skal der vel betales 11% til Pension, samt 12,5% til feriepenge. De skal begge bare overføres til korrekte steder. Men så har jeg læst lidt på de andre tråde herinde (Ja, som man jo skal inden man spørger) og så finder jeg ord som – SH-Tilæg, Sociale udgifter .. Sygdom og forsikring? Jeg læste godt det med at gange med halvanden for at se min reele udgift, men er disse ting virkelig nødvendigt? Ud over det, hvordan afvikler jeg det når det bare er time baseret, jeg mener – engang imellem hjælper hun til inde i baren og får et par timer den vej, skriver jeg også bare det på som timer? Jeg tænker lidt, jeg har jo ikke lyst til at stå med hende på arbejde hvis politiet (eller givne myndighed) pludselig står der!
|
Pensionen er ikke obligatorisk. Men følgende udgifter ud over timelønnen er ikke til at komme udenom: Feriepenge, AtP, AtP-fib (din del af lønmodtagernes garantifond og andre småbidrag), AER (elevrefusionsordning), AES (erhvervssygdomsforsikring), barsel.dk (barselsordning) og arbejdsskadeforsikring. I alt plejer jeg at regne med, at en medarbejder koster 135% af sin løn.
Det er formentlig dyrere for dig at betale vedkommende sort, fordi du skal betale skat af pengene, inden du betaler medarbejderen.
Du skal bruge et lønsystem - ellers er der alt for meget administration forbundet med det. Danløn er godt og billigt, Multidatas lønadministration er dyrere men til gengæld meget enkelt, idet man kun skal lave en månedlig telefonopringning eller mail, så ordner de resten. Så tæller I timer sammen hver måned og du udbetaler lønnen via lønsystemet, som så klarer alt det med feriepenge, skat, AtP og AM-bidrag. Det du selv skal sørge for er
1. en ansættelseskontrakt
2. den lovpligtige arbejdsskadeforsikring (som du så kan få til at dække dig selv også, nu du alligevel skal i gang)