Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk virksomhed, men bopæl i Sverige

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er ny herinde, så bær over med mig hvis det er det forkerte sted jeg har valgt at stille dette spørgsmål. Jeg forsøger at starte en lille webshop ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg har bopæl i Malmø, men arbejder i København. Jeg vil have at min webshop er dansk og har netop sendt en blanket ind, for at blive registreret så jeg kan få et CVR nr. og blive momsregistreret. Men så har jeg fået den besked tilbage, at jeg skal anvende en anden blanket for udenlandske virksomheder som vil tilbyde ydelser til danskere. Og så skal jeg samtidig opgive en adresse på en dansk repræsentant, som også skal skrive under på blanketten. Er der nogen der ved hvilken rolle denne person får?

Hvorfor kan min virksomhed ikke være dansk, når nu jeg er dansk statsborger og hjemmesiden er dansk?

Jeg har hørt noget om, at min danske chef kan få nogle problemer på skatteområdet, hvis jeg har indtægt i Sverige ved siden af hans løn. Vil det være tilfældet hvis min webshop registreres som en udenlandsk virksomhed. Er jeg i øvrigt forpligtet til at informere min chef om, at jeg starter noget ved siden af, når det ikke er nævnt i min ansættelseskontrakt?

Jeg er helt ny i iværksætter-verdenen, og er meget i tvivl om jeg tør kaste mig ud i det. Håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål. 

Marianne.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

MaryLE:
Hvorfor kan min virksomhed ikke være dansk, når nu jeg er dansk statsborger og hjemmesiden er dansk?

Det er ikke statsborgerskab der er afgørende, men når der er tale om en personlig virksomhed er det din bopæl, de har lagt til grund. ligesom du som adresse formentlig har oplyst din svenske adresse. Altså betragtes det som en svensk virksomhed, der vil starte aktiviteter i Danmark.

MaryLE:
Og så skal jeg samtidig opgive en adresse på en dansk repræsentant, som også skal skrive under på blanketten. Er der nogen der ved hvilken rolle denne person får?

Hvis det er en momsrepræsentant de vil have så er repræsentanten er forbindelsen mellem virksomheden og de danske momsmyndigheder.
Virksomheden og repræsentanten hæfter solidarisk for momsen. Men der er intet krav om at man skal have en momsrepræsentant når man kommer fra et EU-land....

SÅ lad være med at underskrive rubrik 15.!!

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det hurtige svar. Jeg er virkelig i et dilemma, om jeg gider det nu - tænker at det pludselig er blevet mere besværligt! De har skrevet til mig, at jeg skal huske at underskrive i rubrik 15. Hvis jeg ikke gør det, vil de så ikke bare aflyse min blanket?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

erhvervs- og selskabsstyrelsen tager sig af registrering i forhold til moms, hvor der ønskes at bruge en momsrepræsentant. En moms repræsentant hæfter solidarisk med virksomheden for momsen. Derfor er det en god ide at undlade dette når man er en virksomhed fra et EU-land.

I stedet skal du i med henblik på momsregistrering rette henvendelse til

Skattecenter Sydjylland

Hilmar Finsens Gade 18
6400 Sønderborg
Danmark

De tager sig af momsregistreringer fra udlændinge som ikke ønsker at anvende momsrepræsentant.

En helt anden overvejelse du kunne bruge var at registrere dit firma hos et familiemedlem eller alternativt et " kontorhotel". Det gør det alt andet lettere at registrere virksomheden, ligesom du i forhold til dine danske kunder har en dansk adresse.

Henrik

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang tak. Jamen, så vil jeg da ringe til Skattecenter Sydjylland på mandag og høre om de kan gøre mig klogere.

Hvis jeg vælger at registrere mit firma hos en person i Danmark skal det så være et familiemedlem? Kan det ikke bare være en veninde?

Skal jeg så slet ikke skrive min svenske adresse på blanketten, og istedet skrive mit navn med c/o min veninde og hendes adresse?

Marianne.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

MaryLE:

Endnu engang tak. Jamen, så vil jeg da ringe til Skattecenter Sydjylland på mandag og høre om de kan gøre mig klogere.

Hvis jeg vælger at registrere mit firma hos en person i Danmark skal det så være et familiemedlem? Kan det ikke bare være en veninde?

Skal jeg så slet ikke skrive min svenske adresse på blanketten, og istedet skrive mit navn med c/o min veninde og hendes adresse?

Marianne.

Hej

Jo du skal bruge din svenske adresse. Det er du nødt til hvis du danner et enkeltmandsfirma. Så er det jo forbundet med dit danske CPR nummer.

Hvis du laver et I/S evt. med en partner bosiddende i danmark kan du benytte dennes adresse.

Hvis du danner et Aps skal du være forbanet opmærksom på hvorledes du danner det. Det kan komme tilbage og give dig en ekstra skat.

Det giver ikke problemer for din danske arbejdsgiver at du tjener penge på din webshop. Det ville det kun gøre hvis du tog lønnet arbejde i sverige.

Mist ikke modet, opret din webshop og kom igang. MEN du skal være indstillet på at det ikke er nemt. De danske myndigheder gør det ikke nemt for danskere i skåne. Selvom der bor tæt på 30000 danskere der. Der vil komme mange ekstra bekymringer og forhold du skal tage stilling til som du ikke skulle hvis du boede i danmark! Måske du burde overveje at oprette et svensk hobbyfirma? Se evt mere på skatteverket.se

Jeg boede selv 6 år i malmö. Jeg har både haft danske og svenske firmaer. Så jeg kender udfordringerne og problemerne.

Mvh

Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Jesper. Så blev jeg lidt klogere.

Jeg har også overvejet det med at oprette et svensk firma. Men det er et problem idet et af hovedprodukterne som jeg vil forhandle allerede bliver forhandlet i Sverige. Jeg vil gerne være eneforhandler, og det kan jeg blive i Danmark, da der ikke er andre der forhandler det i Danmark endnu. Hm, men det kan jeg måske stadig selvom det er et svensk firma? Måske forstår jeg ikke helt hvordan tingene hænger sammen :o)

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har iøvrigt forsøgt at finde et telefonnummer eller en mail til Skattecenter Sydjylland, men uden held - er der nogen ved hvordan man finder det???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)