I mit tilfælde er det o rigtigt mange små, forskellige kunder, så vi ringer altid først eller sender et kontoudtog vedlagt fakturakopi. Kun ved de kunder som gentagne gange undlader at betale til tiden, eller hvor jeg af anden årsag får mistanke om, at de ikke kan betale, kommer der gebyr på fra starten. Vi plejer at vedlægge fakturaen med varen og i nogle tilfælde kan det jo ske, at de tror det er en følgeseddel eller den havner på det forkerte skrivebord. Så jeg lader tvivlen komme dem til gode. |
Pouline Andersen:Vi har 10 dages betalingsfrist på vores ydelser.
Hvis kunderne vil have en længere frist, kan de lægge et større depositum så vi har sikkerhed for betalingen. Det fungerer meget godt.
Til gengæld fatter jeg simpelthen ikke folk der gider diskturere rykkergebyrer. Hvis de ikke betaler til tiden og jeg sender en rykker (og betalingen ikke krydser rykkeren), så har de dælme bare at betale for den tid jeg har brugt.
Tror jeg har diskuteret rykkergebyrer med mindst 10 kunder de sidste 14 dage... Hvad er "vi betaler ikke rykkergebyrer" for et argument?? Hold op hvor kan man hidse sig op over folks arrogance.
Så er det godt at vi har et depositum som vi kan modregne i til syvende og sidst, så vi vinder alligevel.
Hvad er jeres holdning til rykkergebyrer? Betaler I dem heller ikke?
Mvh,
Pouline
Prøv at se din betalingsfrist fra kundens side.
Af de 10 dage går 1 dag til posten - 2 dage til weekenden. Herefter er der 7 arbejdsdage til ekspedition.
I en større virksomhed bliver fakturaen først registreret i bogholderiet. Derefter skal den sendes til godkendelse til ordregiveren. Han er måske en travl mand og tager sig kun af administrive ting et par gange om ugen. Når fakturaen endelig er godkendt, skal bogholderiet igen registrere fakturaen - og herefter skal der dannes en betaling.
Igen tager det tid. Ofte skal der 2 personer til at kvittere for betalingen. Dette kan godt forsinke yderligere en dag.!!!
Jeg vil vove den påstand - at kun ganske få fakturaer kan nå at komme igennem trædemøllen på 10 dage.
Hvis du så ovenikøbet generer kreditorbogholderiet med rykkerskrivelser med pålagte gebyrer - som igen giver ekstra arbejde - så er du stemplet som én af de leverandører, der får sendt skrivelsen: Vi ændrer hermed betalingsbetingelserne.
Jeg er ked af at sige det. Men når du på 14 dage diskuterer rykkergebyrer med 10 kunder, så skulle du måske se at få slækket lidt på din rykkerprocedure. Jeg tror ikke, at det er alle 10 kunder, der er forkert på den.
Pouline Andersen:Så er det godt at vi har et depositum som vi kan modregne i til syvende og sidst, så vi vinder alligevel.
Jeg tror ikke, at du ender ud som vinderen med den holdning. Et længerevarende samarbejde med en kunde, skal bygge på gensidig tillid. Hvis du modregner et ikke accepteret rykkergebyr i det modtagne depositum - så indgyder du ikke tillid.