Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udbytte og udbytteskat i e-conomics

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg er ved at afslutte regnskabsåret 2008 og har styr på det flester efterposteringer så som skyldig selskabs skat, afskrivninger m.m. Jeg bruger e-conomics og har en standard kontoplan for selskaber (et ApS i mit tilfæde).

Hvordan skal udbytte og udbytteskat bogføres korrekt og hvilke konti (evt nye) skal bruges?

Udbyttet udbetales after overskud og skal vel ikke indgå i årets resultat men det skal vel fratrækkes det overførte overskud til 2009 ?

Det er muligt at jeg er helt galt på den og udbytte af 2008 overskud slet ikke skal bogføres i 2008, men bogføres i 2009 regnskabet (udbyttet er dog ikke en del af driften) - jeg mangler dog stadig at finde ud af hvilke konti der skal benyttes.

 

Mvh

Michael

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du hensætter skyldigt udbytte brutto i dit 2008-regnskab(lav en passivkonto skyldigt udbytte)!

Hvis det er personligt udbytte, skal du betale 28% udbytteskat senest den 10. i efterfølgende måned

efter vedtagelsen på generalforsamlingen(husk udbytteerklæring)!

Herefter kan du betale nettoudbytte til dig...begge poster debiteres den oprettede passivkonto.

Hvis det er et holdingsselskab, de skal have udbyttet, kører du det op i holdingselskabet via en

mellemregning og uden skat.

 

Tilmeldt 27. Aug 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

tak for super hurtigt svar !  

Sidste lille detalje - under hvilken konto gruppe er det mest naturligt at oprette 'Skyldig udbytte'

E-conomis konto planen har følgende grupper på passiv siden:

Egenkapital: Anpartskapital, Overkursfond etc.

Hensættelser: Udskudt skat, øvrige hensættelser

Gæld: Skyldig selskabsskat, Kassekredit, Skyldige omkostninger, etc

Moms og afgifter: moms etc,

Anden gæld: Skyldig A-skat, Skyldig ATP, etc

Det må være enten være under Hensættelser, Gæld, eller Anden gæld

(Det er muligvis uendelig ligegyldigt - men jeg vil gerne have kontoplanen så korrekt som mulig... selvudlært bogholder på første år  :-)  )

Hmm - faktisk er der under 'Gæld' allerede en 'Mellemregning med anpartshavere' den skulle sikkert bruges itilfælde af udbetaling til et holding selskab. I mit tilfælde er det et personligt udbytte (udbytteerklæring mv er på plads). Jeg har muligvis svaret på mit eget spørgsmål - kontoen skal oprettes under 'Gæld' - er  det korrekt  ?

 

Mvh

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...det ville jeg gøre,,,,,,,,under gæld!

Tilmeldt 27. Aug 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Så langt så godt.

Har oprettet ny konto 'Skyldig udbytte' under Gæld.

Nu vil jeg gerne lave selve posteringen, men nu mangler jeg en modkonto - og hvis jeg skal oprette en ny hvor skal den så tilføjes i kontoplanen ?

Hmm - jeg tror det der forvirrer mig er at udbyttet ikke er en omkostning  - det kan jo ikke trækkes fra. Det er heller ikke en del af selskabskatten eller 'reguleret udskudt skat'.  Udbyttet skal ikke påvirke årets resultet før eller efter skat - men det skal trækkes fra 'overført overskud'.

 

Mvh

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du skal modpostere på egenkapitalen,  idet vi her taler om en overskudsdisponering.

 

Tilmeldt 27. Aug 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

yes - det var faktisk også det jeg selv efterhånden var kommet frem til. Super - nu stemmer det hele - tak for hjælpen.

Mvh

Michael

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)