Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget må min webshop ligne konkurrentens?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle.

Håber at nogen kan være mig behjælpelig her. Jeg står og skal have lavet en webshop til min kommende virksomhed. Det grundlæggende design er sådan set på plads. Det er unikt og ligner ikke nogen af mine fremtidige konkurrenters.

Der er dog en enkel, men meget vigtig, detalje i form af nogen features jeg gerne vil have med. En enkelt af mine fremtidige konkurrenter har nøjagtig det samme som jeg ønsker i min shop og jeg kan ikke se nogen bedre og mere overskuelig måde at sætte det op på, med tanke på kunden. Det drejer sig om de informationer man ser og måden de er sat op på, når man har trykket på et "mere info" link omkring produktet og kommer ind på siden hvor det er nærmere beskrevet.

Spørgsmålet er så: Kan jeg tillade mig nærmest at "kopiere" denne ene lille del? Eller træder jeg nogen over tæerne og risikerer at de "kommer efter mig"? Jeg ville selvfølgelig aller helst lave det på min helt egen måde, men har som sagt vendt og drejet den i en evighed nu og kan simpelthen ikke se at det kan gøres på en bedre måde, eller en anderledes måde der er lige så god. Og jeg ønsker jo heller ikke at lave det dårlige rent navigationsmæssigt, blot fordi deres ser sådan ud som jeg ønsker mit.

Nogen der har stået med samme overvejelser og ved hvad man gør i sådan en situation?

 

De bedste hilsner

Amaris  

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amaris.

Hvis jeg var dig så ville jeg ikke kopiere noget fra andre, og måske nøjes med det næst bedste, jeg har selv to konkurrenter som har taget flere ting fra min hjemmeside, og det er jeg da godt sur over, det som jeg har brugt meget tid og penge på, det tager de bare fra mig, fordi at de også syntes at det er rigtig godt, Det værste man kan gøre, er at gøre sig uvenner med sine konkurrenter.

www.ballonbutikken.dk

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Grundlæggende må man jo ikke kopiere koder billeder grafik  tekster osv men at blive inspireret af andre er fuldt lovligt.

Så at du med dine øjne ser en ide og selv føre den ud i livet skulle ikke give dig nogle problemer, du skal bare sørge for at kunne fremvise det er dig som har lavet det og du ikke har kopieret det. Som en tommelfinger regel siger man 20% ændring skulle være nok !

/allan

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 28. Jul 09
Indlæg ialt: 79
Fra  eet godt navn Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt ser jeg ikke noget problem med lignede funktioner på din side som andre har. Det ville svare lidt til at du f.eks. ikke kunne have et søgefelt fordi andre har det.

 

Det vigtigste, synes jeg, er som du netop selv skriver, designet er anderledes.

Mange sider ligner i dag hinanden fordi de er købt fra samme firma. Hvis du kigger på f.eks. webmercs ligner alle de shops de har hinanden.

Synes også det gør det nemmere at navigere rundt på "nye" sider hvis de ligner noget man kender.

Kan heller ikke forestille mig nogen kan "komme" efter dig, da du ikke kopier et logo, navn eller lign men bare en basal måde at sætte ting op på eller en alm. programeringsfuktion.

når man er ude i kopi siger jeg altid - at kopiere en er plagiat, at kopiere flere er resceach ;)

Thomas Kaarup

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie:
Det værste man kan gøre, er at gøre sig uvenner med sine konkurrenter.

Hej Ronni og tak for dit svar.

Det er jo også lige nøjagtig dette jeg ikke er interesseret i og gerne vil undgå. Der er dog tale om så lille en del, at det vil være max. 1-2 % af min side der er identisk med deres, deraf min tvivl om hvorvidt det egentlig ville være okay alligevel. Og helt identisk vil den jo aldrig blive, for selve mit design ser jo stadig anderledes ud, andre farver etc. Der er blot tale om opsætningen af et par funktioner, dvs. måden de står på på siden.

Har dog lige fået en idé til hvordan jeg rent faktisk kan sætte det en smule anderledes op, så det stadig har samme kvalitet rent navigationsmæssigt. Typisk at sådanne ting altid kommer til en, lige som man har startet en tråd om det >.< Har som sagt vendt og drejet den over længere tid, uden at komme en løsning nærmere.

Nu ligger det netop ikke til min natur at ønske at træde andre over tæerne, men i lige så høj grad går det meget dårligt i spænd med min personlighed at "nøjes med det næst bedste".

Hører stadig meget gerne andres syn på sagen også. Min bedre halvdel mener eksempelvis at det kun er logo, "overall design" og eventuelle specialle farvesammensætninger etc. man som sådan kan kræve "eneret" over i forhold til hjemmeside.

 

De bedste hilsner

Amaris

Fra Denpasar/Bali
Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amaris,

Jeg tror at vi alle får idéer og kopier lidt her og der, hvis vi ser noget der ser virkeligt godt ud og som samtidig virker efter hensigten. En mulighed som jeg selv har brugt og hvis du ikke ønsker at træde nogle over tæerne er, at du kontakter ejeren af shoppen og spørger om du må bruge deres script evt. være villig til at betale et mindre beløb i royalty. De gange jeg har kontaktet vedkommende har det ikke været noget problem, og der sker da ikke noget ved at forsøgeSmile

Håber at det kan hjælpe dig lidt videre på vejen til din nye shop.

Med venlig hilsen

Lars

www.indosoft.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Hansen:
Grundlæggende må man jo ikke kopiere koder billeder grafik  tekster osv men at blive inspireret af andre er fuldt lovligt.

Ok, i så fald skulle jeg ikke være på dybt vand =) Det var måske også forkert formuleret i mit første indlæg, for jeg vil jo ikke direkte kopiere noget (ville slet ikke ane hvordan man skulle gøre det og har heller ingen intentioner om det), men det er netop blot et spørgsmål om inspiration i forhold til hvordan tingene er sat op.

Thomas Kaarup:
Personligt ser jeg ikke noget problem med lignede funktioner på din side som andre har. Det ville svare lidt til at du f.eks. ikke kunne have et søgefelt fordi andre har det.

Det vigtigste, synes jeg, er som du netop selv skriver, designet er anderledes.

Det også lige netop min tanke Thomas. Som sagt er det kun en enkelt ud af mange fremtidige konkurrenter der har nøjagtig disse features, men for mig at se (med kunde brillerne på), så er det i forhold til branchen nærmest lige så vigtige features som et søgefelt. Det ville det i hvert fald være for mig som kunde og derfor vil jeg selvfølgelig gerne have det med, da jeg ikke selv kan se min side uden.

Det var det faktum at det kun er den ene konkurrent der har nøjagtig det som gjorde mig i tvivl. Hvorfor de andre ikke har det aner jeg ikke, da jeg som sagt selv ser det som vigtigt, men altså... deres valg, deres problem ;)

Men det er klart at det rent design mæssigt vil komme til at se anderledes ud. Det ville slet ikke passe ind i mit eget design, hvis jeg lavede en nøjagtig kopi af deres.

IndoSoft:

Hej Amaris,

Jeg tror at vi alle får idéer og kopier lidt her og der, hvis vi ser noget der ser virkeligt godt ud og som samtidig virker efter hensigten. En mulighed som jeg selv har brugt og hvis du ikke ønsker at træde nogle over tæerne er, at du kontakter ejeren af shoppen og spørger om du må bruge deres script evt. være villig til at betale et mindre beløb i royalty. De gange jeg har kontaktet vedkommende har det ikke været noget problem, og der sker da ikke noget ved at forsøgeSmile

Håber at det kan hjælpe dig lidt videre på vejen til din nye shop.

Med venlig hilsen

Lars

www.indosoft.dk

Hej Lars.

Egentlig en ganske fin idé, men der vil slet ikke være tale om så nøjagtig en "kopi" (i mangel af bedre ord) at det skulle være nødvendigt at bruge andres script. Og i lyset af ovenstående kommentarer, så går jeg ud fra at der i så fald slet ikke er tale om kopiering og at jeg ikke burde have noget i klemme nogen steder?

Og nu da det er dig jeg kommunikerer med om at lave min webshop, så vil du jo få rig mulighed for at se nøjagtig hvad jeg mener =) Og i så fald fortælle mig nærmere hvis du selv mener at det måtte være over stregen. Det er dog min fornemmelse, ud fra svarene i dette indlæg, at jeg ikke burde have noget at bekymre mig om.

Men har som sagt ikke lyst til at træde nogen over tæerne og ville derfor hellere tjekke hvad folk generelt mente om sagen, så jeg er helt sikker. Har jo ikke selv så meget forstand på/erfaring med den slags, så var ikke helt sikker på hvad der anses for at være "almen pli og opdragelse" i forhold til den slags =)

 

De bedste hilsner

Amaris

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ronnie:
Det værste man kan gøre, er at gøre sig uvenner med sine konkurrenter.

Er jeg virkelig den eneste der nærmest ruller rundt på gulvet af grin af den kommentar?

I mange tilfælde vil jeg ligefrem mene det er det bedste man kan gøre.

 

Jeg foreslår ikke at man skal stjæle billeder eller lign. - jeg synes det er fint med et overordnet regelsæt til at bestemme hvor meget man må træde hinanden over tæerne, - præcis som vi har.

Men konkurrenter skal slås om de samme kunder - de skal slås om levebrød. Hvis din konkurrent får kunden skal dig og din familie måske leve af havregrød den næste måneds tid - og får du den er det din konkurrent der står for usle kår.

Vi har så mange regler i dag - vi kan ikke bare gå ud og hukke hovedet af konkurrenten med en økse som i gamle dage - så i stedet for fysiske konflikter lægges der op til psykologisk krigsførelse hvor den smarteste vinder.

 

Jeg håber at jeg har misforstået din kommentar, for selvfølgelig skal man da være uvenner med sine konkurrenter - og selvfølgelig skal vi følge de regler der gælder i det samfund vi navigerer i.

 

Jeg hørte noget tilsvarende i radioen for nogle mdr siden, hvor de snakkede om de stigende tøjpriser - eller om ikke andet hvorfor tøjpriserne ikke faldt i takt med meget andet - og en butiksejer udtalte sig at hun ikke ville sænke sine priser, for så ville hendes konkurrenter blive sure :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Er jeg virkelig den eneste der nærmest ruller rundt på gulvet af grin af den kommentar?

I mange tilfælde vil jeg ligefrem mene det er det bedste man kan gøre.

Hej Jørgen.

Jeg er på mange måder enig med både dig og Ronni. Jeg er enig med Ronni i den forstand, at jeg ikke ønsker at træde fremtidige konkurrenter så meget over tæerne at det får negative konsekvenser for mig selv. Eksempelvis i tilfælde af at de kunne "komme efter mig" (med hvad ved jeg ikke helt), hvis de følte at jeg på en måde havde "stjålet" noget fra deres side. Det vil jeg selvfølgelig gerne undgå. Samtidig anser jeg da mig selv for at være et rimeligt og fair menneske og da jeg også ønsker at andre skal opfatte mig som sådan, så har jeg selvfølgelig et vist regelsæt jeg lever efter i det øjemed.

Når det så er sagt, så er jeg fuldt ud enig i dit indlæg. Som jeg også skrev i mit svar til Ronni, så går det meget dårligt i spænd med min personlighed at "nøjes med det næst bedste", blot for ikke at risikere at træde nogen over tæerne. Jeg er et meget konkurrencemindet menneske. Det har jeg altid været og det bliver der nok heller aldrig lavet om på.

Selvom jeg i skrivende stund så absolut må betegnes som en "underdog" (jeg har ikke den store uddannelse, lille startkapital, ikke noget stort netværk at trække på, ingen forudgående erfaringer med at drive selvstændig virksomhed etc.), så ville jeg aldrig starte et sådant projekt, hvis det ikke var fordi jeg følte mig fuldstændig overbevist om at jeg alligevel kan gøre det bedre. Bedre end de nuværende etablerede kæmpe firmaer med årlige omsætninger på trecifrede millionbeløb, masser af erfaring, uddannelse, netværk osv.

Jeg brænder helt enormt for den branche jeg skal til at begive mig ud i, det har altid været en livslang passion for mig. Og at der sidder et par "store spillere" på markedet pt. afskrækker mig ikke. Jo større, des bedre næsten, for så bliver det sjovere at konkurrere med dem. Jeg elsker at vinde, at gøre tingene bedre og at give den den ekstra tand de andre ikke giver. Ikke for enhver pris, jeg synes stadig at det vigtigste er at kunne se andre i øjnene og bevare sin selvrespekt, men jeg er så absolut ikke blind for det faktum at det ikke er en hyggeklub. Så i den forstand er jeg helt med på hvad du skriver Jørgen.

 

De bedste hilsner

Amaris

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 28. Jul 09
Indlæg ialt: 79
Fra  eet godt navn Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bare give den gas.

Når du har alt det som du mener du mangler (det er vi mange der gør) er det de andre der kopiere din stil...

Thomas Kaarup

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)