Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalafkastningsordningen ved delvis udlejning af enfamiliehus

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg udlejer helårligt 60% af arealet af mit enfamiliehus og bebor selv resten af arealet - 40%. Lejeindtægten er skattepligtig og jeg aflægger regnskab iht gældende regler.

Jeg ser ofte i besvarelser omkring udlejning af huse og lejligheder, at der henvises til at anvendelse af kapitalafkastningsordningen.

Kan jeg anvende kapitalafkastningsordningen, når der er tale om delvis udlejning af et enfamiliehus?  Hvilke regler/lovgivning kan der henvises til.

Boligudlejer
 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt anvende kapitalafkastordningen når der er tale om delvis udlejning af et enfamiliehus, idet udlejning af hus skattemæssigt betragtes som erhvervsmæssig virksomhed.

Regelgrundlaget er Virksomhedsskatteloven og du kan evt. prøve at lege lidt med konsekvensberegneren og se hvad anvendelsen af henholdsvis virksomhedssaktteordningen og kapitalafkastordningen har af betydning for dig.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg nedlægger lige veto Henrik. En blandet ejendom kan kun indgå i virksomhedsordningen (og kapitalafkastordningen) hvis der foreligger en vurderingsfordeling og det vil der ikke gøre her. Der ville heller ikke være nogen fordel herved i og med at udlejningsindkomsten her beskattes som kapitalindkomst.

Der kan være god ide i at bruge procentreglen i ligningslovens § 15P hvorved man får et bundfradrag i stedet for de faktiske udgifter. Det kan man gøre hvis der er tale om udlejning til beboelse (af en del af egendommen).

Er der derimod tale om udlejning til erhverv eller til egen virksomhed ja så skal der vurderingsfordeling på (hvorved det ikke længere vil være et enfamlilieshus) og så er jeg enig med Henrik.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kapitalafkastningsordningen anvendes ved en hel-udlejning af et en-familiehus eller en lejlighed til beboelse ville overskuddet (evt underskud) så indgå under personlig indkomst i selvangivelsen i stedet for kapitalindkomst?

Udlejer

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Heludlejning af en ejendom er altid personlig indkomst.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)