Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for afskrivning (Summarum)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg køber en computer til 16.000,- eks. moms og afskriver 25% af den ved årets udgang, så vil den ved starten af det nye år have en værdi på 12.000,- Derfor burde jeg kunne afskrive computeren helt det efterfølgende år ifølge rest afskrivelsesgrænsen på 12.300,- (2009).

  1. - Er dette korrekt forstået?


Hvis jeg 4 måneder efter køb af computeren køber noget ekstra RAM for 1.000,- eks. moms og påføre dette køb samme konto "50910 Tilgang af drift/inventar" så vil kontoens efter afskrivning på 25% ved årets udgang have en samlet værdi på 12.750,- og jeg har derfor lige præcist ikke mulighed for at afskrive beløbet for året efter.

  1. - Kan dette virkelige passe?
  2. - Laver jeg en fejl i at samle indkøbene på én konto som afskrives samlet? ( Dette synes dog at tilskyndes i Summarum i sin standard kontoplan)

  3. - Laver man ikke individuelle afskrivninger af købene så man ved hvornår et bestemt indkøb er afskrevet?

 

Hvis nu der ikke var tale om køb af RAM men derimod et kamera til 13.000,- eks. moms. Dette køb blev derefter påført den samme konto "50910 Tilgang af drift/inventar". Kontoens samlede værdi efter afskrivning på 25% ved årets udgang er derfor 21.750,- og dermed umulig at afskrive året efter på grund af at den er langt fra rest afskrivningsgrænsen på 12.300,- (2009).

  1. - Kan det virkelige passe at et køb af en anden vare som intet har med computeren at gøre kan forlænge afskrivning af både computer og kamera?

  2. - Burde man ikke kunne afskrive computeren og kamera hver for sig, så der ikke bliver lagt 2 år ekstra til begge afskrivninger!?

  3. - Skulle drift/invetar kontoen debiteres yderligere undervejs med alle mulighe andre anskaffelser, forlænger det så alle anskaffelses mulighed for straks rest-afskrivningsgrænsen på 12.300,- (2009)?

 

Det virker umiddelbart meget ulogisk at småkøb eller køb som ikke har nogen reel sammenhæng kan udsætte en straks-afskrivning med flere år og derved have så stor indflydelse på hvordan man må afskrive.

Jeg håber det bare er måden hvorpå Summa Summarum har indrettet sine konti og ikke et udtryk for hvordan reglerne faktisk forholder sig.

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig med at afklare dette. :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tænkt over det hos Summa Summarum i det Afskrivningslovens § 5 tilsiger, at du skal afskrive driftsmidler som du  udelukkende benytter erhvervsmæssigt,  med udgangspunk i den samlede saldo for din virksomhed.

Så lidt forsimplet kan du sige at dit kamara sakl lægges oven i saldoen for din computer.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Henrik og undskyld den lange responstid fra min side.

:)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)