Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hive bærbar ud af virksomheden

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Med-Amino'er

Jeg sidder og overvejer at hive min bærbar ud af min virksomhed, men hvordan gør jeg lige det nemmest?

Jeg ved jeg skal betale moms'en ud på den, men bærbar'en er 1½ år gammel, købt ind som en "mindre anskaffelse". Så hvordan udregner jeg hvor meget moms jeg skal betale, og hvordan skal det bogføres?

Håber det giver lidt mening. :-)

Mads Madsen

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Slet ingen der kan hjælpe? :)

Mads Madsen

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Du optjener retten til momsfradraget på købet af PCen med 20% pr. år i 5 år (pr. afsluttet regnskabsår vel at mærke). Du har ejet PCen i ét helt afsluttet år, og skal derfor tilbagebetale 4 x 20% = 80% af den moms du i sin tid trak fra. Det regulerer du selv på din momsangivelse.

Skattemæssigt sælger du PCen til dig selv til hvad den er værd i handel og vandel (dvs. markedsprisen) på udtagelsestidspunktet.

mvh
Andreas Stahlberg

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Også når den er straksafskreven?

Mads Madsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Det at du har straksafskrevet betyder blot at der ikke er nogen skattemæssig anskaffelsessum tilbage og at du skal beskattes af hele salgssummen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Ja. Det at du har straksafskrevet betyder blot at der ikke er nogen skattemæssig anskaffelsessum tilbage og at du skal beskattes af hele salgssummen.  

 

Nemlig!

 

/ Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Sshh - ingen må høre det!

Men har den gamle maskine ikke udtjent sin værnepligt i virksomheden, og nu er helt slidt op?. Hvis den er det, så kan du jo bare smide den på lossepladsen. Lad din kæreste køre efter, og samle den op.

Husk - det var ikke noget, jeg sagde Zip it!

 

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 04:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Sshh - ingen må høre det!

Men har den gamle maskine ikke udtjent sin værnepligt i virksomheden, og nu er helt slidt op?. Hvis den er det, så kan du jo bare smide den på lossepladsen. Lad din kæreste køre efter, og samle den op.

Husk - det var ikke noget, jeg sagde Zip it!

 

Hehe, den har langt fra udtjent sin værnepligt som computer, har bare ikke brug for den mere.

Men kender godt alle de der "smut" veje, men kan først lave det nummer når den er 2 år gammel da der er All-Risk forsikring på den ;-)

Mads Madsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fuld forståelse for Expressos forslag og det er i princippet også det man gør når man værdiansætter maskinen (eller ikke værdiansætter den). Jeg personligt arbejder jo fra 4-5 forskellige computere afhængig af hvor jeg arbejder og man kan næppe sige sig fri for at de alle anvendes privat i et eller andet minimalt omfang men når man også har privat computer hjemme (som også anvendes erhvervsmæssigt) er det nok de færreste skattefolk der vil gøre et synspunkt om privat eller 100% andel gældende. En virksomheds kopimaskine bliver jo heller ikke til blandet anvendelse blot fordi medarbejdere i ny og næ kopierer private festsange (det er snarere et opgør internt i virksomheden hvad de må og ikke må).

Derimod er det noget andet hvis man driver en virksomhed med begrænset volumen/aktivitet. Alting med måde.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)